1

Onderwerp: vraagje kloppers kenwood

ik heb laatst de kenwood gekocht van die aanbieding bij de makro...

maar iets is me even niet helemaal duidelijk nu...

ik wil graag meringue botercreme maken naar het recept van tartacadabra...

maarre nu weet ik niet welke van de drie kloppers ik moet gebruiken voor botercreme...

hoe doen jullie dat?

(hier een plaatje van de drie kloppers, wel met een kitchenaid, maar de kloppers zijn hetzelfde!)

http://www.horecaworld.biz/images/product/7092a0533d97b3a8e8987186e2eef25e.jpg

2

Re: vraagje kloppers kenwood

Ik heb gelezen dat je daar de K-klopper voor moet gebruiken. De meest rechtse. De ballonklopper (links) kan kapot gaan van de boter. Die is dus echt voor eieren, biscuit, slagroom enz.
De middelste is voor deeg voor boterkoek, appeltaart enz.
Zo heb ik het begrepen. :D

3

ok, maar als je dus meringue botercreme maakt die je de eerste 10 minuten (eiwit en suiker) met de ballonklopper, en daarna doe je de boter er langzaam bij, en dat moet dus met die rechtse? K klopper?

4

ik heb tot nu toe overal nog de ballonklopper voor gebruikt misschien niet erg slim van mij dan hihi. ik lees ff mee.

5

Alinimini schreef:

Ik heb gelezen dat je daar de K-klopper voor moet gebruiken. De meest rechtse. De ballonklopper (links) kan kapot gaan van de boter. Die is dus echt voor eieren, biscuit, slagroom enz.
De middelste is voor deeg voor boterkoek, appeltaart enz.
Zo heb ik het begrepen. :D

Dit klopt als een bus......of uhm....klopt als een kennie ;)

Volg je hart...want dat klopt!

6

miranda84 schreef:

ok, maar als je dus meringue botercreme maakt die je de eerste 10 minuten (eiwit en suiker) met de ballonklopper, en daarna doe je de boter er langzaam bij, en dat moet dus met die rechtse? K klopper?

Ik zou dan als eerste de ballongarde gebruiken en daarna, als je de boter toe gaat voegen, de k-klopper gebruiken. Gewoon een keertje proberen en dan zie je vanzelf of het werkt.

Volg je hart...want dat klopt!

7

miranda84 schreef:

klopt, zo doe ik het ook. eerst de ballon en wanneer je de boter erbij gaat doen de andere.

groetjes Bibia

8

ok bedankt, hij is nu aan t kloppen! haha benieuwd hoe het wordt...

met mijn handmixertje (die overigens wel vanzelf ging, met zo'n draaiende kom eronder) mislukte meringuebotercreme altijd...

dacht: laat ik t met de kennie eens opnieuw proberen.... kijken wat die ervan maakt... haha

9

Mijn man is bakker geweest en heeft mij verteld dat je gewoon de recher klopper (K-vorm) moet gebruiken, van begin tot het eind bij botercreme.
Bij meringue creme gebruik ik ook eerst de ballonklopper.

Groetjes, Heleen
Mijn foto's

10

ik gebruik voor alles de k klopper hihihihi

11

kan je de meringuebotercreme ook als vulling gebruiken? hoe doen jullie dat met het au bain marie gewoon met de hand kloppen met een garder?

12

jolanda ik gebruik alleen maar meringuebotercreme nu is mssn iets duurder om te maken maar veeeeeeeeeeeel lekkerder... de gebruik ik zo wel voor vullen als afsmeeren... de au bain marie stukje doe ik idd hoe je zei met de hand.  Dan gooi ik de hele zooi ff snel in de kom van mij mixer (is wel een plakkerig zooi hahaha) en beetje bij beetje de boter erin doen.

13 Laatst bewerkt door Petra1979 (21-09-2009 09:33)

Gisteren heb ik de meringuecreme van Tartacadabra gemaakt met m'n nieuwe Kenwood Patissier (yoehee).

Heb eerst eiwitten en suiker met de garde (ballonklopper) gemixt, vervolgens de mixkom boven warm water gehangen en met de hand geklopt totdat de suiker was opgenomen.

Mixkom weer op de Kenwood en met de ballonklopper 10 minuten laten mixen op hoge snelheid. Het eiwit was toen behoorlijk stijf, maar niet heel luchtig...

Vervolgens met de K-klopper de stukjes boter erbij totdat deze zijn opgenomen. Dit op lage snelheid.

Op 't eind nog even op hoge snelheid met de K-klopper en toen kreeg ik een heerlijke, superluchtige, botercreme!!!

Hoera! Het is vandaag!

Vandaag voor het eerst aan het werk met m'n nieuw vergaarde Knewood. Ben helemaal blij! Het beslag is volgens mij nog nooit zo luchtig geweest  :)
Ik ga straks botercreme maken en wilde weten welke klopper ik moest gebruiken, dus even op zoek hier. Kom bij dit bericht uit en lees over merenguebotercreme. Kan je dat ook met eiwitpoeder maken? Durf geen rauw eite gebruiken, wat de voorstanders er ook over zeggen...

Ben er in iedergeval uit dat het de K-klopper wordt  :Y

15

Ik heb het ooit in mijn handleiding gevonden.. maar ik heb 2 K-kloppers en ik ben opnieuw vergeten wanneer ik welke moet gebruiken (en tuurlijk heb ik euh, de handleiding tijdelijk misplaatst).

Ik heb namelijk een metalen en een rubberen met flapjes. Iemand een idee? Ik gebruik nu steeds de rubberen, ma ja

BTW: ik maak het eerst met de garde en dan met de K-klopper zoals collega's hierboven. Maar eerst eiwitsiroop au bain marie maken met 'handgarde'  :)

16

taartjesdroom schreef:

Kom bij dit bericht uit en lees over merenguebotercreme. Kan je dat ook met eiwitpoeder maken? Durf geen rauw eite gebruiken, wat de voorstanders er ook over zeggen...

Kan heeeeeeel goed met eiwitpoeder. Zeker als er kindertjes mee-eten. Voor grote mensen taarten doe ik t wel soms met rauwe eiwit.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

Jippie, dan ga ik dat eens proberen!

Ik heb trouwens alleen de K-klopper van metaal, die met flapjes ken ik niet.

18

ik denk dat je ook de k klopper moet gebruiken teminste dat zie je vaker op youtube dat ze deze gebruiken bij het maken daarvan

19

hm.. eerlijk gezegd maak ik mijn meringue altijd in zijn geheel met de ballonklopper.  :think: 

Nu is de boter altijd erg zacht als ik m er door heen doe en heb nog geen problemen ontdekt(Ook nog geen kapotte ballonklopper  :lol: ). Nu weet ik niet hoe stevig de ballonklopper van kenwood is, maar ik ga er vanuit net zo stevig als die van de kitchenaid die ik heb.

20

In het boek van Karen (de koekjesfee) staat ook: eerst ballonklopper, vanaf de boter met de K-klopper.

21

Ik lees met dit topic mee...

22

et staat ook in de beschrijving. Hier iig wel.

Ik heb ook die aanbieding gehaald en vind het een hele fijne mixer.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar de rechtse..xxx

23

gisteren heb ik ook een kennie gekocht.. Ga hem vandaag uitproberen handig dat hier staat welke ik waarvoor moet gebruiken. Ik ben zooo benieuwd.

Ik kan nu al niet meer zonder en ik heb hem pas 4 dagen, haha  :lol:

25

Ik reageer beetje laat op dit topicje, maar kwam het net tegen.

Sindskort heb ik ook een Kenwood Patisier, voor 115 euries op marktplaats, hagelnieuw.

Ik heb nog wel wat last met het maken van botercremes en beslag in de zin dat het redelijk vaak gaat schiften als ik met boter werk. En die boter is dan echt al lang op kamertemperatuur, omdat hij dan al uren buiten de koelkast ligt.

Als ik cupcake mix maak (125gr boter/suiker/zelfr.bakm) dan blijft de boter en suiker erg aan de kom plakken. Wanneer de eieren, ook op kamer temp, erbij komen, gaat het daarna als eea gemengd is toch schiften.

Gisteren slagroom gemaakt voor bij een geweldige appel/bosvruchten taart. Vriend van me bracht van die goedkope slagroom mee uit de supermarkt. Ik mixen met wat suiker.. het leek niet echt stevig te worden.. wat klopfix erbij.. even gekeken... onderin leek het nog wat dun. Nog beetje mixen en .. boter..

Ligt het aan mij ? of hebben anderen ook ervaring hiermee. Soms denk ik dat de RVS kom koud is tov de inhoud.