1

Onderwerp: Ganache

Hoi
Ik ben, als beginneling, diverse dingen aan het proberen om eind november een taart te kunnen maken voor mijn dochter haar 1e verjaardag.
Nu had ik het weekend ganache gemaakt om te kijken hoe die afsmeert en uiteraard hoe deze smaakt.
Volgens het recept uit het boek van Cake Planet moest het een nacht in de koelkast voor je de taart ermee af kan smeren. Nou het was dus een harde homp de volgende ochtend die totaal niet smeerbaar was.
Nu las ik hier dat jullie deze ook over de taart heen gieten. Hoe gaat dat precies in zijn werk, laat je hem dan eerst helemaal af koelen en giet je t er dan over, moet je hem dan nog glad smeren na het gieten?
Ik heb nog 500 gr ingevroren. Is dit genoeg nog voor een taart van 20 cm te overgieten?

Mijn volgende vraag is; ik vond de marsepeinsmaak overheersen, de ganache proefde je ergens op de achtergrond. Heb ik dan te weinig ganache erop gedaan of blijf je dat houden, dat marsepein overheerst qua smaak?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht!

Groetjes, Wendy

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

2

Re: Ganache

Je moet de ganache even opkloppen, dan is het goed smeerbaar!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

En als je het gieten eens wilt proberen is dit een goede howto :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Ganache koken en tableren als chocolade couverture temperatuur ong 28 gr dan heb je in 1 x een goede laag.
Als je de taart voor het glaceren strak maskeerd met creme word de taart superstrak.
Je kan ook marsepein over de creme doen en dan glaceren maar is niet nodig.
Als de marsepein smaak overheerst dan is of de marsepein te dik of verkeerde chocolade gebruikt voor de ganache. 811 van callebaut is hier het meest geschikt voor.

Voor de ganache 1 deel slagroom koken en 1 deel chocolade calets er bij doen als het kookt. De chocolade hoef je niet smelten van te voren de hoeveelheid slagroom is voldoende om de choclade optelossen. Als de slagroom gekookt heeft en de chocolade erin zit mag deze niet meer terug op het vuur.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

Hallo Rob,  kun je me zeggen wat tableren is?
Ben blij met je goeie tips trouwens. Erg verhelderend (behalve het tableren!)

6 Laatst bewerkt door lang delftje (27-10-2009 08:37)

http://www.callebaut.com/nlnl/2603

Stap 2-3-en 4 noemen wij in Nederland tableren.
Maar is eigenlijk temperen.
Deze verwarring komt door het verwerken van suiker (fondant maken)daar doe je hetzelfde als stap 2-3- en 4 maar heet dan tableren.

Als je zondigt zondig dan lekker