1 Laatst bewerkt door boogschutter79 (29-09-2009 20:37)

Onderwerp: Het lukt niet met fondant

Ik weet niet of er een topic over is, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Ik ben op dit moment bezig met zelf maken van de fondant. Ik zit nu op de helft met de poedersuiker door heen te kneden, maar hij is op dit moment heel erg brokkelig. Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan?

Wat veel werk man, je heb echt spierballen nodig.

Wie kan me helpen?

Re: Het lukt niet met fondant

Kneed je de poedersuiker er steeds goed onder en dan weer nieuwe erbij?
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van doorgaan, doorgaan, doorgaan.

Zogauw ie stevig genoeg is om uit de bak te halen eruit halen. Ondergrond goed instrooien met poedersuiker en weer verder kneden en poedersuiker toevoegen tot je een mooie kneedbare deegbal hebt, die niet meer plakt.

If live gives you lemons, make lemonade!

3

Welk recept heb je gebruikt?
(Ik had ook problemen met brokkeligheid, maar nu niet meer...)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

Ik heb de recept van deze site gebruikt (fondant), hoe heb jij het opgelost Annelies?

Ik ben nu al een uur bezig met het fondant en hij wil niet een samenhangend deeg worden. Ik heb nu alle poedersuiker er doorheen zitten. Beetje bij beetje gedaan en het werd steeds brokkeliger.

Wat moet ik nu doen? Word er een beetje radeloos van.

5

Heb je crisco in huis? Dat wil wel eens helpen om het soepeler te maken :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6 Laatst bewerkt door boogschutter79 (29-09-2009 21:21)

Ik heb geen crisco in huis.

7

boogschutter79 schreef:

Ik heb geen crisco in huis.

:( Dan weet ik effe niks anders :nooo

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

8 Laatst bewerkt door Annelies (29-09-2009 23:56)

O sorry dat ik nu pas reageer boogschutter :o (!); ik hoop dat je het nog niet hebt weggegooid...

Volgens mij is het recept op deze site niet goed. Veel te weinig water voor de hoeveelheid suiker. Ik heb toen op Youtube gezocht en 2 recepten gevonden die ik beter vond (sorry forumrecepten!!).
Daar deden ze er iets meer water bij, maar vooral ook twee eetlepels crisco erdoor mengen. In plaats van Crisco kun je ook frituurvet (in vaste vorm) gebruiken.
Ik weet niet hoe ik een link moet maken naar You Tube, maar als je daar bent dan kun je het vinden onder fondant.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

Ik heb het nog niet weggegooid, ik heb het in een boterhamzakje gedaan (luchtdicht) en daarna in een tupperware bakje weggezet. Ik had het ff gehad, morgen maar weer proberen dacht ik. Oefenen baart kunst, toch?

Maar nu is het mijn vraag is het nog te redden of moet ik opnieuw proberen? Is het misschien een idee om alleen water bij te voegen of is dat een slecht idee?

Ik zal de volgende keer crisco bij doen, ik heb vandaag helaas geen auto om te halen.

10

Nee hoor, je hoeft het niet weg te gooien!
Je kunt er inderdaad (echt beetje bij beetje!) water bij doen en later eventueel crisco of frituurvet.

Mijn eerste zelfgemaakte fondant heb ik ook alleen water bij gedaan (om te proberen), geen crisco en dat ging goed. Nu maak ik het op en meg het dan met Mexican Paste. Dat gaat prima!

Hoop dat je er iets aan hebt...;)

Annelies bedankt voor de tips, ik zal vanmiddag eerst proberen met water als ik handen vrij heb. Ik laat het wel weten of het gelukt is of niet.

Vanmiddag heb ik een heel klein beetje bij beetje water bij gedaan en het is nu een samenhangend fondant geworden. Morgen ga ik met fondant werken, want ondertussen hadden we de cupe cakes opgegeten (te lekker om af te blijven). Ik ben op dit moment bezig met bakken van cupe cakes. Ben benieuwd of het morgen wil lukken met het fondant.

13

Hoop dat het morgen goed gaat.
Als het dan nog niet lekker "werkt" dan kun je er misschien wat Crisco doorheen mengen; dat scheelt best wel!

Ben heel benieuwd! ;)