1

Onderwerp: Moeilijk hoor, tips please!

Sjesus wat is het moeilijk om je taart zo mooi perfect glad te krijgen als ik zie op jullie foto`s en filmpjes!!! :P ik doe zo ontzettend mijn best maar op de een of andere manier krijg ik het (nog ) niet voor elkaar om de taarten strak te krijgen.

Ik had nu botercreme gemaakt met de mix van de shop, zelfs 50 ml minder water toegevoegd, maar daar in tegen dan wel een half pakkie saroma erbij gedaan. Smaakt echt heerlijk, en ik ben daar ook de taart mee gaan afsmeren, maar geloof niet dat dit een zo goed plan was?!

Kreeg het niet meer glad, ik had eerst een dunne laag gedaan, in de koelkast laten opstijven en daarna wilde ik de 2de laag doen, maar de eerste laag wordt niet hard. Ik wilde daarna de botercreme perfectioneren met een keukenrol stukkie en dan wrijven, maar omdat die botercreme niet hard was, bleef dat plakken :mad:

Daarna heb ik er een combo van mm-fondant en marsepein op gedaan, echter die kreeg een beetje bubbels aan de bovenkant, waarschijnlijk van de botercreme? Maar ik heb hem juist minder nat gemaakt dus dacht dat dat geen probleem zou moeten zijn?!

Iemand tips? Alle Hulp is welkom, want ik weet gewoon dat ik het kan ! :D

Een koekje van eigen deeg smaakt thuis zoals het overal smaakt

2

Re: Moeilijk hoor, tips please!

Ik smeer nooit af met de mix maar met de botercreme 1 op 1. Staat hiernaast tussen de recepten. De mix word ook niet hard.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Hoe lang heb je 'm in de koelkast laten staan? Een uurtje is echt niet genoeg :nooo

Ik smeer eigenlijk altijd af met mix, en vrij dik ook, omdat ik het zo lekker vind :O ;), maar laat wel de taart het liefst een flink aantal uren en soms zelfs de hele nacht in de koelkast staan. Dan met een warm mes erover glad te strijken en bekleden.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

owh ik had het hooguit een uurtje in de koelkast laten staan, want ik wilde verder met het bekleden :) volgende keer dus langer in de koelkast!

5

uurtje is echt te kort volgens mij
Als ik voor vrijdag een taart moet afhebben, bak ik woensdagavond, vullen en afsmeren donderdag voor 12 uur en dan donderdagavond pas bekleden enzo. Dan worden mijn taarten tegenwoordig redelijk strak.

6

Ja klinkt bekent in de oren, ik wil gewoon te snel :D vind het ook zo leuk om het af  te hebben, maar ik streef naar prefectie, dus moet gewoon geduldiger zijn. :D

Is je cake dan nog wel lekker tegen vrijdag> wordt deze niet droog of juist zompig?

7

Ik maak er uit op dat je de taart ook afgesmeerd had met de botermix vermengt met saroma? Ik dacht dat dit niet kon alleen 1:1 dus 250gr.boter met 250 gr poedersuiker gezeefd.Die botermix die jij gemaakt heb met saroma is om de taart te vullen.

groetjes van Ann

8

ja ik denk ook dat ik daar de mist mee in ben gegaan :D

9

Ik heb geen ervaring met saroma, maar ik smeer altijd af met de mix. Doe er inderdaad ook iets minder water bij, maar heb nog nooit problemen gehad. Ik zet de afgesmeerde taart ook even in de koelkast, maar vaak niet langer dan een uur. Dan is het hard genoeg. Even met een (heet !) paletmes erlangs en bekleden maar.

Groet, Jolanda

10

bubbels kunnen ook ontstaan omdat je teveel druk zet met de smoother. je verplaatst dan de botercreme onder de marsepein. je moet dit dus altijd heel voorzichtig doen. het gaat je vast lukken! veel bakplezier

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

11

Hoi,

Wat ik zelf heb gemerkt is waneer gewoon boter en poedersuiker gebruik voor het afsmeren dan is mijn taartje na een uurtje echt keihard maar waneer ik saroma erbij doe wordt ie nooit hard! Dat is mijn ervaring met saroma door de botercreme.
Met de botermix van de webshop heb ik eigenlijk nog nooit afgesmeerd.

Groetjes

12

Soms smeer ik af met mix, soms met 1:1, maar ik doe altijd maar 1 laag, niet te dik. Dan laat ik hem een paar uur in de koelkast staan en strijk hem met een heet paletmes glad, dus niet eerst nog een laag. Gaat bij mij goed. Ik bekleed bijna altijd met een mix van bakels fondant en marsepein en heb geen bubbels. Gebruik we wel een smoother? Ik smooth altijd de lap uitgerolde marsepein/fondant al voordat ik hem op de taart leg, zodat het een mooie gladde lap is.
Oefening baart kunst, het gaat steeds makkelijker. Maar je kunt ook altijd een dagje workshoppen, leuk en leerzaam!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek