1 Laatst bewerkt door Umran (17-10-2009 00:54)

Onderwerp: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Hallo dames,

Heb vandaag het Red Velvet cupcake met de bijhorende vanille frosting van Kadohke uitgeprobeerd. Cupcakes waren fantastisch maar frosting valt enorm tegen!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33597

Alleen wat mij tegenvalt is dat de frosting enorm naar boter ruikt. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb Becel als boter gebruikt... welke gebruiken jullie?

Hoop iemand mij kan helpen.

Groetjes

Umran

2

Re: Origineel Red velvet cupcakes met vanille cream frosting

Ze krijgen reputatie inmiddels dus ik ga ze ook maar eens uitproberen ;)

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

3

Denk dat je dan het recept niet juist heb uitgevoerd. Ik gebruik altijd de goedkoopste roomboter, dus geen merk of zo. Juist absoluut geen boter smaak.

Je moet de boter echt heel lang (minuutje of 8) en op hoge snelheid opkloppen (moet bijna wit zijn), als de suiker er bij zit ook nog flink doorkloppen. Tot slot de roux erbij en weer op hoge snelheid doorkloppen (zeker 4 a 5 minuten nog). Je hoeft er geen smaakje bij te doen, maar persoonlijk vind ik vanille, caramel en lemoncurd geslaagde smaakjes voor de frosting. Kijk, vergeet niet dat het evengoed een "botercreme" is, maar ooooo zo lekker vergeleken met standaard botercreme...

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4 Laatst bewerkt door Umran (17-10-2009 09:23)

Ik heb in plaats van roomboter, gewone tafelboter gebruikt.. kan dat het zijn.  Becel... En heeft het ook te maken met gezouten en ongezouten?

Wat is een roux eigenlijk? want ik denk dat ik dat niet heb gedaan.

5

Umran schreef:

Ik heb in plaats van roomboter, gewone tafelboter gebruikt.. kan dat het zijn.  Becel... En heeft het ook te maken met gezouten en ongezouten?

Wat is een roux eigenlijk? want ik denk dat ik dat niet heb gedaan.

Ja, van die becel kan echt niet. Dat is eigenlijk smeermargarine, en geen boter.

Je moet boter hebben, van die blokken. En dan waar boter op staat, en geen margarine, want met margarine is vies ;)
Gewoon ongezouten boter.

Mijn website: Presentaart

6

En wat betekent roux eigenlijk of ben ik een beetje in de war??

7

Roux, dat is het goedje wat overblijft als je de bloem en melk in laat koken....dat papje zeg maar!

8

Hmm bedankt voor jullie reacties.. morgen ga ik het nogmaals proberen maar dit keer met roomboter. Hoop echt dat het lukt :)

9

Hallo dames,

Nogmals een andere vraag voordat ik het nogmaals ga proberen. Ik wil mijn frosting in blauw kleuren maar de laatste keer toen ik blauw erbij deed werd het groen..

Weten jullie wat ik hier eventueel fout heb gedaan en welke kleur gebruiken jullie. Ik wil zo'n babyblauwe kleur hebben.

groetjes,

10

Iets wat niet wit is, maar beige of gelig, krijg je bijna niet blauw. Bij marsepein kun je er een beetje witte kleurstof bij doen; ik weet niet in hoeverre dat ook lukt bij genoemde frosting, maar waarschijnlijk scheelt het wel wat.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11 Laatst bewerkt door Umran (18-10-2009 18:27)

Hallo dames,

Heb net de frosting met roomboter versie uitgeprobeerd en ja hoor het smaakt inderdaad veel beter als mijn andere versie.

Wat me alleen dit keer opviel was dat de frosting best wel vloeibaar wordt nadat de roux erin komt. Zo net als slagroom....

Is dat bij jullie ook zo of heb ik het dit keer weer te lang gemixt?

En hoe krijgen jullie een frosting met caramel smaak? Smelten jullie dan de caramel?

Ooo ja, nog iets, ik had mijn cc in de koelkast laten staan voor 30 min en de frosting werd erg hard. Nu wacht ik er als sinds 2 uur dat het een beetje zachter wordt maar hij blijft nog altijd hard. Is dat normaal?

Groetjes,

12

Vloeibaar? Ik vrees dat je roux dan nog te warm is geweest, of niet? Of bedoel je zoals stijfgeklopte slagroom?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

13

Vloeibaar kan ik ook niet rijmen. De roux mout echt helemaal op kamertemp zijn, dat duurt wel eventjes hoor. (zet de mijn altijd buiten :D). Voor caramel gebruik ik of caramel patidesse van de webshop maar laatst heb ik van zo'n koffiesiroop gebruikt. Die heb je in diverse smaken en kun je perfect gebruiken voor in de botercreme.

14

Met vloeibaar bedoel ik net als geklopte slagroom, maar ietjes vloeibaarder en hij is ook niet helemaal wit geworden maar iets creme achtig. Is dat normal??

En wat ik net had gevraagd, dat ik mijn cc in de koelkast had laten staan voor 30 min en de frosting werd erg hard. Nu wacht ik er als sinds 2 uur dat het een beetje zachter wordt maar hij blijft nog altijd hard. Is dat normaal?

Ik weet dat ik teveel vraag maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaak en daarbij komt ook nog eens erbij dat ik een nieuweling ben. Dat is zeker wel te merken of niet :O

Alvast bedankt voor al jullie hulp

Nogmaals groetjes,

15

Na 2 uur moet ie toch echt wel weer zacht zijn. Heb je ze "gewoon" in de kamer gezet (dus niet in een koude ruimte)?? Stijf geklopte slagroom is overigens wel ongeveer de juiste dikte. Als ie daarna dus 15 minuten in de koelkast heeft gestaan, is ie perfect op mee te spuiten.

16

Hallo Kadohke,

Ja, ik had ze gwoon in de kamer gezet maar na 2 uur was ie nog niet zacht. Dus daarna had ik geen gelduld meer om te wachten en heb ik ze in een Tupper voor 5 min boven op de verwarming gelegd en het resultaat was prachtig en zo lekker. Echt bedankt voor het super recept. :thumb:

Nu heb ik nog een aantal andere vragen :O

1) Ik had nog frosting over en die heb ik in de koelkast staan. Hoe lang mag ik het in de koelkast bewaren?
2) Is het normaal dat mijn frosting zo een beetje creme kleur had, of moet het wit zijn?
3) Welke smaken kan ik erbij doen wat ik in de normaal winkel kan gaan kopen. Ik heb nu geen tijd meer om het via de Webshop te bestellen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes,