1

Onderwerp: Biscuit zakt in tijdens bakken

Ik heb de zoekfunctie al helemaal uitgeplozen maar kan zo niet het antwoord vinden op mijn probleem

Normaal gesproken gebruik ik de Funcakes mix voor Biscuit maar dit keer maak ik een taart voor een nichtje met koemelkallergie, dus ik heb de biscuit gemaakt volgens het recept op de site. Tijdens het mixen en spatelen ging alles precies zoals beschreven: schaal tijdens mixen in heet/warm water, schuimig + dik en daarna heel voorzichtig de bloem er door heen gespateld. De blanda vorm gevuld en hop de oven in. Na 10 minuten keek ik voor het raam en hij kwam mooi omhoog, maar ik kijk 15 minuten later en het lijkt wel een vulkaankrater in het midden.... :-(

Wat heb ik niet goed gedaan? Ik heb een heteluchtoven en de temperatuur op +/- 180 gezet. Hij is van binnen wel goed gaar maar ja, er zit zo'n gat in dat ik het niet eens met 1 laag vullig zou kunnen maken....

Iemand nog tips, zodat ik vanavond nog een poging kan wagen?

2

Re: Biscuit zakt in tijdens bakken

Als ik het goed lees, heb je niet de oven geopend voordat hij inzakte?
Dan zou ik het zo niet weten.

3

nee, de oven heb ik dichtgelaten. Ik snap het ook niet omdat hij in eerste instantie wel mooi omhoog kwam en halverwege in elkaar zakte...

4

heeft niemand tips?

5

Heb ik zelf ook last van..... maar niet bij elke bakvorm

6 Laatst bewerkt door djehr (06-11-2009 16:44)

Volgens mij staat je oven veel te heet. 180 graden hetelucht staat gelijk aan 200 graden elektrische oven. Normaal bak je biscuit niet op zo'n hoge temperatuur. Bij deze hitte schroei je de buitenkant als het ware dicht en kan de binnenkant niet meer gaar worden. En dan ploft hij vanzelf een keer in elkaar.
Temperturen voor iedere oven zijn anders. Dus bij ieder recept met je zelf kijken wat de beste temperatuur is om te bakken.
Ik bak mijn biscuit op 160 graden electrisch (= 140 graden hete lucht)

7

ik bak zelf op 160 graden (hetelucht) maar dan nog gebeurt het, nu heb ik gister hem hoger in de oven gezet en toch de oven ook hoger op 170 graden en dat ging beter

8

Ik heb hier dus ook altijd last van. Eerst komt hij heel mooi omhoog en dan inderdaad na 15 minuten zakt'ie in. GA binnenkort maar eens de mix proberen misschien ben ik dan van het probleem af. Het biscuit is wel altijd erg lekker. Goed gaar en heel luchtig. (misschien te luchtig???)

9

gebruik hier altijd het basisrecept en ook hetelucht (combimagnetron) op 175gr. maar heb nog nooit last gehad van een dieptepunt in het midden; zou ook niet weten waar het aan kan liggen. Maar temp. kan dus wel goed zijn.

Groetjes, Dorothea.

10

Heb ook een combi-magnetron en toen heb ik de taart gewoon nog iets langer erin gedaan, maar bij mij was de onderste rand niet gaar...en dat terwijl ik hem er langer in gedaan heb. Maar wat ik lees is dat ik waarschijnlijk de temperatuur gewoon lager in moet stellen. Ik ga het binnenkort nog eens proberen en hopen dat het dan wel lukt ;)