Onderwerp: Gisteren toch maar eens bescuit gebakken, zie foto's :-D

Na alle mislukte pogingen van moscovisch gebak (zie http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=57298 ) heb ik mij maar gestort op het bescuit bakken.

Ik heb het Basisbescuit recept gebruikt op deze site. Ik vind ze aardig gelukt. Ik heb ze niet de koelkast gelegd, maar meteen in de diepvriezer.
Ben benieuwd hoe dat zal gaan....

Hier de foto's...

Eieren en suiker opgeklopt:
http://i53.photobucket.com/albums/g52/stephanie_maas/P1050621.jpg

Bloem toegevoegd:
http://i53.photobucket.com/albums/g52/stephanie_maas/P1050622.jpg

Bakblik met bakpapier en ingevet met bakspray:
http://i53.photobucket.com/albums/g52/stephanie_maas/P1050624.jpg

N

2

Re: Gisteren toch maar eens bescuit gebakken, zie foto's :-D

De taart zakt in omdat de warme lucht afkoelt. Biscuit is deeg met veel lucht. En warme lucht neemt nou eenmaal meer plek in dan de koude lucht!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Hmmmm.... als ik bijvoorbeeld het taartje van Kwebbeltje zie (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=57387) dan denk ik toch dat mijn bescuit misschien te donker en lang is doorgebakken. Wat vinden jullie?

Ik heb 10 min 140 graden, 10 min 150 graden, 10 min 170 graden en 10/15 min 170 graden gedaan. Mijn combimagnetron kan geen 5 graden instellen.

4

Vaak is 30 minuten genoeg hoor, voor een taart in de maat die jij hebt gemaakt :)
In deze tabel kun je zien hoe lang hij per maat in de oven moet:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf
Als die tijd om is even met een sateprikker kijken of hij droog is van binnen, is hij dat niet dan laat je hem er nog een paar minuutjes in en anders kun je hem er dan uithalen :)

Groetjes Laura!

5

idd iets te lang gebakken, maar ze zien er goed uit hoor!
enne.. koop gewoon biscuitmix, krijg je mooie hoge kapsels van ;)

de taartjes zien er wel goed uit zo!

6 Laatst bewerkt door ivr1405 (18-07-2009 20:22)

Nav jouw foto's ben ik dit recept ook meteen gaan proberen.
Hij zit nu in de oven, maar het begon al met het kloppen van de eieren icm de suiker. Ik heb circa 13 minuten met de mixer geklopt en kreeg niet zo'n mooie gladde partij als op jouw foto. De eieren heb ik vanuit de koelkast nog eerst in een pannetje met heet water gelegt, dus hier zou het ook niet aan mogen liggen..? Uiteindelijk viel het mij op dat icm de bloem, maizena en zout het geheel nog te drapperig was (misschien 5 te grote eieren gebruikt, ookal stond er maat M op?), zodoende heb ik er wat bloem aan toegevoegd. Hebben meer mensen ervaring met bovengenoemde? Horen jullie niets van mij dan is hij mislukt, zoniet dan laat ik wat van mij horen. Als bloem heb ik trouwens patent tarwebloem gebruikt van de AH, dit is toch geen probleem?Zoals jullie begrijpen.. ik ben een beginner. Dit wordt mijn 5e poging om een biscuitdeeg hoog te krijgen. Groetjes!

P.s: ik weet het.. kant & klare biscuitmix is net zo makkelijk. Maar een uur hiervoor heb ik het gepresteerd om ook dit te laten mislukken. Hij ziet er goed uit qua profiel, smaakt goed maar hij blijft te laag.

7

Waarom zo moeilijk doen? Gewoon biscuitmix kopen. Heerlijk eenvoudig en goed laten kloppen eerst op de hoge stand en dan op de lage stand nog wel 5 minuten laten draaien. KAn niet fout gaan.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

8

Bedankt voor je reactie. Die heb ik vandaag ook al laten mislukken, maar ik ga morgen zeker weer een poging doen!

