1

Onderwerp: Botercreme van plantaardige boter

Blijft deze wel net zo zacht als "gewone botercreme"?

Ik mag voor volgende week een glutenvrije/melkvrije bruidstaart maken. Die ik wil vullen met een botercreme en een jam. Maar dan moet deze botercreme wel zacht zijn.  Weet iemand hier antwoord op.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

2

Re: Botercreme van plantaardige boter

Voor mijn dochter maak ik de botercreme altijd met Wajang en dat gaat prima.

3

Ja hoor, wajang gaat prima. Maar je kan dan niet de mix gebruiken. Want daar zit dus wel weer melk in.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Ik heb em laatst gemaakt....gaat idd prima, maar je moet niet weten hoe het smaakt. Ik vond t vreselijk en zou (zeker voor een vulling) ergens anders voor kijken. De botercreme vormt een plaklaag in je mond, afschuwelijk! Heb em zelf toen ook alleen maar gebruikt om af te smeren.

Vond dit nog op een site, een soort kwarkvulling:
Neem 1 of 2 potten alpro soya yofu (de hoeveelheid hangt van je taartvorm af). Bij de naturel versie gooi ik er zelf nog fruit door, het vocht daarvan bind ik met agar agar (op de zakjes van de toko staat hoeveel vocht je er ongeveer bij moet doen). Als er al fruit door de yofu heen zit kun je ook de agar agar binden met water. Zodra het vocht gekookt heeft en agar is opgelost mengen met de yofu, over de bodem heen scheppen en 3 uur laten stijven. Hmmmm, lekker

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

En swiss meringue met wajang, is dat wel te eten? Ik ben van plan om gele room te maken van soja en daar mandarijntjes op. Maar afsmeren wilde ik met swiss meringue wahjangcreme doen.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

6

Annemiek schreef:

En swiss meringue met wajang, is dat wel te eten? Ik ben van plan om gele room te maken van soja en daar mandarijntjes op. Maar afsmeren wilde ik met swiss meringue wahjangcreme doen.

Geen idee of dat gaat, proberen zou ik zeggen. Voor af te smeren zou ik de gewone botercreme gebruiken. Je hebt maar een dun laagje nodig.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

Ik vind botercreme naturel even goed niet lekker voor een vulling. Blijf ook nog even verder zoeken hoor ;)

Moet in ieder geval bij kersen passen.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

Ik vind de plantaardige margarine (AH heeft dat) wel een stuk steviger dan roomboter, dus het is niet zo zacht als met roomboter, en vies ook nog ;)
Maar om af te smeren prima, en je bent sowieso beperkt in je keuze natuurlijk.

Mijn website: Presentaart

9

Ik zat eraan te denken om er alpro vla doorheen te doen. Om het dan minder boterig te maken. Iemand ooit geprobeerd?

10

Ik heb net swiss meringue botercreme staan maken met 'planten', van die plantaardige boter van AH, speciaal geschikt voor de zoete keuken. Ik vond hem echt niet lekker en heb nog flink wat poedersuiker toegevoegd om hem zoeter te maken. Ik kan me niet voorstellen dat botercreme 1:1 van plantaardige boter beter smaakt, dus ga absoluut soja-gele room maken om mee te vullen. En zo dun mogelijk afsmeren.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

11 Laatst bewerkt door Mirjam5 (02-10-2009 13:14)

Annemiek schreef:

Ik heb net swiss meringue botercreme staan maken met 'planten', van die plantaardige boter van AH, speciaal geschikt voor de zoete keuken. Ik vond hem echt niet lekker en heb nog flink wat poedersuiker toegevoegd om hem zoeter te maken. Ik kan me niet voorstellen dat botercreme 1:1 van plantaardige boter beter smaakt, dus ga absoluut soja-gele room maken om mee te vullen. En zo dun mogelijk afsmeren.

flink wat cacao erdoor!!!!! (of speculoospasta of hazelnootpasta. Werd het hier allemaal erg lekker van!!!)

12 Laatst bewerkt door G.I. Jane (04-10-2009 16:37)

En met Crisco? Ik heb laatst buttercream icing gemaakt met Crisco maar het lijkt op frituurvet in smeerbare vorm. Het is volledig plantaardig en bevat zover ik de verpakking kan lezen niets met melkeiwit. Dit wordt niet zo stijf als botercreme met margarine en smaakt ook neutraal.

Mirjam: in speculoos of hazelnootpasta zitten melk bestanddelen en is ook niet glutenvrij.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

13

glutenvrij weet ik inderdaad niet maar in speculoospasta zit geen melk en in een aantal goedkope merken hazelnootpasta ook niet.

14

even een vraagje... ik moet een glutenvrij cakeje maken... voor een jongetje dat óók een lichte koemelkallergie heeft.

de biscuit heb ik gemaakt met Mix C van Schar maar nu heb ik de botercreme met wajang gemaakt. Wajang kan ik niet terugvinden in de Livaad.nl-lijst, is deze nu niet glutenvrij?

wat ik opmaak uit dit draadje is dat wajang wel glutenvrij is, klopt dat?

bedankt alvast
:+

Taart is Taart

15

Ja dat klopt. Wajang is ook glutenvrij.

16

ooooooooooooooh gelukkig! Khad m al afgesmeerd  :lol:

Dankjewel Jolanda

Taart is Taart