1 Laatst bewerkt door joxa (23-10-2009 20:41)

Onderwerp: moskovisch gebak probleempje

hoi

ik heb voor een vorm van 25, moskovisch gebak gemaakt. maar ik heb het recept gebruikt dat ik op het internet had gevonden ( ik heb nog geen mix...) maar doordat ik het zo weinig vond heb ik het x 5 gedaan. nu hij is klaar man man wat is hij zwaar geworden, is dat normaal of heb ik een grote blunder begaan

2

Re: moskovisch gebak probleempje

Welk recept heb je gebruikt? Op zich zou het beslag ongeveer de halve vorm moeten vullen en door het rijzen wordt je vorm dan helemaal vol. Als je 5 keer de hoeveelheid beslag gebruikt en je vorm stroomt niet over, dan is er meer aan de hand dan alleen te veel beslag.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

je gaat me toch niet vertellen dat je 25 eieren hebt gebruikt?
Het recept voor moskovisch gebak is,
100gr bloem
25gr maizena
100gr boter
5 eieren
100gr suiker
iets zout

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

4

hoi, ik heb het nu nog eens geprobeerd, maar alles heb ik nog eens extra goed nagekeken, ingredi

5

wat voor mixer gebruik je? En wat voor oven?

Als het een echt moscovisch recept is moet je zo maken.
Moscovisch is een koud beslag dwz dat de dooiers en het eiwit apart opgeslagen worden.

100gr bloem
25gr maizena
100gr boter
5 eieren
100gr suiker
iets zout

De eieren scheiden , de dooiers + helft van de suiker opslaan
                               Het eiwit +de helft van de suiket opslaan

De bloem en maizena zeven en hierdoor de boter in hele kleine stukjes. (boter in de vriezer en met een kaasrasp boven de bloem raspen.)

Dit moet je eigenlijk met 2 machines doen omdat je zowel het eiwit als de boter op moet slaan. Heb je er maar 1 dan met de dooiers beginnen.
Als ze allebei luchtig zijn een klein beetje van de dooiers bij het eiwit om het wat dunner te maken en dan de rest voorzichtig erbij mengen als het bijna door elkaar zit kan de bloem erbij.

Je kan met dit beslag diverse gevulde varianten maken omdat het wat steviger is als normaal beslag.
Je kan er geraspte chocolade, potpouri of rozijnen doormengen.

Het is best wel lastig als je dit voor de eerste keer doet maar door de boter is het net hele luchtige cake.  :honger:

Als je zondigt zondig dan lekker

7

ik denk toch stilaan dat mijn heteluchtoven wel eens kaduuk is. heb zojuist een broodje afgebakken, dat is nog nooit mislukt, nu kon ik er iemand zijn hersenen mee in gooien........ net nu er verjaardagen aan staan te komen....

8

lang delftje schreef:

Dit moet je eigenlijk met 2 machines doen omdat je zowel het eiwit als de boter op moet slaan. Heb je er maar 1 dan met de dooiers beginnen.

Ik zou met de eiwitten beginnen en die even overscheppen in een andere schaal. Anders moet je tussendoor je kom weer ontvetten.

Als je eiwit lang laat staan en je gaat het dan bewerken zakt het in elkaar.
Eiwit moet je opkloppen en dan direct verwerken zeker als er minder suiker inzit dan eiwit.
Een 2 de kom voor de KA of kennie is altijd handig.   :think:

Als je zondigt zondig dan lekker