9

ivr1405 schreef:

Nav jouw foto's ben ik dit recept ook meteen gaan proberen.
Hij zit nu in de oven, maar het begon al met het kloppen van de eieren icm de suiker. Ik heb circa 13 minuten met de mixer geklopt en kreeg niet zo'n mooie gladde partij als op jouw foto. De eieren heb ik vanuit de koelkast nog eerst in een pannetje met heet water gelegt, dus hier zou het ook niet aan mogen liggen..? Uiteindelijk viel het mij op dat icm de bloem, maizena en zout het geheel nog te drapperig was (misschien 5 te grote eieren gebruikt, ookal stond er maat M op?), zodoende heb ik er wat bloem aan toegevoegd. Hebben meer mensen ervaring met bovengenoemde? Horen jullie niets van mij dan is hij mislukt, zoniet dan laat ik wat van mij horen. Als bloem heb ik trouwens patent tarwebloem gebruikt van de AH, dit is toch geen probleem?Zoals jullie begrijpen.. ik ben een beginner. Dit wordt mijn 5e poging om een biscuitdeeg hoog te krijgen. Groetjes!

P.s: ik weet het.. kant & klare biscuitmix is net zo makkelijk. Maar een uur hiervoor heb ik het gepresteerd om ook dit te laten mislukken. Hij ziet er goed uit qua profiel, smaakt goed maar hij blijft te laag.

Ik heb dat

10

ik heb laatste keren ook mijn biscuit gemaakt zonder mix van de webshop, en kinderen vinden die zelfs lekkerder.
en ik vind het net zo makkelijk hoor, en zoals gezegd de ingredienten heb je in huis.

Ik word er toch helemaal TUURELUUR van!

Ik heb de mix van de webshop gekocht en ik volg precies (Tot gram nauwkeuig, ook eieren) de aanwijzingen in de tabellen op het forum. Maar het blijft mislukken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De taarten van mij moeten er veel langer in dan aangegeven en ik heb van een ervaren taartenbakster te horen gekregen dat mijn taarten ook te nat zijn... pffff

Gisteren een 18 cm ronde taart gebakken. Precies afgewogen, eieren op kamertemperatuur. 8 minuten met garde op hoogste stand, 2 min laagste. Meteen in voorverwarmde oven van 180 graden. Na 30 minuten was dat ding nog steeds niet gaar. Pas rond 40 minuten was het sateprikkertje droog. Maar de randen (onderrand) van het taart waren hard en donker. En het geheel voelt dus ook beetje nat aan.

Ik heb ook taarten met oplopende temperaturen geprobeerd, maar dat lukt ook niet...

Zucht.....

12

180 graden is misschien wel te hoog.
bij mij moeten ze ook vaak wel 35 tot 40 minuten erin hoor, maar dan wel op een lagere temperatuur.
ik zou het eens op 160 graden proberen.
succes met je volgende baksel.. heb je niet toevallig iemand waar je hem een keer in een andere oven kunt doen? dan weet je of het aan de oven ligt.
enne.. niet per ongelijk op magnetronstand of alleen benedenwarmte staan of zo?
als je maat L eieren hebt, kun je 1 ei met 66 gram mix nemen. en maar heeel weinig water, echt een bodempje van een glas of zo. misschien dat er te veel water bij gaat? zelfs als je het water vergeet is het niet erg.

chantal1980 schreef:

180 graden is misschien wel te hoog.
bij mij moeten ze ook vaak wel 35 tot 40 minuten erin hoor, maar dan wel op een lagere temperatuur.
ik zou het eens op 160 graden proberen.
succes met je volgende baksel.. heb je niet toevallig iemand waar je hem een keer in een andere oven kunt doen? dan weet je of het aan de oven ligt.
enne.. niet per ongelijk op magnetronstand of alleen benedenwarmte staan of zo?
als je maat L eieren hebt, kun je 1 ei met 66 gram mix nemen. en maar heeel weinig water, echt een bodempje van een glas of zo. misschien dat er te veel water bij gaat? zelfs als je het water vergeet is het niet erg.

Bedankt voor het meedenken. Ik gebruik idd L eieren, maar ik weeg het toch af per gram. Minder water had ik ook al geprobeerd.

Ik ga toch 160 graden proberen. Je hoort het wel. :-D

14

Ik gebruik Soezie bisuitmix en die kun je bij oa een welkoop kopen en volg ook de aantallenwat op de verpakking staat. Nou heb ik vaak een doos eieren al op kamertemperatuur staan, want we hebben eigen kippen lekker makkerlijk.

Maar ik stop het in mijn oven en in dit geval een AGA (voor degene die niet weten wat dit is google maar naar aga-oven) en dan moet ik de bisuit ook altijd iets langer in de ovens zetten dan word aangegeven.

En dan haal ik het eruit en dan vaak zakken ze nog in. ondanks het minimaal 10 minuten mixen.

Sandra

15

LucyBW schreef:

Waarom zo moeilijk doen? Gewoon biscuitmix kopen. Heerlijk eenvoudig en goed laten kloppen eerst op de hoge stand en dan op de lage stand nog wel 5 minuten laten draaien. KAn niet fout gaan.

Beetje laat maar 5 min op de laagste stand?!??!?!
Dat klopt niet hoor. 8 a 9 min op de hoogste stand en dan 1 a 2 min op de laagste stand.

E-I-N-D-E-L-I-J-K!!!!! Eindelijk is mijn biscuit helemaal perfect gelukt!

-Geen water bij de mix gedaan.
-Geen pakpapier zoals ik dat op mijn 3e foto heb gedaan.
-Kuiltje in het midden van het mengsel gemaakt met spatel.
-Oven op 160 graden, 30/35 minuten.

Resultaat: PERFECT!!! Hoog, niet bol aan de bovenkant, niet te hard doorbakken, niet nat en plakkerig, mooi egaal lichtbruin, luchtig en lekker....

Pffffiiieeeuuuwwww. Kost wat tijd en ergenissen, maar dan heb je ook wat.

Ik ben blij! :-D

17

Zo zie je maar weer....de aanhouder wint.

Enne....http://hondenhuys.nl/forumsmilies/gefeliciteerd.gif

Volg je hart...want dat klopt!

18

stephaniedasmaas schreef:

Resultaat: PERFECT!!! Hoog, niet bol aan de bovenkant, niet te hard doorbakken, niet nat en plakkerig, mooi egaal lichtbruin, luchtig en lekker....

Waar is dat kuiltje voor dan?

Mijn kapsels waren vaak ook ingezakt en als ik dan het bovenst laagje er af haalde was het daaronder nat/plakkerig.

Getrouwd en mama van een kleine meid (10mnd).
26 jaar, zuidholland, gehandicaptenzorg

19

ik heb afgelopen weekend ook twee taarten gebakken helaas waren deze allebei ingezakt, ik heb ze ingevroren zodat ik ze nog wel mooi recht kan maken met een mes...ik ga er vandaag nog twee bakken (ze waren 4cm in een 7,5cm bakblik...dit heb ik nog niet eerder zo gehad .. :s

...dus geen bakpapier, geen (weinig) water en een kuiltje in het midden???

gr
chantal

Chantal schreef:

ik heb afgelopen weekend ook twee taarten gebakken helaas waren deze allebei ingezakt, ik heb ze ingevroren zodat ik ze nog wel mooi recht kan maken met een mes...ik ga er vandaag nog twee bakken (ze waren 4cm in een 7,5cm bakblik...dit heb ik nog niet eerder zo gehad .. :s

...dus geen bakpapier, geen (weinig) water en een kuiltje in het midden???

gr
chantal

En ik had het niet op 180 maar op 160 graden gebakken (ik heb een combi-magnetron).

21

Bedankt voor de tips :thumb:, ik ga ervandaag ook weer mee aan de bak..

22

Ik heb juist het probleem dat die van mij niet inzakt maar juist een punt vormt in het midden. Hoe kan dat dan?

Veders is hij goed, goed van smaak en hij is goed stevig.

Ik heb wel bruine baster suiker gebruikt, en een half zakje bakpoeder (misschien te veel?)

Groetjes Bianka

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

23

Hoe kan ik hem het best bakken? Met de heteluchtfuntie of convectiefunctie?

24

Hoe kan ik hem het best bakken? Met de heteluchtfuntie of convectiefunctie?

25

stephaniedasmaas schreef:

Ik doe nu steeds bakken op 175 ,er zit geen 180 op deze oven, maar als ik ze eruit haal, zakt het in het midden erg in, kan ik dan beter op 150gr gaan bakken? (er zit ook geen 160 op...
iemand een tip?????

Groetjes, Dorothea.