1

Onderwerp: slagroom met chocola-vraagje

M'n zusje belde met het volgende probleem. Ze heeft al eens een taart met pure chocola gemaakt die prima lukte en nu probeerde ze het op dezelfde manier met witte chocola, maar dat is dus mislukt.

Wat heeft ze gedaan: De slagroom half stijf geklopt, cointreau en gesmolten chocola erbij en dan verder stijf slaan.

Met puur ging dat goed, maar met wit heeft ze nu klontjes. Ik heb het niet gezien, maar wat ik zelf bedacht heb is dat de chocola misschien te snel is afgekoeld of dat de slagroom is doorgeslagen. (De 2de is niet waarschijnlijk omdat ze het precies hetzelfde heeft gedaan als met de pure)

Ze wil het nu weg gooien en opnieuw beginnen, maar dat leek me zonde, dus ik dacht ik vraag eerst hier even of iemand nog iets kan bedenken als oplossing. Wat kan ze er nog wel van maken of kan ze het misschien nog goed krijgen? (Ik dacht zelf aan opwarmen, doorroeren, af laten koelen en opnieuw opslaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat kan omdat de slagroom al stijf geslagen is geweest.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: slagroom met chocola-vraagje

Ik weet t niet zeker, maar kan misschien aan de witte chocola liggen? Ik ging een keer gesmolten bruine chocola met gesmolten boter mixen en dat ging heel goed. Toen deed ik hetzelfde met witte chocola en mislukte het helemaal.

Ik lees dus even mee :)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

3

Pure chocolade, melk

Volg je hart...want dat klopt!

4

Ik denk dat dit komt omdat de samenstelling van witte chocolade anders is dan puur of melk.

5 Laatst bewerkt door Susana (27-10-2009 16:12)

mniek schreef:

Pure chocolade, melk

In witchoc zit geen cacao en is dus eigenlijk geen chocolade.

Wat heeft ze gedaan: De slagroom half stijf geklopt, cointreau en gesmolten chocola erbij en dan verder stijf slaan.

Dit kan ook niet volgens mij als je dit zo doet krijg je altijd klontjes door het vocht uit de slagroom en de cointreau wordt de chocolade dik.

Om een chocoladesmaak aan slagroom te krijgen gebruik ik altijd cacaopasta.

180 water 100 glucosestroop 100 suiker dit koken en dan 100 cacao van droste erbij. aflaten koelen en dan voor het mengen iets verwarmen om de klontjes eruit te halen.

Probeer het eens op de volgende manier;

1 Deel slagroom koken daarna de 1,2 deel witchoc erbij.

Temperen als chocoladecouverture en dit in de KA of Kennie luchtig draaien en als het luchtig is de cointreau erbij.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

bedankt voor julie reacties! Alleen heeft niemand een idee wat ze nog met de mislukte vulling zou kunnen doen? Of moet die toch maar de kliko in... :S

Au bain marie verwarmen tot het glad is en dan verwerken zoals vorig antwoord.

Als je zondigt zondig dan lekker

9

thank you! Ik ga het meteen doorgeven!

10

Witte chocolade mouse maak je ook heel anders dan gewonen chocolade mouse, dat is echt niet met elkaar te vergelijken.

11

Ik wilde laatst tobleronemousse maken maar had per ongeluk witte toblerone meegenomen. Dat werd ook heel raar met het kloppen. Ik heb het gezeefd, zodat het nat eruit was, en toen hield ik een heerlijke creme over.

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

12

Ik snap het niet meer! Krijg net bericht van mijn zusje dat ze het nog eens geprobeerd heeft met een klein beetje. Toen ze de cointreau toevoegde begon het meteen te schiften, maar nu deed ze het met grand marnier en nu ging het gewoon goed!

Wat is nou het verschil tussen die 2 drankjes!? (Ja, de 1 is lekkerder dan de ander, maar ik bedoel dus waardoor het met de ene werkt en met de andere niet!???)

Berichten [ 12 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » slagroom met chocola-vraagje