1

Onderwerp: Help!! Fondant begint te zweten in de koelkast!!

Ik ben helemaal nieuw hier, moet eerlijk bekennen dat ik de regeltjes en dingen nog niet helemaal heb gelezen, maar ben vandaag plotseling aan een taart begonnen. Stond gister met een klapband langs de kant van de weg en collegaatje heeft mijn reserve wiel eronder gezet om 21.30 savonds... dus heb vandaag een geklapte band in elkaar proberen te zetten..... en naja eerste creatie... was niet geheel ontevreden, maar nu heeft ie 3 uur in de koelkast gestaan, en daarna een half uur in de auto (om te verhuizen, staat nu weer in de koelkast) maar na dat half uurtje auto zat er ineens een klein zweet-laagje op mijn taart (ik weet niet zeker meer of het er al zat toen ie net uit de koelkast kwam of dat het echt na het half uurtje auto is gekomen). Echt aan de buitenkant... Heb gewoon zwarte rolfondant uit zo'n taartwinkeltje gehaald (en eronder zit botercreme, maar het is ook echt de buitenkant)... moet ik me nu zorgen maken of blijft het bij zo'n klein laagje en trekt dat gauw genoeg weer weg?!

Groetjes Willemijn

Forget love, I'd rather fall in chocolate.

2

Re: Help!! Fondant begint te zweten in de koelkast!!

Gewoon vanaf blijven. Dat trekt vanzelf weg. En als je de zoekfunctie hierboven in de oranje balk gebruikt vind je ook een hoop info.

Volg je hart...want dat klopt!

3

yep what she said..
en nu je hier toch zijn.. en je bijna zeker verslaafd wordt kan je jezelf ook voorstellen ;)

4

Dankje, was een beetje in paniek gister, moet nu naar mijn werk, maar zal me vanavond even voorstellen. Taart leeft gelukkig nog!! En volgende keer zal ik de zoekfunctie gebruiken ;)

5

en fondant hoeft ook niet in de koelkast, alleen als je vulling in de koelkast moet, dan moet het wel!

Sandra2504 schreef:

en fondant hoeft ook niet in de koelkast, alleen als je vulling in de koelkast moet, dan moet het wel!

Dit heb ik ook begrepen, want door de koelkast gaat het zweten.

7 Laatst bewerkt door Millewijn (07-10-2009 20:09)

Ja maar ik had monchoubavarois als vulling, dus hij moest wel in de koelkast... maar hij heeft de nacht en de autorit overleefd en ze vonden um erg leuk... dus het is gelukkig allemaal goed gekomen.... zo dan ga ik me nu even voorstellen, en mijn klapband erbij zetten.

8

Dus een taart met fondant kan wel gewoon in de koelkast? Ik ga morgen beginnen met een taart bekleed met fondant en ga daarop cirkels maken met gekleurd fondant. Gaan die kleuren dan niet uitlopen op het wit van de taart?
Ik heb toevallig nog een campingkoelkastje die ik op lage ( nou ja, eigenlijk hoge temp) kan zetten... Ik wil de taart vullen met aardbeienjam en aardbeienkwark dus moet wel in de koelkast dan toch?

hmm, beetje onsamenhangend geloof ik, maar denk dat jullie me wel begrijpen hihihi

Taartelijke groetjes, Renske
Mijn taartjes kan je bekijken op http://cakesforyou.mijnalbums.nl

9

renskie: ja hoor, kan gewoon de koelkast in!

10

chantal1980 schreef:

renskie: ja hoor, kan gewoon de koelkast in!

Maar kan het gewoon in de koelkast of moet het worden afgedekt. En dan op normale temp of juist zo warm mogelijk....

Dank je!

11

Ik zet al mijn taarten in een taartdoos in de koelkast op de laagste stand.
Gaat altijd goed.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

12

hmmm moet je wel een taartdoos hebben....

13

Ik vond overigens dat ie er wel glimmender uitkwam... vond het zelf niet zo'n probleem, maar het ging niet helemaal weg naar mijn idee

14

Je moet hem nadat-ie uit de koelkast komt wel even de tijd geven om 'op te drogen'. Fondant droogt trouwens sneller op dan marsepein.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag