1

Onderwerp: Ook applaus voor echt eetbare taart

LET OP: topic is al wat ouder, graag eerst doorlezen voor je reageert... (M.)

Waarschijnlijk zijn een aantal van jullie het totaaaaal niet met me eens en dat mag natuurlijk maar misschien brengt het je op een idee.
Zowel hier op het forum als bij T&T zag ik de meest prachtig gekleurde en versierde taarten voorbij komen. Blauwe marsepein, knalrode en harde suikerrozen, geboetseerde marsepeinbeeldjes die op porcelein lijken en waarschijnlijk net zo hard zijn, bloemen die alleen rechtop blijven staan omdat ze stijf staan van de tylose. Poppetjes aan elkaar gemaakt met ongekookte spaghetti, regenboogcakejes met alle kleurstof die de maker in huis had. Hier is eigenlijk weinig eetbaars aan. Je zou eigenlijk net zo goed iets van klei op de taart kunnen zetten als je het toch niet opeet. Als je aan willekeurige mensen op straat zou vragen of ze hier een stukje van willen eten zeggen ze waarschijnlijk liever niet. Natuurlijk vind ik het er ook prachtig uitzien en sommige van jullie zijn ware kunstenaars. Toch wil ik hierbij een oproep doen om ook eens een volledig echt eetbare taart te maken van natuurlijke produkten.

Heel soms verschijnt er zo'n echte taart op het forum. Veel meer dan 1 of 2 reacties zijn er dan niet. In tegenstelling tot bijv regenboog cakejes waar wel 50 reacties op komen. Ik vind dat hier best wel wat aandacht voor mag zijn.

Als jullie merken hoe leuk en lekker het is om zo'n taart te maken kan de webshop misschien ook natuurlijke kleurstoffen in het assortiment opnemen zoals in de UK in de meeste supermarkten al standaard is.

2

Re: Ook applaus voor echt eetbare taart

Leven en laten leven!

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

wie zegt nou dat het niet opgegeten wordt. Hier kauwen de kinderen gewoon huin poppetjes op en degene aan wie ik de taarten meegeef over het algemeen ook. En volgens mij gaat dit forum over taartdecoratie

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

4

Dan kun je dit forum wel opdoeken, het is toch juist dat mensen een kunstwerk van hun taart willen, speciale taarten, ik vind het wel een heel verschil om er iets van plastic of porselein op te zetten of dat het puur handwerk en eetbaar is. Ik zie het probleem niet.

5

Ben het in zoverre met je eens dat ik ook vind dat een taart in de eerste plaats lekker om te eten moet zijn. Ook dat vind ik nogal eens de vraag. Ziet het er nog aantrekkelijk uit en is de decoratie niet belangrijker geworden dan de smaak? Anderzijds: mensen die deze taarten kopen, weten waar ze aan beginnen. Ze kiezen bewust voor kleur(stof). En dat is m.i. hetzelfde als eten bij de snackbar... zolang je het niet elke dag doet, is er niets aan de hand.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

6

Tja als je zo'n gewone taart wil, kan je net zo goed een slagroomtaart halen bij de bakker met een opdruk van je foto in marsepein of zo....
Naar mijn idee, zijn de meeste poppetjes ect ect gewoon te eten...

Lekker feestelijk rond.....

7

Hmmm als ik eerlijk moet zeggen bijna alles wat wij eten tegenwoordig zit vol kleurstof van siroop tot kaas dus een taart vindt ik niet zo erg want we eten niet iedere dag taart  (okay de meeste van ons niet lol)  en de meeste mensens/kinderen willen en taart die kleurrijk is want een taart is lekkerder als er een kleurtje aanzit

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

8 Laatst bewerkt door Maggie (06-10-2009 13:12)

Nou ik ga geloof ik ook maar eens mezelf mengen in een "discussie".
Ik heb meegedaan met de wedstrijd afgelopen zaterdag, en alles aan mijn taart was eetbaar, ik heb alleen door de strik tylose gedaan en het pijltje verstevigd met spagetthi. En verder niks geks, ja natuurlijk kleurstof maar verder.....
Ik gebruik geen mixen, (waar ws veel e-nummers in zitten), maak alles verder zelf.
Poppetje van eetbaar marsepein etc gemaakt, zonder enige hulpmiddel. (geen tylose/spagethi etc)

En ik denk met succes, moet natuurlijk het juryrapport nog thuis krijgen. Maar ik denk niet dat ik mijn prijs behaald had als de taart niet lekker eetbaar was, zoals jij zegt. Dus kan het geloof ik niet helemaal met je eens zijn.

En inderdaad als het goed is eet je taart niet elke dag, is het een uitzondering. Tja dan mag er toch wel eens wat kleurstof in zitten.

Lieve groetjes en bedankt voor alle inspiratie
Machteld. www.taartjesindepipowagen.com

9

Het leuke aan onze taarten is dat ze volledig eetbaar zijn. De kleurstoffen die worden gebruikt om de boel op te leuken kun je in heel veel producten terugvinden. Natuurlijke kleurstoffen zijn dan misschien natuurlijk maar hebben in het algemeen dezelfde chemische samenstelling. Hetzelfde geldt voor de tylose en de gom.

Persoonlijk vind ik het een fijne gedachte dat alles eetbaar en veilig eetbaar is, moet er niet aan denken dat er een stuk klei in een keel verdwijnt. De natuur brengt veel schadelijke stoffen zelf voort en ook natuurlijke kleurstoffen zijn in de hogere concentraties die nodig zijn om hetzelfde effect te bereiken schadelijk.

Toevallig ben ik bezig geweest vitaminetabletten te kopen voor mijn zoontje; in de natuurwinkel ook, overal zit zoetstof in, verbazingwekkend in mijn mening, een beetje suiker kan geen kwaad; er is in ieder geval meer over het gevolg van suiker bekend dan over aspartaam etc. Vitamine D maak je zelf lastig aan en om nou een centimenter dikke laag boter op elke boterham te doen gaat me echt te ver.

Je hebt het over een echt eetbare taart. Al mijn taarten zijn helemaal eetbaar, zoveel mogelijk natuurlijk en ik besteed heel veel aandacht aan de smaak. Taarten waar veel werk in is gaan zitten krijgen meer reacties dan taarten waar minder werk is gaan zitten en leuke nieuwe ideeen krijgen veel reactie als blijk van waardering voor de inspiratie. Als je kijkt bij de rubrieken recepten zie je hoeveel leuke reacties er komen op taartrecepten en dan gaat het vooral om het heerlijke idee van de smaak, vaak staan er ook watertandenbrengende foto's bij.

De webshop is niet de enige en is zeker geen supermarkt. Misschien kun je hen een email sturen over je wens tot uitbreiding van het assortiment, een reactie krijg je altijd.

Groetje Meyke

lekker duurt het langst!

10

Goh toevallig zeker gister tv gekeken??????????????????? :+

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

Het heet hier nu eenmaal de leukste taarten en niet de lekkerste ;)

Hoewel ik gedecoreerde taarten toevallig wel erg lekker vind :lol: O-)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

Carin schreef:

Wat was er dan?? Je maakt me nieuwsgierig :-) Zelf ben ik niet verder gekomen dan Spoorloos. En daar ging het niet over taarten of kleurstoffen :D

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

13

JanetGL schreef:
Carin schreef:

Wat was er dan?? Je maakt me nieuwsgierig :-) Zelf ben ik niet verder gekomen dan Spoorloos. En daar ging het niet over taarten of kleurstoffen :D

Er was een of ander programma waarin men "de mensen op straat" allerlie dingen liet proeven: blauwe cake, knalgele cola en nog zo meer.
De uitslag was dus dat het oog dus duidelijk ook wat wil: miemand at de blauwe cake en de knalgele coal werd wel geproeft maar niet herkend :lol:
Hoe het programma heet weet ik niet en welke zender het was weet ik ook niet.

Maar ik vind het nogal toevallig dat er net vandaag iemand dit aan onze taarten relateerd.

Groetjes, Carin

14

Carin schreef:

De uitslag was dus dat het oog dus duidelijk ook wat wil: miemand at de blauwe cake

Dit is ooit al eens in een of andere test gebleken dat als we als ons voedsel blauw zouden maken er niemand meer van eten wil. Goed voor de lijn dus.

Helaas is hier blauwe taart altijd opperdepop hoor....... :lol:

Volg je hart...want dat klopt!

15

:lol: Het maakt hier echt niet uit welke kleur de taart heeft :lol: Gaat altijd opperdepop :+

Het ging in dit programma overigens om de cake zelf, dus je moet dat zien als gewoon een plakje blauwe cake. Geen gedecoreerde taart.

Ik kleur trouwens ook weleens 'm biscuit. Als dat mooi staat bij de buitenkant :lol:

Groetjes, Carin

16

Onze taarten zijn heerlijk hoor!!! Ik ben juist afgelopen zaterdag extra geinspireert om andere smaken te proberen! Bij mij was het vaak nog standaart omdat ik met smaak niet zo gauw durfde te experimenteren! Ik ben zondag meteen wat dingetjes uit gaan proberen en heb een heerlijke taart gemnaakt, bij het biscuit verkruimelde bokkepootjes in gegooit, gevult met chocolademouse en perenvla en afgesmeert met chocoladepasta en vervolgens bekleed met fondant, meteen mijn nieuwe mat uit geprobeert en mijn nieuwe poedertjes getest met glitters, echt allemaal heerlijk! Ik moet dit juist niet te vaak gaan doen want de taart is nu bijna op en we hebben geen visite gehad ;) Maar ik wil hiermee maar zeggen dat de taarten die jij blijkbaar niet eetbaar vond ik juist heerlijk vond en het mij enorm geinspireert heeft!

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

17

Op valtaf staat er 'toevallig' ook een artikel over.

18

Nou dat programma heb ik dus echt niet gezien. hier stond spykids op. Ik wilde met mijn mailtje alleen duidelijk maken dat er andere manieren zijn om je taart te decoreren. Alle producten die in de webshop verkocht worden als eetbaar zijn dit ook. Dat kinderen dan zo'n boetseersel opeten kan natuurlijk. Wat ik graag zou zien is dat mensen meer beseffen wat ze nou eigenlijk eten. Als je zelf iets klaar maakt kan je er zelf voor kiezen om dat met de ingredienten te doen die jij wilt. Ik zou dus nooit een regenboogcake maken. Dit lijkt me echt, hoewel eetbaar, ongezond. In Engeland zijn verschillende studies gedaan die waarschuwen voor E102, E124, E110, E122, E104 en E129. In Scandinavie zijn een aantal zelfs al verboden. Als ik de keuze heb gebruik ik dus liever wat anders maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Misschien alleen de moeite om eens na te denken of je hetzelfde resultaat niet met andere produkten kan krijgen

19

bedoel je je eigen taarten als je zeg "Veel meer dan 1 of 2 reacties zijn er dan niet" Want je heb toch wel 10-12 reacties.
En de taarten de echt 6 paginas reacties krijgen zijn echt gewoon mooi strak professioneel afgewerkt taarten. ff heel eerlijk de zien er gewoon veel beter uit. En dat heeft niks met de smaak of kleurstof te maken.. want ook een echt mooi taart van gewoon marsepein of fondant zou veel aandacht trekken.
Al vanaf je eerste bericht op et forum probeer je mensen te overtuigen om natuurlijk kleurstoffen te gebruiken... Als je er echt zo tegen de nep troep (:+) de wij allemaal op of in onze taarten gooi dan moet je hier gewoon niet zitten.  Et is de leukste taarten niet de natuurlijkste taarten ;)

20

rietje puk schreef:

Misschien alleen de moeite om eens na te denken of je hetzelfde resultaat niet met andere produkten kan krijgen

Nou, het antwoord is eenvoudig qua kleuren: niet.
Ik ben het niet met je eens dat in elke supermarkt in Engeland natuurlijke kleurstoffen te koop zijn. Geel, groen & bruin lukt wel, maar om daar marsepein mee te kleuren is al een uitdaging op zich omdat het vloeibaar is. Ik weet waar ik het over heb, ik heb het allemaal uitgeprobeerd. Ik heb ook uit amerika verschillende kleuren laten komen om uit te testen, en mijn conclusie was: dan maak ik wel een bruine taart met cacao, want de kleuren zagen er alles behalve smakelijk uit.
Hemelsblauw was de kleur van een grijze regendag en aardbeirood had de kleur van wel h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

21

BTW, dit topic past trouwens prima in Taartdecoratie algemeen

[MOVE] --> die kant op dus

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

22

Ik ben het met velen hierboven eens.
Appeltaarten bakken doe ik ook, maar de oh en ah die je daar op krijgt :S. En ik maak ze wel, maar toch echt met minder inzet en plezier dan de gedecoreerde taarten.
En zo werkt het hier ook. De appeltaarten zien er toch allemaal hetzelfde uit, de slagroomtaarten hebben nog iets variatie, maar ook niet veel. Nee, ik vind gedecoreerde taarten veel mooier en daar oh en ah ik nog voor.

Oke, sommige taarten viond ik ook wel eens te ver gaan, en dan denk ik ook wel van dat zou ik toch niet eten. Maar ik vind ze vaak wel onwijs mooi. En dan zeg ik dat ook.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

23

rietje puk schreef:

Nou dat programma heb ik dus echt niet gezien. hier stond spykids op. Ik wilde met mijn mailtje alleen duidelijk maken dat er andere manieren zijn om je taart te decoreren. Alle producten die in de webshop verkocht worden als eetbaar zijn dit ook. Dat kinderen dan zo'n boetseersel opeten kan natuurlijk. Wat ik graag zou zien is dat mensen meer beseffen wat ze nou eigenlijk eten. Als je zelf iets klaar maakt kan je er zelf voor kiezen om dat met de ingredienten te doen die jij wilt. Ik zou dus nooit een regenboogcake maken. Dit lijkt me echt, hoewel eetbaar, ongezond. In Engeland zijn verschillende studies gedaan die waarschuwen voor E102, E124, E110, E122, E104 en E129. In Scandinavie zijn een aantal zelfs al verboden. Als ik de keuze heb gebruik ik dus liever wat anders maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Misschien alleen de moeite om eens na te denken of je hetzelfde resultaat niet met andere produkten kan krijgen

Als het je missie is om mensen bewust te maken van wat ze eten (waar natuurlijk niets mis mee is) dan is het wel vreemd/jammer dat je zo'n negatieve, onjuiste en irrelevante insteek kiest. Ik denk niet dat je op deze manier bereikt wat je zou willen..... Als het daadwerkelijk een nobele kwestie is, want ik bespeur toch ook wel wat afgunst bij je ;)

24

hier nog nooit klachten gehad en er blijft ook nooit iets over hoor ik van mijn opdrachtgevers, dus ik neem aan dat de taarten dan wel ok

25 Laatst bewerkt door rietdhg (06-10-2009 14:15)

:think: