1

Onderwerp: Stevia

HEEEEEEEEL oud topic....

Na het daverend succes van het vorige item tagatose :D gooi ik maar opnieuw de knuppel in het hoenderhok. (toepasselijk dat ik kan zeggen  hoenderhok  99 % zijn vrouwen  :lol: )

Zijn er nog leden op het forum die Stevia  gebruiken in de recepten (welke) i.p.v suiker en passen ze nog wat aan in de receptuur wat zijn de reacties etc etc etc

(Stevia is een nat. zoetstof van een plant)

Dus vertel vertel ,steek van wal ,brand los

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

2

Re: Stevia

steenbakkertje schreef:

Na het daverend succes van het vorige item tagatose :D gooi ik maar opnieuw de knuppel in het hoenderhok. (toepasselijk dat ik kan zeggen  hoenderhok  99 % zijn vrouwen  :lol: )

Zijn er nog leden op het forum die Stevia  gebruiken in de recepten (welke) i.p.v suiker en passen ze nog wat aan in de receptuur wat zijn de reacties etc etc etc

(Stevia is een nat. zoetstof van een plant)

Dus vertel vertel ,steek van wal ,brand los

Kan alleen maar gebruikt worden om te zoeten, als vervanger voor suiker als bakelement of andere zaken in suikerwerk niet echt geschikt :)
Zeker aan te raden voor vullingen die geen suikerstructuur nodig hebben zodat je het totaal aan toegevoegde suikers kunt verlagen . (mits dat verlaging nodig of gewenst is uiteraard :))

I believe in Sandy Claws

3

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit van had gehoord, laat staan weet hoe je het moet gebruiken...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Marianne schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit van had gehoord, laat staan weet hoe je het moet gebruiken...

Hahaha, daar sluit ik me bij aan!!

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

5

Marianne schreef:

Is een zoetvervanger gewonnen uit een plant, in 2000 een hele rel over geweest, werd officieel niet toegelaten in Europa, waarschijnlijk door de lobby van de grote nepsuikers jongens..In Japan al vele jaren een uiterst goed getest en goedgevonden zoet vervanger....

Maar suiker is in bakken meer dan alleen een zoetmiddel, door het gebruik van suiker en de verschillende vormen waarin het geleverd wordt kan ook de structuur van je baksels en suikerwerk beinvloed worden, dit is niet het geval met Stevia net als met ander zoetvervangers.

I believe in Sandy Claws

6

Granny W. schreef:

Maar suiker is in bakken meer dan alleen een zoetmiddel, door het gebruik van suiker en de verschillende vormen waarin het geleverd wordt kan ook de structuur van je baksels en suikerwerk beinvloed worden, dit is niet het geval met Stevia net als met ander zoetvervangers.

Ja, dat ervaar ik inderdaad ook. Werken met kristalsuiker, suikerbakkesrpoeder, basterdsuiker etc. heeft toch zo z'n verschillen. Ik denk niet dat ik snel naar suikervervangers zal grijpen trouwens. Maar het is fijn om te weten dat het er is en dat je het indien gewenst kunt gebruiken :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Dat is mij dus bekend. De vraag is nu waar zou je het wel voor kunnen gebruiken.

Bij welke vullingen speelt suiker geen rol voor de structuur dus vervult het  alleen de rol van zoetstof.

Zou je het bijv in de zelfgemaakte banketbakkersroom kunnen gebruiken .

Als je aardbeien jam zou maken dan heb je alleen aardbeien en een paar druppels stevia 99% aardbeien 1 % stevia  spreken we dan nog over jam ? is dat wel de bedoeling .

Mogelijkerwijs moet je dan een hulpstof gebruiken  ? welk ?

Dus wie weet wanneer en hoe je het kan gebruiken.

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

8

Sorry, maar ik kan je helas niet helpn. Heb nog nooit van het spul gehoord.
Ik hoop dat anderen je kunnen helpen. Succes

Groetjes Ingrid :+

9

steenbakkertje schreef:

Dat is mij dus bekend. De vraag is nu waar zou je het wel voor kunnen gebruiken.

Bij welke vullingen speelt suiker geen rol voor de structuur dus vervult het  alleen de rol van zoetstof.

Zou je het bijv in de zelfgemaakte banketbakkersroom kunnen gebruiken .

Als je aardbeien jam zou maken dan heb je alleen aardbeien en een paar druppels stevia 99% aardbeien 1 % stevia  spreken we dan nog over jam ? is dat wel de bedoeling .

Mogelijkerwijs moet je dan een hulpstof gebruiken  ? welk ?

Dus wie weet wanneer en hoe je het kan gebruiken.

je kunt geen jam maken met stevia, je kunt het aanvullend zoetmiddel gebruiken maar suiker in jam heeft als eerste functie een conserverende werking, die bezitten dit soort zoetmiddelen neit, dus kun je eht alleen gebruiken bij vullingen die zeer snel verbruikt dienen te worden..

Ik zie in stevia geen bruikbare methode voor bakken buiten wat korstwerk gebaseerd op verkruimelde miscuits die je dan kunt zoeten met Stevia.

Voor bepaalde vullingen kun je het ook gebruiken als zoetstof.

Wil je toch proberen te bakken met dit soort zoetmiddelen zul je moeten gaan kijken in recepten die geschikt zijn voor low carb dieten. En gezien de ervaring die ik daarmee heb zit er weinig of niets bij wat geschikt is voor gebak buiten korstwerk voor pies etc.

Ik persoonlijk zie geen mogelijkheden voor Stevia in taart/gebak en aanverwanten aangezien de suiker een onlosmakelijk geheel vormt voor bvb cake, biscuit, koek, meringues, botercremes etc......

Het is in principe gelijk te stellen aan aspartaam en aanverwanten.

I believe in Sandy Claws

10

Ik ken Stevia wel ja, maar gebruik het voor dingen als in de thee of chocomel maken met stevia als zoetstof. Voor het bakken lijkt het me inderdaad niet geschikt, voor bbroom zou je het kunnen proberen, gewoon kleine hoeveelheid maken en kijken wat het wordt, tenminste zo doe ik de dingen dan h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

11 Laatst bewerkt door Granny W. (15-08-2007 18:45)

Lara M. schreef:

Ik ken Stevia wel ja, maar gebruik het voor dingen als in de thee of chocomel maken met stevia als zoetstof. Voor het bakken lijkt het me inderdaad niet geschikt, voor bbroom zou je het kunnen proberen, gewoon kleine hoeveelheid maken en kijken wat het wordt, tenminste zo doe ik de dingen dan h

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:

Fout, in iedere jam zit suiker anders is het geen jam, het kan zijn dat er rietsuiker inzit, of oersuiker maar suiker zit er in...beneden een zeker percentage suiker mag het geen jam heten maar heet het fruitspread, fruitbelegjam (deze naam is discutabel) etc, fruit ingekookt met alleen pectine is geen jam en heeft een houdbaarheid na opening van slechts een zeer korte tijd :)

Ook de natuurwinkel heeft zich aan de regels te houden dus ik weet neit wat je eet maar lees het label eens door zou ik zeggen :)

Beste Granny,
Ik begrijp eigenlijk niet waar dit nou omgaat, om het feit dat ik iets jam noem terwijl het officieel geen jam mag heten? Ik eet het, ik verkoop het niet..... Er zal ongetwijfeld geen jam opstaan maar ik smeer het op m'n brood en het smaakt prima, en ja, er zit geen suiker in alleen vruchten, geconcentreerd appelsap en pectine. De houdbaarheid zal misschien korter zijn dan echte "jam" maar lang genoeg voor mij om een potje op te eten in een paar weken. Dus dat valt ook weer reuze mee die "zeer korte houdbaarheidstijd" :-)

En misschien zou je de volgende keer wat andere termen kunnen gebruiken voor iets dat volgens jou gecorrigeerd zou moeten worden ipv al te beginnen met Fout..... Behalve regels voor de (natuur)winkels zijn er ook bepaalde sociale regels zoals je ongetwijfeld zult weten.... :-)
En maak je geen zorgen ik zal de volgende keer geen jam meer zeggen voor iets dat zo niet mag heten ;) :-D

Trouwens je dam van cake voor de vulling ziet er heel goed uit! Ja, voor een goeie tip  krijg je uiteraard ook de credit :-)

13

Lara M. schreef:

Ik begrijp eigenlijk niet waar dit nou omgaat, om het feit dat ik iets jam noem terwijl het officieel geen jam mag heten? Ik eet het, ik verkoop het niet..... Er zal ongetwijfeld geen jam opstaan maar ik smeer het op m'n brood en het smaakt prima, en ja, er zit geen suiker in alleen vruchten, geconcentreerd appelsap en pectine. De houdbaarheid zal misschien korter zijn dan echte "jam" maar lang genoeg voor mij om een potje op te eten in een paar weken. Dus dat valt ook weer reuze mee die "zeer korte houdbaarheidstijd" :-)

En misschien zou je de volgende keer wat andere termen kunnen gebruiken voor iets dat volgens jou gecorrigeerd zou moeten worden ipv al te beginnen met Fout..... Behalve regels voor de (natuur)winkels zijn er ook bepaalde sociale regels zoals je ongetwijfeld zult weten.... :-)
En maak je geen zorgen ik zal de volgende keer geen jam meer zeggen voor iets dat zo niet mag heten ;) :-D

Trouwens je dam van cake voor de vulling ziet er heel goed uit! Ja, voor een goeie tip  krijg je uiteraard ook de credit :-)

Velen vragen hier geld voor hun taarten, werken commercieel meer of minder, eerste vereiste is als men commercieel werkt is correcte termen te gebruiken voor producten die men maakt of gebruikt..we hebben het hier over het produceren van een voedingsmiddel, de correcte terminologie wordt dan belangrijk.

Misschien niet voor jou, ik weet niet of je alleen hobbiet of ook geld vraagt voor je taarten maar in het laatste geval overtreed je de wet als je een vruchtenspread verkoopt als zijnde jam, net als je een 'botercreme' waar je margarine voor gebruikt niet als zodanig mag verkopen.....net als je eigenlijk een lijstje moet kunnen bijleveren van gebruikte producten.

Fout is een gewoon alledaags gebruikt word in iedere vorm van sociale omgang dus ik zie geen enkel probleem deze dan ook te gebruiken in een omgeving waar men raad en daad vraagt :)

Mijn opmerkingen zijn altijd to the point en aan de wetgeving getoest in deze, die maken het ook niet mooier (of makkelijker) dan het is, er lezen nu eenmaal meer mensen mee en daar zal ik altijd terdege rekening mee houden, en sociale regels schrijven ook voor om niet ieder woordje op een gouden schaaltje te wegen....... :)

Als de spread trouwens langer houdbaar is dan een paar dagen zit er meer in dan alleen pectine aangezien gekookte vruchten en pectine samen geen conservering geven en normalerwijze deze combi altijd binnen een paar dagen zou bederven, ben benieuwd wat er verder in zit, dus ik zal eens bij de plaatselijke natuurwinkel kijken, nooit te oud om te leren.

En credit..tja ook dat vind ik niet belangrijk, wel neem ik deze branche erg serieus, hoe beter en serieuzer dat iedereen die voor anderen taarten maken het nemen, hoe beter het voor iedereen is die hier zijn geld mee wil verdienen nu en in de toekomst......

Dus weeg mijn woorden of veronderstelde toon niet af op wat je er misschien in denkt te zien, het is slechts mijn manier, correctheid in het taartmaken, bakken etc. en heeft niet de intentie om op wat voor manier om te kwetsen, maar om correcte info te verschaffen voor diegene die daar interesse in hebben, ik heb helaas niet de tijd om overal een gezellig verhaaltje van te maken. :)

I believe in Sandy Claws

14 Laatst bewerkt door Lara M. (16-08-2007 09:35)

En dit alles naar aanleiding van een potje "jam" :S

Blijkbaar verschillen onze meningen over sociale regels en omgangsvormen, dat kan....

"Gezellig" lijkt me hier niet zo zeer een kwestie van tijd (gezien jouw lange verhandeling), eerder een kwestie van woordkeuze en zinsopbouw. (Goede) intenties kunnen (helaas) behoorlijk afwijken van uiteindelijke "daden" Misschien toch iets om een keer over na te denken, zoals jezelf al aangeeft, een mens is nooit te oud om te leren :-)

Verder laat ik je bij deze toch even weten dat ik geen tijd meer (over) heb voor deze zogenaamde "discussies". Mocht jij wel de tijd hiervoor hebben, prima, maar vanaf nu wordt het dan wel een verhaal zonder mij :-)

Sukses gewenst met je taarten, recepten en alles wat je wilt bereiken.....

15

Granny W. schreef:
Lara M. schreef:

Velen vragen hier geld voor hun taarten, werken commercieel meer of minder, eerste vereiste is als men commercieel werkt is correcte termen te gebruiken voor producten die men maakt of gebruikt..we hebben het hier over het produceren van een voedingsmiddel, de correcte terminologie wordt dan belangrijk.

Misschien niet voor jou, ik weet niet of je alleen hobbiet of ook geld vraagt voor je taarten maar in het laatste geval overtreed je de wet als je een vruchtenspread verkoopt als zijnde jam, net als je een 'botercreme' waar je margarine voor gebruikt niet als zodanig mag verkopen.....net als je eigenlijk een lijstje moet kunnen bijleveren van gebruikte producten.

Fout is een gewoon alledaags gebruikt word in iedere vorm van sociale omgang dus ik zie geen enkel probleem deze dan ook te gebruiken in een omgeving waar men raad en daad vraagt :)

Mijn opmerkingen zijn altijd to the point en aan de wetgeving getoest in deze, die maken het ook niet mooier (of makkelijker) dan het is, er lezen nu eenmaal meer mensen mee en daar zal ik altijd terdege rekening mee houden, en sociale regels schrijven ook voor om niet ieder woordje op een gouden schaaltje te wegen....... :)

Als de spread trouwens langer houdbaar is dan een paar dagen zit er meer in dan alleen pectine aangezien gekookte vruchten en pectine samen geen conservering geven en normalerwijze deze combi altijd binnen een paar dagen zou bederven, ben benieuwd wat er verder in zit, dus ik zal eens bij de plaatselijke natuurwinkel kijken, nooit te oud om te leren.

En credit..tja ook dat vind ik niet belangrijk, wel neem ik deze branche erg serieus, hoe beter en serieuzer dat iedereen die voor anderen taarten maken het nemen, hoe beter het voor iedereen is die hier zijn geld mee wil verdienen nu en in de toekomst......

Dus weeg mijn woorden of veronderstelde toon niet af op wat je er misschien in denkt te zien, het is slechts mijn manier, correctheid in het taartmaken, bakken etc. en heeft niet de intentie om op wat voor manier om te kwetsen, maar om correcte info te verschaffen voor diegene die daar interesse in hebben, ik heb helaas niet de tijd om overal een gezellig verhaaltje van te maken. :)

Sjoo dan heej!!...Wát een verhaal en dat alleen maar omdat de officiele bewoording niet klopt :S

Dus weeg mijn woorden of veronderstelde toon niet af op wat je er misschien in denkt te zien, het is slechts mijn manier, correctheid in het taartmaken, bakken etc. en heeft niet de intentie om op wat voor manier om te kwetsen, maar om correcte info te verschaffen voor diegene die daar interesse in hebben, ik heb helaas niet de tijd om overal een gezellig verhaaltje van te maken.

Pfieeeuuuwwww..g

16

Het valt mij op dat ik regelmatig op verhitte discussies stuit met Granny W. op 't forum. Jammer dat de tips blijkbaar toch niet zo hulpvaardig overkomen als de bedoeling is. Misschien toch eens een andere toonzetting overwegen?

17

Hmmm...

Aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje vermakelijk zo... ;)
Is dat heel erg?

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

18

juul schreef:

Het valt mij op dat ik regelmatig op verhitte discussies stuit met Granny W. op 't forum. Jammer dat de tips blijkbaar toch niet zo hulpvaardig overkomen als de bedoeling is. Misschien toch eens een andere toonzetting overwegen?

Er is geen toonzetting anders dan die de lezer er in wil lezen, correcte info is essentieel in een forum waar meer lezers zijn dan posters.

Ik schrijf al meer dan 12 jaar op forums en ben door schade en schande wijzer geworden. Ieder stukje info wat je hier verschaft wordt door meer dan 90 % ongecontroleerde lurkers gelezen niet alleen bakkers maar ook potentiele klanten, het is daarom erg belangrijk om correct te zijn want wat men doet met die info kan potentieel schadelijk zijn als die fout is :)

Het is vele malen vervelender als een instantie je komt controleren aan de hand van een verkochte cake die niet voldoet aan de haccp regels en andere regelgeving, het telt niet als je zegt iets niet te weten etc.

Voor mij en een deel anderen is cakedecoreren meer dan een hobby en deze tak mag niet licht worden genomen als je voor geld taarten maakt. Als het fout gaat reflecteert dat op al je medebakkers en we wilen allemaal, ook de hobbybakkers neem ik aan, dat deze tak een goede toekomst tegemoet gaat.

Je mag mij best als een serieuze zeur zien, niet lezen etc. maar mijn schrijverij is niet bedoelt om 'verhitte discussies' uit te lokken of een persoonlijke aanval, slechts aanvullende correcte info te geven daar waar ik persoonlijk vind dat iets aangevuld of bijgesteld dient te worden, wat daar verder mee gedaan wordt is dan helemaal aan de lezer.  ;)

Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is dat ik niemand 'afzeik' (want daarin kan ik een stuk 'duidelijker' zijn :) of wat dan ook, dan ga ik nu verder met nog eens een kleine 500 recepten doorwerken om er misschien iets behoorlijks uit te destilleren :)

Met vriendelijke groet

De ouwe zeurtaart :)

I believe in Sandy Claws

19

Hee, dit ging toch over stevia?? Sorry hoor, maar ik kom dit topic nu pas tegen. Ik heb ook wel eens stevia geprobeerd, naast druivensuiker, omdat je daar anders dubbel zoveel van nodig hebt en zie dat maar zacht te roeren met je boter ;) Ik was er niet heel enthousiast over bij gebrek aan gebruiksaanwijzing. Ik had van het internet wel wat opgepikt over hoeveel keer zoeter het is dan suiker en dan zelf een beetje zitten rekenen hoeveel druppels ik dan moest gebruiken..........
Al met al heb ik het flesje nog in de kast staan, maar nu we het er toch over hebben schieten me wel meer mogelijkheden te binnen (niets met bakken helaas....)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Laten we de knuppel welke ik in het hoenderhok heb gesmeten ritueel verbranden en begraven .

De vraag die ik stelde was opzich simpel het antwoord niet :D

bij welk product (bijv vulling of een beslag cake,bisquit etc) kan ik  bijv stevia i.p.v suiker gebruiken .

Ik gaf zelf een voorbeeld:  bij jam speelt de suiker kennelijk een rol(lobbig)
Zou ik alleen stevi  en aardbeien  gebruiken heb ik meer een vruchten puree dan jam  dus er ontbreekt een component die "structuur" geeft in de jam welke stevia alleen niet kan geven.

Ik probeer dus uit te vissen wat dan is hier een oplossing voor (wel goede  en een gezonde).

Wat voor alternatieven zijn er dan  of mogelijke combinaties.

Ik zit niet in het vak en   probeer dus door intelligente (althans dat denk ik    O-)   ) vragen te stellen het licht te zien .

Dus collega baksters en  hier en daar een bakker ,niet met taartjes smijten en emotioneel worden behalven lachen dan (dat is verplicht   !!!! )

21

steenbakkertje schreef:

bij welk product (bijv vulling of een beslag cake,bisquit etc) kan ik  bijv stevia i.p.v suiker gebruiken .

Ik gaf zelf een voorbeeld:  bij jam speelt de suiker kennelijk een rol(lobbig)
Zou ik alleen stevi  en aardbeien  gebruiken heb ik meer een vruchten puree dan jam  dus er ontbreekt een component die "structuur" geeft in de jam welke stevia alleen niet kan geven.

Ik probeer dus uit te vissen wat dan is hier een oplossing voor (wel goede  en een gezonde).

Wat voor alternatieven zijn er dan  of mogelijke combinaties.

Ik zit niet in het vak en   probeer dus door intelligente (althans dat denk ik    O-)   ) vragen te stellen het licht te zien .

Ik heb er vandaag eens rustig over nagedacht en ik denk dat je vooral aan fruitvullingen moet denken, gezet in een gelei en daar kun je heel goed een stevia voor gebruiken. Je kunt ook een gelei maken van fruitsap en deze zoeten met stevia (als dat nodig is) (geleren met gelatine of arrowroot) Maar ook slagroom al dan niet aangevet met mascarpone kan gezoet worden met stevia en in principe iedere mousse, ook daar is structureel geen suiker nodig.

Een beslag lijkt mij bijna niet mogelijk, aangezien daar suiker een structuur geeft, maar bijvoorbeeld met een piekorst is die mogelijkheid er weer wel. Ik maak zelf geen of weinig zoete piekorsten maar er zijn mensen die daar een voorkeur voor hebben en ook dan kun je stecia gebruiken. Ook in baksels die een broodachtige structuur hebben, denk aan vlaaibodems, kan stevia eventuele suikertoevoeging vervangen. Ook al wordt er gist gebruikt, die kan zijn suikers wel halen uit de bloem, het rijsproces duurt dan gewoon iets langer. Ook scones kunnen gezoet worden met Stevia.

Ik zit nog even te dubben over een gestoomde cake, dat zou mogelijk kunnen zijn maar dat zou ik uit moeten proberen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je zelf nog iets beters vind hoor ik het graag :)

I believe in Sandy Claws

22

hallo,

ik lees hier over stevia, ik ben zelf ook wat aan het rond zoeken en uit proberen, maar ik weet een site waar veel over op staat er over,  en uitleg over wat het precies inhoud, ik had gemaild met iemand van die site omdat ik stevia had besteld via hun en die had mij een aantal recepten gestuurd met stevia en waar de suiker eruit gelaten is.  best leuk heb al wat uitgeprobeert en het smaakt erg goed. misschien een idee.

www.desteviadrogist.nl

groetjes,

Rebecca.

23

zo, jij haalt even een 2 jaar oud topic naar boven :D
maar handig voor de mensen die het willen gebruiken.
ik niet.. heb er nog nooit van gehoord. gebruik wel gewoon suiker.

Berichten [ 23 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren