1

Onderwerp: meringeu botercreme wordt niet stijf!!

heb vanmorgen de meringue bc geprobeerd te maken. Dacht toch echt dat ie niet mislukken kon maar bij mij natuurlijk wel!!!  het begon al toen mijn eiwitten met suiker niet echt wilde stijf worden. Heb toen oplaatst toch maar de stukjes boter er 1 voor 1 ingedaan. Het staat nu al meer als een uur in de koelkast maar stijf is het niet. Het lijkt wel een beetje stroop ofzo zeg maar. Het is uitsmeerbaar maar denk niet dat ik er stevige dijkjes of toefen mee kan spuiten!!

Iemand enig idee hoe dit kan en of het nog wel te redden is???

groetjes pietie

'Je kunt op geen enkele manier een perfecte moeder zijn, maar wel op duizenden manieren een goede moeder zijn.' (Jill Churchill)

2

Re: meringeu botercreme wordt niet stijf!!

Eiwitten worden al niet stijf als er maar het kleinste beetje eigeel inzit. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

makatralsy schreef:

Eiwitten worden al niet stijf als er maar het kleinste beetje eigeel inzit. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Volgens mij was dit gebeurd :( daarom werd jou eitwitten niet stijf ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

4

Nee dat is ook niet gebeurd, al mijn eidooiers waren nog heel. Misschien toch te kort gemixt, denk ongeveer een minuut of 8 a 10. Had misschien toch mijn kom met citroen sap moeten ontvetten. Maar dat was op, dus extra goed afgewassen en schone theedoek afgedroogd. Maar de smaak is wel lekker hoor, misschien dat ik het dan maar als laagje op de taart smeer en dan toch nog maar bc  moet gaan maken.

'Je kunt op geen enkele manier een perfecte moeder zijn, maar wel op duizenden manieren een goede moeder zijn.' (Jill Churchill)

5

ik heb juist een ander probleem.... bij mij wordt suiker en eiwit samen hartstikke mooi stijf.... precies zoals het hoort, met stevige pieken waarvan het puntje net iets ombuigt...

maar zodra ik de boter erdoor doe wordt het slap.... dan kan ik er dus niet echt mooie toeven mee spuiten..... ik doe dat wel, eerst in de koelkast, dan de toef spuiten, en die weer hard laten worden, maar ideaal is het niet....

6 Laatst bewerkt door Petra1979 (16-10-2009 12:40)

Bij mij krijg ik ook het eiwit met suiker mooi stijf, maar zodra ik de boter erbij mix op lage snelheid, dan krijg ik weer een smeui

Hoera! Het is vandaag!

7

Wat betreft de eiwitten stijfkloppen; ik heb deze informatie hierover voor je:

Eiwit stijf kloppen:

Even vooraf:

Of het helpt om eerst (een snufje) zout aan het eiwit toe te voegen om het sneller stijf te kloppen, daarover verschillen de meningen, kwaad kan het niet.

Voeg suiker, sap of andere smaakstoffen wel pas toe als het eiwit (bijna) stijf is, want deze zaken eerder toevoegen zorgt wel voor vertraging tijdens het kloppen en het kan er zelfs voor zorgen dat het helemaal niet lukt om het eiwit stijf te krijgen.

Over het kloppen zelf valt weinig anders te zeggen dan:

Flink hard kloppen ... eerst ontstaan er bellen en dan opeens wordt het doorzichtige eiwit witter, dat is het teken dat het moment er aan komt .... verder kloppen dus....

Stop met kloppen als het eiwit sneeuw-wit is en er pieken ontstaan als de garde omhoog getrokken wordt, want als er dan nog (te) lang door geklopt wordt verandert het schuim in water met vlokken eiwit (dit wordt 'over-kloppen' genoemd). 

Misschien heb je wat aan bovenstaande informatie?
Ikzelf voeg altijd een snufje zout aan het eiwit toe. Deze klop is eerst een minuut of twee los. Daarna voeg ik geleidelijk de suiker toe. etc.

Wanneer ik boter toevoeg doe ik dat ook beetje bij beetje; onderwijl nog goed verder kloppend op de hoogste stand; dan moet het goedkomen!

8

Hee zou dat het probleem bij mij zijn dat het uiteindelijk ging schiften? Ik had denk ik gewoon moeten stoppen met mixen toen de eiwit stijf was ipv de 10 minuten die in het recept staan. Dat zal wel veel te lang zijn dan. (Het ging schiften toen ik het met de boter probeerde luchtig te mixen.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Dat snufje zout had ik dus ook gedaan en idd eerst ff goed kloppen voor de suiker erbij. Misschien gaat het de volgende keer wel goed! Na een hele morgen en halve middag in de koelkast te hebben staan is ie wel weer hard geworden. En de smaak was goed, eigenlijk hetzelfe als mijn bc die ik anders maak.

Bedankt voor jullie tips en reactie's

10

Het recept dat ik gebruik (1-2-3-botercreme) vermeldt dat het bij toevoegen van de boter soms karnemelkachtig eruit kan gaan zien, maar dat je dan gewoon moet doorkloppen en dat het dan goedkomt! Ik heb het geloof ik 1 keer een beetje gehad, en toch goed gekregen.
In dat recept moet je de eiwitten met de suiker au-bain-marie verwarmen en eerst met een garde kloppen tot de suiker opgelost is. Daarna verder met de mixer (Clatronic in mijn geval) en ballongarde stijf kloppen en daarna dus de boter in stukjes erbij doen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt...

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

11

Even omhoog halen, had namelijk vorige week ook creme die niet stijf werd, terwijl ik hierboven eerder berichtte dat hij bij mij altijd goed ging!

Normaal gesproken gebruik ik de biologische roomboter van AH. Maar afgelopen week heb ik biologische grasboter van een ander merk gebruikt en toen kreeg ik de creme totaal niet stijf... Op kamertemperatuur was deze boter al veel zachter dan de boter die ik normaal gebruikte, dus ik weet wel zeker dat de mislukking aan de soort boter lag. Voor mij dus voortaan alleen de bioboter van AH!

Hoera! Het is vandaag!