Re: Slagroomtruffels

jammie heb ze vandaag gemaakt alleen net een ander recept , meer slagroom , minder boter dan smaken ze niet zo boterig..
ik heb wel wat zakjes klopfix er doorheen gemikt trouwens..
ze zijn heerlijk..
net een engeltje die over je tong piest :D
ze zijn voor mijn mama die is morgen jarig..

Neem even een kijkje op:
http://joytaart.come2me.nl/

27

Is het ook mogelijk om de vulling met kokos te maken? En hoe moet ik dat dan doen?

28

joycemvpepper schreef:

jammie heb ze vandaag gemaakt alleen net een ander recept , meer slagroom , minder boter dan smaken ze niet zo boterig..
ik heb wel wat zakjes klopfix er doorheen gemikt trouwens..
ze zijn heerlijk..
net een engeltje die over je tong piest :D
ze zijn voor mijn mama die is morgen jarig..

welk recept heb jij dan gebruikt als ik vragen mag?

29

ik denk dat als je wat cocos (rasp) er bij doet je al een heel eind komt

Mighty_L schreef:

Is het ook mogelijk om de vulling met kokos te maken? En hoe moet ik dat dan doen?

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

30

ik maak ze regelmatig, zijn hier echt favoriet.
ik doe er iets meer slagroom in, en minder suiker.
ook varieer ik met de buitenkant. meestal maak ik drie soorten, cacao poeder, een paar met die nougatine nootjes (zijkant slagroomtaarten) en met cocosschaafsel.
gelijk als aanvulling op Mighty, dan vind ik zelf het niet nodig om ook cocos in het mengsel te doen, smaakt al echt naar cocos door de buitenkant.

heb ook al gevarieerd met binnenkant, zoals caramel, maar favo. blijft toch gewoon slagroomtruffels haha

groetjes José

31

Nou ik ben ook net bezig geweest..... Drama!!!!!!

De bolletjes door de chocolade heen halen ging echt niet, het bleef gewoon niet plakken aan de vulling! Aan het eind van het liedje (lees: VIJF truffels) werd de chocolade zo dik dat ik er niks mee mee kon, en ik kreeg het ook niet dun meer.

Wie o wie heeft de gouden tip. Ik moet er zaterdag een hoop hebben voor een high tea met het vrijgezellenfeest van een vriendin....

Thanks alvast

Groetjes Kim
Tips en trucs zijn altijd welkom!

32

ik lees mee had er ook last van
heb ze wel kunnen maken maar de chocolade was niet mooi verdeeld over het slagroom/boter

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

33 Laatst bewerkt door lang delftje (21-10-2009 22:24)

Dat komt door condens en misschien te warme chocolade.
35 gr is een goede temperatuur.
Door de condens (=water) wordt de chocolade dik.
Dit kan je voorkomen door de truffels in te vriezen en per 5 eruit er halen en door te halen met een  vork met 2 tanden.(zie foto)
Let op dit moet met chocolade couverture 811 puur of 823 melk of W2 calets er mag geen C voor staan. Dit is namelijk vorm chocolade en er zit minder cacaoboter in deze chocolade en is minder lekker met truffels.
Als je 10% cocos vet of arachide olie door de chocolade doet is het wat dunner.

Ik denk dat het beter is om de boter en de suiker luchtig te draaien en dan de slagroom erin en de machine uit als de slagroom opgenomen is.
Als je de slagroom te lang mee laat draaien wordt het boter en scheidt het vocht af.
Als na het doorhalen de chocolade scheurt is deze te koud geweest.

http://i218.photobucket.com/albums/cc93/wildplasser/DSC05313.jpg

Als je zondigt zondig dan lekker

34

bedankt voor de tip lang delftje

35

Sir Kneighf schreef:

Het recept van de truffels in dit topic.

Ingredi

Jongens waar is dit recept gebleven? Het is niet bewerkt en ik wilde de recepten eens naast elkaar leggen........

lekker duurt het langst!

36

Idd! het recept is niet meer compleet.

Iemand ook nog tips voor het dippen in de chocolade? Ik heb het eerder geprobeerd met choco-cakeballetjes en het werd een zootje! Het ene balletje had veel meer chocolade dan de andere.

Make cake, not war!

37

meyke schreef:
Sir Kneighf schreef:

Ingredi

Jongens waar is dit recept gebleven? Het is niet bewerkt en ik wilde de recepten eens naast elkaar leggen........

topicstarter even mailen of ze hem bij wil werken.

komt door de upgrade van de software trouwens ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

38

tipsytaartje schreef:
meyke schreef:
Sir Kneighf schreef:

Ingredi

topicstarter even mailen of ze hem bij wil werken.

komt door de upgrade van de software trouwens ;)

Hier was ik zelf ook al op gekomen maar dat kan niet........ er is geen email om aan te klikken misschien dat een modje het kan?

lekker duurt het langst!

