Wat betreft de eiwitten stijfkloppen; ik heb deze informatie hierover voor je:
Eiwit stijf kloppen:
Even vooraf:
Of het helpt om eerst (een snufje) zout aan het eiwit toe te voegen om het sneller stijf te kloppen, daarover verschillen de meningen, kwaad kan het niet.
Voeg suiker, sap of andere smaakstoffen wel pas toe als het eiwit (bijna) stijf is, want deze zaken eerder toevoegen zorgt wel voor vertraging tijdens het kloppen en het kan er zelfs voor zorgen dat het helemaal niet lukt om het eiwit stijf te krijgen.
Over het kloppen zelf valt weinig anders te zeggen dan:
Flink hard kloppen ... eerst ontstaan er bellen en dan opeens wordt het doorzichtige eiwit witter, dat is het teken dat het moment er aan komt .... verder kloppen dus....
Stop met kloppen als het eiwit sneeuw-wit is en er pieken ontstaan als de garde omhoog getrokken wordt, want als er dan nog (te) lang door geklopt wordt verandert het schuim in water met vlokken eiwit (dit wordt 'over-kloppen' genoemd).
Misschien heb je wat aan bovenstaande informatie?
Ikzelf voeg altijd een snufje zout aan het eiwit toe. Deze klop is eerst een minuut of twee los. Daarna voeg ik geleidelijk de suiker toe. etc.
Wanneer ik boter toevoeg doe ik dat ook beetje bij beetje; onderwijl nog goed verder kloppend op de hoogste stand; dan moet het goedkomen!