1

Onderwerp: Ingezakte biscuit

Ik bereid en bak mijn biscuit kapsel af (zonder biscuitmix) precies zoals staat aangegeven bij de recepten, maar iedere keer zakt het midden van de bovenkant tijdens het bakken in, zodat er een soort kommetje ontstaat aan de bovenkant van het kapsel.
Heeft iemand een goede tip voor me?

Groetjes, Caroline. Kijk voor mijn taarten en workshops op www.kaatjetaart.nl
Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.

Re: Ingezakte biscuit

Het lijkt erop dat de baktemperatuur te hoog is.

Wat is het recept?

Als je zondigt zondig dan lekker

5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Beboter de bakvorm en bestuif deze met bloem of bekleed de bodem met bakpapier en vet deze ook in
Doe de eieren met de suiker en vanillesuiker in een kom
Zet de kom in een bak met heet water en klop de suiker door de eieren; klop tot de suiker volledig is opgelost en er een dikke, lichte en schuimige massa is ontstaan; klop zeker 10 minuten!
Mix je met een keukenmachine, leg de eieren dan vooraf in warm water
Schep de gezeefde bloem, de maizena en het zout er voorzichtig door; niet mixen maar spatelen!
Schep het beslag in de bakvorm
Bak het gebak in ca. 45 minuten in het midden van de tot 185

Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.

Het recept is goed.
De oven ongeveer 10 min van te voren aanzetten op de temperatuur die je nodig hebt.
Maar de baktemperatuur is te hoog zou 165 a 170 moeten zijn
De baktijd is ook te lang max 25 a 30 min.
Dit is voor een taartvorm van ongeveer 5 a 6 cm hoog.
Als de taart dikker is moet je kouder bakken en langer.
Voor de temperatuur van het beslag is het beter om de eieren zout en suiker tegelijk te verwarmen tot 37 gr. Als je dit goed doet is het beslag koud als het opgeklopt is.
Het water of de verwarmingsbron mag niet te heet zijn anders stolt het eiwit en dit geeft ook een minder resultaat.
De hoeveelheid vanillesuiker in mindering brengen van de suiker dus totaal 150 gr.

Dank je wel voor je bruikbare tips. Ik ga het proberen. Vond het zo zonde, want ik heb mooie taartvormen van 7 cm hoogte en vervolgens moest ik steeds weer een deel van het kapsel afsnijden, omdat de onderkant anders niet recht was.

6

Iets wat warm is zakt altijd iets terug als het afkoeld. Daarom is het heel belangrijk dat de randen van het baksel niet vastgekleeft aan de taartvorm zitten wanneer het staat af te koelen. Weet niet of dit het geval is bij jouw biscuit maar ik krijg mijn kapsels helemaal gelijk nu:)

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

7

ik lees even mee heb er ook last van
gebruik ook dit recept

maar deed het al maar een 30 minuten in de oven en toch ging er iets fout

Mtaartje wat ging er fout?

Het is belangrijk om op de dikte van het kapsel te letten.
Hoe dunner des te heter moet je bakken.
Hoe dikker hoe kouder bakken.

9

Ik had zojuist een "kommetje"in mijn kapsel. Die bleek dus bovenop niet goed gaar te zijn...

10

Probeer dit recept is.

200 gr ei
50 gr eidooier
135 gr suiker
snufje zout
citroenrasp naar smaak of vanille of wat je lekker vindt

125 gr patentbloem (gezeefd met een zo fijn mogelijke zeef)(euroshopper van AH is de beste bloem hiervoor)

Alles behalve de bloem au bain marie verwarmen tot +/- 37 gr
In de hoogste versnelling in de kitchen aid of kenwood
Als je met je vinger een punt kan trekken uit het beslag is het goed

Dan met een pannenlikker de bloem er doorheen spatelen.
De pannenlikker is omdat je dan de bloem goed van de rand kan halen tijdens het spatelen.

Doordat je wat meer dooier gebruikt is dit beslag wat steviger.
De bloem kan je er in 1 x ingooien maar wel heel goed spatelen als dit niet lukt dan de bloem gelijkmatig ingooien onder voortdurend spatelen.

succes

11

Wat een super tips! Ga het de volgende keer ook eens proberen op een lagere temperatuur

12

bedankt voor de tips ga het van de week weer proberen.
ik was dus niet te vreden over die van mij maar moest s'avonds werken heeft mijn man heel lief er een voor mijn gebakken en die is wel gelukt 
grrr ja heel fijn voor de taart maar ben dan wel benieuwd wat hij deed en ik dus niet blijkbaar

13

Ik heb herfstvakantie! Ga me dus lekker uitleven van de week. Ik ben benieuwd of het me met jullie goede tips wel lukt om een "kommetjes"loos kapsel te produceren. Ik laat het jullie weten.

14 Laatst bewerkt door carolinewanders (22-10-2009 22:57)

Vandaag weer lekker aan de bak gegaan, en jawel.... mijn kapsel was recht. Had de temperatuur laten oplopen van 120 naar 150 graden.
De volgende laat ik de temperatuur op lopen naar 160 graden, want het duurde nu wel erg lang eer de biscuit gaar was. Het duurt even om de perfecte temperatuur en duur in de oven te zoeken, maar dan heb je ook wat je hebben wil.