39

maar goed dat ik hem dan heb opgeslagen

Ingrediënten:
125 gram roomboter (op kamertemperatuur)
125 gram poedersuiker
75 gram slagroom
vanille (uit een stokje of een beetje vanille-aroma)
200 gram pure chocolade
100 gram cacaopoeder (ik kieper zelf gewoon een berg in een litermaat, is makkelijk doorhalen)
cocktailprikkers of houten vorkjes
bakpapier of plastic folie

Mix in een kom de boter romig en voeg de suiker, room en vanille toe. Mixen tot het er mooi wit uitziet. Doe het mengsel in een spuitzak met grote ronde opening (ik gebruik Wilton #12) en spuit er op het bakpapier langwerpige bergjes van. Zoals een truffel eruit zou zien zonder de chocolade dus. Steek in elke kale truffel een cocktailprikker of vorkje, maar niet tot op de bodem. Zet ze ongeveer 15 tot 30 minuten in de vriezer.
Het makkelijkste vind ik zelf om dit in groepjes van 10 te doen, bijv. op een plastic bordje. Als je ze er allemaal tegelijk uithaalt zijn de laatsten namelijk alweer zacht voor je met de eerste klaar bent
Smelt de chocolade au bain-marie en doe de cacaopoeder in een diep bord.
Haal de bevroren truffels voorzichtig door de gesmolten chocolade, wacht tot deze niet meer drupt en een beetje doffig wordt (zodat het echt 'natte' er net vanaf is) en haal ze door de cacaopoeder. Verwijder de prikkers en zet ze in de koelkast zodat de chocolade knapperig wordt.
Het enige dat dan nog rest is ze te verslinden, geen vervelend klusje kan ik je zeggen

40

Bedankt hoor!

lekker duurt het langst!

41

De gesmolten chocolade mag niet te heet...
Wordt het te dik dan kan een klein stukje plantaardig frituurvet helpen..
Daarbij couverture werkt beter dan plakken chocolade..

Ik zag ergens een berichtje dat een van de dames amaretto bij de chocolade had gedaan en het daarna hard werd...

Wel,  gebeurd dat nog een keer,  de chocolade smelten en er slagroom aan toe voegen..  intussen een cake doorsnijden in 3 delen.. Op 1 deel wat sinaasappel jam/marmelade, het andere deel wat van de chocolade , alles op elkaar leggen en de rest van de chocolade over de cake draperen... daarna laten opstijven ..

groeten Cathjoh

42

Ik heb ze gister gemaakt en dit recept gebruik ik niet snel weer.

Het beslag wou niet wit worden, hoelang ik het ook klopte :(
Toen ik ze door de chocolade deed (ik heb dezelfde chocolade als die een chocolaterie gebruik, mijn oom heeft wat van die vloeibare afgetapt ;)) wou het niet blijven plakken.

Mijn chocolade werd heel snel dik en binnen no time was het net chocopasta.
Aldoor opnieuw chocolade gesmolten.
Ik heb nog nooit zo veel chocolade verspilt.
Ik had echt geluk dat ik 10 kilo chocolade had staan....

Uiteindelijk de vulling maar door de pasta gerold (dat bleef wel zitten :P) en toen door de cacaopoeder. 

Naja ze zijn nu wel gelukt en smaken ook lekker maar dit was niet 4 uur werk waard....

43 Laatst bewerkt door bibo6c (04-04-2010 13:26)

ik had slagroomtruffels gisteren gemaakt. net iets anders dan 't recept hier. gewone suiker mengen met slagroom. op de vuur laten smelten.  slagroom mengsel laten afkoelen tot ongeveer 20 graden. zachte boter romig klopen en langzaam het mengsel bij doen. wel terwijl de mixer aan het mixen is . nog een paar minuten mixen en dan in een spuit zak doen. boter moet wel echt zacht zijn anders wordt het idd niet wit. en de rest gewoon dezelfde als op het recept hier. maar oooooo wat zijn ze lekker. het smelt in je mond en dan bedoel ik LETTERLIJK.

44

he... jakkes, wat klinkt dat allemaal lekker...
binnenkort ook eens proberen  :9  :D

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

45

Ik heb wel eens zulke truffels op, maar vind ze toch altijd nog wat naar boter smaken. Ik wil ze deze week gaan proberen met aangevette slagroom, zou dat lukken? Ik denk dat het in ieder geval lekkerder is... ben benieuwd naar het resultaat!

Groetjes, Monica

46

mookje schreef:

Ik heb wel eens zulke truffels op, maar vind ze toch altijd nog wat naar boter smaken. Ik wil ze deze week gaan proberen met aangevette slagroom, zou dat lukken? Ik denk dat het in ieder geval lekkerder is... ben benieuwd naar het resultaat!

Ik heb ze gemaakt en ze zijn héérlijk! Was wel de klopfix vergeten, dus de vulling wordt erg dun als de truffels een tijdje uit de koelkast zijn. Leermomentje dus!

Groetjes, Monica