Lara M. schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waar dit nou omgaat, om het feit dat ik iets jam noem terwijl het officieel geen jam mag heten? Ik eet het, ik verkoop het niet..... Er zal ongetwijfeld geen jam opstaan maar ik smeer het op m'n brood en het smaakt prima, en ja, er zit geen suiker in alleen vruchten, geconcentreerd appelsap en pectine. De houdbaarheid zal misschien korter zijn dan echte "jam" maar lang genoeg voor mij om een potje op te eten in een paar weken. Dus dat valt ook weer reuze mee die "zeer korte houdbaarheidstijd" :-)
En misschien zou je de volgende keer wat andere termen kunnen gebruiken voor iets dat volgens jou gecorrigeerd zou moeten worden ipv al te beginnen met Fout..... Behalve regels voor de (natuur)winkels zijn er ook bepaalde sociale regels zoals je ongetwijfeld zult weten.... :-)
En maak je geen zorgen ik zal de volgende keer geen jam meer zeggen voor iets dat zo niet mag heten
:-D
Trouwens je dam van cake voor de vulling ziet er heel goed uit! Ja, voor een goeie tip krijg je uiteraard ook de credit :-)
Velen vragen hier geld voor hun taarten, werken commercieel meer of minder, eerste vereiste is als men commercieel werkt is correcte termen te gebruiken voor producten die men maakt of gebruikt..we hebben het hier over het produceren van een voedingsmiddel, de correcte terminologie wordt dan belangrijk.
Misschien niet voor jou, ik weet niet of je alleen hobbiet of ook geld vraagt voor je taarten maar in het laatste geval overtreed je de wet als je een vruchtenspread verkoopt als zijnde jam, net als je een 'botercreme' waar je margarine voor gebruikt niet als zodanig mag verkopen.....net als je eigenlijk een lijstje moet kunnen bijleveren van gebruikte producten.
Fout is een gewoon alledaags gebruikt word in iedere vorm van sociale omgang dus ik zie geen enkel probleem deze dan ook te gebruiken in een omgeving waar men raad en daad vraagt 
Mijn opmerkingen zijn altijd to the point en aan de wetgeving getoest in deze, die maken het ook niet mooier (of makkelijker) dan het is, er lezen nu eenmaal meer mensen mee en daar zal ik altijd terdege rekening mee houden, en sociale regels schrijven ook voor om niet ieder woordje op een gouden schaaltje te wegen....... 
Als de spread trouwens langer houdbaar is dan een paar dagen zit er meer in dan alleen pectine aangezien gekookte vruchten en pectine samen geen conservering geven en normalerwijze deze combi altijd binnen een paar dagen zou bederven, ben benieuwd wat er verder in zit, dus ik zal eens bij de plaatselijke natuurwinkel kijken, nooit te oud om te leren.
En credit..tja ook dat vind ik niet belangrijk, wel neem ik deze branche erg serieus, hoe beter en serieuzer dat iedereen die voor anderen taarten maken het nemen, hoe beter het voor iedereen is die hier zijn geld mee wil verdienen nu en in de toekomst......
Dus weeg mijn woorden of veronderstelde toon niet af op wat je er misschien in denkt te zien, het is slechts mijn manier, correctheid in het taartmaken, bakken etc. en heeft niet de intentie om op wat voor manier om te kwetsen, maar om correcte info te verschaffen voor diegene die daar interesse in hebben, ik heb helaas niet de tijd om overal een gezellig verhaaltje van te maken. 
I believe in Sandy Claws