1

Onderwerp: Tijdstip? Invriezen? Hoeveel?

Kan iemand me helpen.
Ik ga op 5 mei 2010 trouwen en ik wil eigenlijk het liefste mijn eigen taart maken, maar nu zit ik met de volgende vragen:
- Hoe ver van te voren zou ik het beste de taart kunnen maken?
- Kan ik de taart invriezen (zo ja, gedecoreerd of juist zonder decoaratie)?
- Hoeveel moet ik maken voor ongeveer 80 personen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Kirsten

2

Re: Tijdstip? Invriezen? Hoeveel?

Voor het aantal taarten zou ik ff bij de tabellen kijken, (hier links de kolom)
Invriezen ligt aan de vulling ik heb zelf geen ervaring met gedecoreerde taarten invriezen. Het beste kun je hem de dag tevoren maken, dan is ie helemaal vers he

3

Alles vers klinkt natuurlijk leuk, maar als het voor je eigen bruiloft is, heb je dan al genoeg andere dingen aan je hoofd.

Je kunt een gedecoreerde taart invriezen, maar je loopt wel het risico van condens op je taart en dat is niet echt goed voor je decoratie.
Ik denk dat ik de biscuits een paar weken van te voren zou bakken en in de vriezer zou doen. De decoraties zou ik ook zoveel mogelijk al een week van te voren maken, in een luchtdicht afgesloten plastic doos blijven ze heel lang goed.
Afhankelijk van de vulling die je kiest kun je die soms ook al eerder maken en invriezen. De dag v

'Dieting is no piece of cake'

4

Je zou de taarten gevuld en bekleed in de diepvries kunnen doen en dan 1 dag van tevoren de taarten stapelen en decoreren. De decoraties kan je ook van te voren nog maken en dan is het "alleen" een kwestie van plakken. Zit dan nog genoeg tijd in.

Je zou eens kunnen proberen om een beklede taart in de diepvries te zetten en die te laten ontdooien, dan weet je gelijk hoe en wat. ik heb zelf 3 keer een gedecoreerde taart in de diepvries gehad en die zijn perfect eruit gekomen.

succes!

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

5

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben er erg blij mee en ik ga inderdaad gewoon een taartje uitproberen in de vriezer...
Maar als ik het zo lees, dan moet het goedkomen ;)

6

Let bij het ontdooien wel goed op. Heb het pas ook geprobeerd en de taart gewoon in de kamer laten ontdooien maar dat gaat niet goed. Door het temperatuurverschil gingen mijn 'geplakte' bloemetjes smelten en daardoor zakken. Was niet echt mooi meer. Misschien gaat het beter als je hem in de koelkast laat ontdooien?

7

Ja, dat klopt. Het invriezen is op zich het probleem niet, maar juist het ontdooien.
Je kunt het beste de taart in de koelkast laten ontdooien, in dezelfde 'verpakking' als je hem ingevroren hebt. Dus ingevroren in doos: ontdooien in doos. Ingevroren in plastic zak: ontdooien in plastic zak. Dat doe je het liefst 24 uur van te voren. Vervolgens haal je de laatste 2 uur je taart uit de koelkast en uit de verpakking, zodat-ie op kan drogen. Als je rolfondant gebruikt, is-ie eerder 'opgedroogd' dan als je marsepein gebruikt trouwens.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik ga het ook doen, 20-11-09.
Ik heb van Gonnie de volgende tips gekregen.

Ik maak de taarten 3 weken van te voren en vries ze in. De grote decoraties ruim ik apart op gewoon in een afgesloten bakje.
Op de dag van te voren haal ik de taarten uit de vriezer en zet ze in de koelkast. Op de dag zelf of de avond van te voren decoreer ik ze af en zet ze weg rond de 16 graden zodat evt zweten weg kan trekken.