1

Onderwerp: TIPJE !!!!! kapsel rijst dan de pan uit !!

hoi hoi,

Ik moet ff wat kwijt hoor.. misschien hebben andere er ook iets aan. ik heb sinds een tijdje een kennie.. En ik vond mijn kapsels al een stuk hoger en lekkerder worden sinds dien.. Nu las ik hier dat je ook eerst je eieren luchtig kon mixen en daarna pas je mix en het water erbij kan doen.... dus ik dacht laat ik dat ook eens proberen.... Nou moet zeggen dat het werkt hoor !!!! Mijn kapsels zijn zeker 1.5 cm hoger (soms meer dan 10 cm hoog) dan anders  !!!! Super !!!! Dus bij deze een tip: eerst alleen je eieren kloppen (met de ballonklopper)  en daarna de mix erbij. Ik mix( met de K-klopper)   het dan heel even tot het goed door elkaar zit op stand 1 en daarna gewoon op de hoogste stand 8 min. en nog 2 min op de laagste. Wel je bakblik verhogen met bakpapier anders hedft het geen houvast dus word je kapsel niet hoger en loopt hij letterlijk de pan uit... hihi

Succes met bakken.. en nog even voor iedereen: WAT EEN PRACHTIGE CREATIES WORDEN ER GEMAAKT !!!!! Gewoon te veel om op te reageren.. Dus bij deze ..    :thumb:    :thumb:    :thumb:    :thumb:    :thumb:

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

2 Laatst bewerkt door AngelCakes (22-01-2009 10:51)

Re: TIPJE !!!!! kapsel rijst dan de pan uit !!

Ja idd erg handig om te weten ;) maar Kwebbeltje had dat al eens vermeld maar altijd handig om weer opnieuw te lezen :) maar hoe luchtig sla jij je eieren dan? ik neem aan dat hij schuimig moet zijn en niet totdat ie gewoon eiwit stijf is?

~I Make: Angel Food Cakes~

3

Hoi Miranda,

Ik heb ook een Kenwood, de Classic Chef. Fijn dat je erbij zet welke klopper je wanneer gebruikt want daar was ik nog niet helemaal uit, ik ben gewend van voorheen alles met de handmixer en gardes te doen, en daarvan dacht ik dus met de ballonklopper ook alles te kunnen doen. Heb jij ook dat je met de kloppers niet alles van de zijkanten en onderkanten meeneemt tijdens het mixen? Maakt die van jou ook best herrie? Ik heb trouwens met de biscuitrecepten regelmatig dat de cake er een beetje droog uitkomt, dus niet 'moist', ik krijg daar ook altijd commentaar over van mijn man (zelfs ondanks tremperen). Hebben jullie een oplossing?

Ik heb een whirlpool hete lucht combi oven en een de Kenwood machine, ik gebruik alles op kamertemp (doe zelfs de eieren nog in heet water zoals aangegeven bij de recepten). Temp is zelfde als in de recepten, ik haal de baksels soms wel wat eerder (als ze te bruin worden) of later uit de oven (als ze nog niet gaar aanvoelen). Ik doe tremperen met rum of siroop of trempeerstroop van de shop. Nu weet ik het niet meer. Iemand een suggestie?

Angels

Angels

4

Nou als je een kennie gebruikt en het blijft meestal aan de zijkanten plakken dan even stoppen en met een spatel even erlangs gaan...zo zorg je ervoor dat alles goed gemengd wordt...misschien dat daardoor je biscuit ook niet helemaal wordt zoals ie hoort te zijn....de mijne komen er nooit echt droog eruit namelijk...

Als je nou merkt dat je kapsel te snel bruin wordt en de rest nog niet "gaar" is kun je het beste alu folie eroverheen doen...zorgt ervoor dat je kapsel niet bruiner wordt maar de rest wel gewoon "gaar" wordt als je nog een paar minuten verder moet bakken...

De eieren heb ik 1 keer in heet water gelegd...maar dan merk ik juist dat mijn kapsels niet zo hoog worden dus meestal doe ik ze gewoon vanuit de koelkast gewoon mn mengkom in ;) of anders kun je ze 't beste gewoon zo'n half uur vantevoren uit de koelkast halen en gewoon ff laten staan...mijn idee met in heet water leggen is toch altijd dat ze 't dan niet goed doen namelijk...

~I Make: Angel Food Cakes~

5

Ik sla ze tot ze een beetje schuimig zijn... tja hoe lang ?? Meestal een minuutje of 2.
Ik heb ook een whirlpool hetelucht combi.  Bij mijn werden mijn kapsels ook soms wat droger. Ik doe sinds ik mijn kenwood heb ook gelijk mijn kapsels wat korter in de oven. Ik doe bv een kapsel van 25 cm (466 gr mix, 6 eieren en 46 ml water) eerst 30 minuten op 150 graden en dan nog een minuut of 5/6 op 175 graden. En ze zijn heerlijk hoog, luchtig en totaal niet droog. Ik trempeer ze niet eens meer. Ik deed dan vaak te veel tremperen en dan werd mijn kapsel helemaal hard van binnen...
En idd heb ik oop gemerkt dat de kloppers niet altijd alles meenemen. Vooral niet als het een kleine hoeveelheid is. DUs ik maak tegenwoordig mijn botercreme gewoon in dubbele hoeveelheid en doe de rest in de vriezer voor de volgende keer. Ik laat het 3 minuten mixen dan schraap ik het van de kanten af en laat het nog 3 minuten mixen... En de botercreme is heerlijk  en goed gemengd...

Groetjes van Miranda

6

Heel erg bedankt voor de tip. Ik ga het straks gelijk uit proberen.

7

Ik ga ook jullie tips uitproberen, vooral dat gedoe met de oven, begon al te denken dat ik een andere oven moest hebben (sowieso groter, met al die bak-activiteiten...) Maar heel erg bedankt voor de tips!

Angels

8 Laatst bewerkt door TruIvy (23-01-2009 13:17)

Dat verhogen met bakpapier, hoe doe je dat precies? Je knipt gewoon een stuk af dat langs de hele rand van je vorm past ofzo? En die zet je dan rechtop op de onderkant van de vorm erin? Houd je dan nog wel de mooie rechte randjes van het bakblik?
En vouw je het bakpapier dubbel of enkel?

9

TruIvy schreef:

Dat verhogen met bakpapier, hoe doe je dat precies? Je knipt gewoon een stuk af dat langs de hele rand van je vorm past ofzo? En die zet je dan rechtop op de onderkant van de vorm erin? Houd je dan nog wel de mooie rechte randjes van het bakblik?
En vouw je het bakpapier dubbel of enkel?

Zelf knip ik altijd een stuk af dat langs de binnenkant van je vorm past en dan zo'n 12 cm hoog. Dan vet ik mijn vorm in en ''plak''  het bakpapier er tegenaan (gewoon enkel) vanaf de onderkant van mijn bakblik. Je krijgt dan nog steeds die mooie rechte randjes van het bakblik ;)
Hoop dat je het snapt, succes ermee!

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

10

ik gebruik 400 gr mix en 40ml water en 6 eieren en heb echt geen droge kapsels en zijn altijd even hoog als de bakblik dus mijn kapsels zijn 7,5 cm en dat vindt ik hoog genoeg. Ik bak alles op 160 graden.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

11

Ik was natuurlijk weer ongeduldig, dus had het alvast geprobeerd met dubbel bakpapier. Want ik had een alternatief recept (30 gram zelfrijzend bakmeel, 30 gram suiker en ee nXL ei per halve liter bakvorm) dus ik dacht dat het wel uit de pan zou rijzen maar dat had het helemaal niet gedaan :P. Plus nog dat het helemaal niet vierkant is geworden omdat het bakpapier naar binnen is gezakt. Vanavond nog een keer proberen.

12

Sita schreef:

Zelf knip ik altijd een stuk af dat langs de binnenkant van je vorm past en dan zo'n 12 cm hoog. Dan vet ik mijn vorm in en ''plak''  het bakpapier er tegenaan (gewoon enkel) vanaf de onderkant van mijn bakblik. Je krijgt dan nog steeds die mooie rechte randjes van het bakblik ;)
Hoop dat je het snapt, succes ermee!

Zo doe ik het ook altijd... Alleen smeer ik het bakpapier dan van tevoren ook nog in met boter. Het plakt dan vast aan de boter van het bakblik en dan aan de andere kant glijdt het bescuit voor mijn gevoel nog makkelijk omhoog....  En ik draai mijn kapsels altijd om.. de onderkant word dus de bovenkant, dus het maakt niet zoveel uit hoe het randje eruit ziet. Je ziet er niets meer van als je taart gevuld en bekleed is.

Groetjes van Miranda

13

Ik heb het ook een keer geprobeerd, maar merkte eigenlijk geen verschil? Ga het zo nog een keer proberen ;)

Mijn website: Presentaart

14

Beetje heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laat maar weet iemand of dit ook met het recept kan of alleen met de mix? :D

15

Het helpt altijd om de eieren goed schuimig te kloppen, bij alle recepten :) Tenminste, voor mij helpt het :P Ik beloof niks!

Groetjes Laura!

16

Goh weer wat geleerd.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

17

dat schrapen hoef je niet meer met de beaterblade, ik hoop deze in B te scoren, geen idee of ze er zijn en anders koop ik hem hier

lekker duurt het langst!

18

Claudia Mv 2 schreef:

ik gebruik 400 gr mix en 40ml water en 6 eieren en heb echt geen droge kapsels en zijn altijd even hoog als de bakblik dus mijn kapsels zijn 7,5 cm en dat vindt ik hoog genoeg. Ik bak alles op 160 graden.

welk formaat bakblik gebruik je dan?

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

19

evelien1001 schreef:

Beetje heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laat maar weet iemand of dit ook met het recept kan of alleen met de mix? :D

Ja natuurlijk kan dat. Wanneer je de eieren 2 minuten eerst goed schuimig klopt krijg je een hogere biscuit en ook met cupcakes maken krijg je meer stuks uit een recept! :Y

Doe ik altijd. ;)

20

Helemaal goed, ik heb zo net drie prachtige kapsel uit mijn oven gehaald.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

21

LucyBW schreef:

Helemaal goed, ik heb zo net drie prachtige kapsel uit mijn oven gehaald.

heb je mix of zelf het recept gemaakt?

22

Miep miep nog een vraagje.. ik heb ook een Kennie en ik klop de mix in zijn totaal altijd met de ballonklopper. Mijn biscuit vind ik echt heerlijk en rijzen mooi. Waarom klop jij dan met de K-klopper.. ga het zeker proberen!!!

23

Miep bedankt!!!
Ik had vanmiddag weer een vierkante vorm uit de overn gehaald die te plat was. En daarna heb ik er nog 1 gemaakt en die was echt geweldig!!!!

THANKS!!!

Groetjes Marianne

24

Eefje81 schreef:

Miep miep nog een vraagje.. ik heb ook een Kennie en ik klop de mix in zijn totaal altijd met de ballonklopper. Mijn biscuit vind ik echt heerlijk en rijzen mooi. Waarom klop jij dan met de K-klopper.. ga het zeker proberen!!!

Beetje late reactie maar zag ineens dit topic weer bovenkomen...
Waarom ik de K-klopper gebruik weet ik eigenlijk niet... De eerste keer heb ik het zo gedaan en als het dan goed gaat blijf je dat doen...

Groetjes van Miranda

25

heb het net ook ff geprobeert die eieren eerst schuimig kloppen
heb 200 mix gebruikt 4 eieren en 20 water voor een vorm van 20cm
hij is mooi gerezen hoor super