1 Laatst bewerkt door Machteld (17-08-2009 20:32)

Onderwerp: vierkante taart -> hoeken blijven lager

Na het bakken van ronde taarten, nu ook overgestapt op de vierkante versie.

Alleen, blijven de hoeken veel lager dan het middenstuk. Nu heb ik volgens mij hier wel eens gelezen dat je dan een vochtige doek rond je bakvorm moet doen?? klopt dat? (heb de zoekfunctie wel gebruikt, kwam alleen dat onderwerp niet tegen) of zijn er nog andere  handige tips?

Alvast bedankt!

Machteld

2

Re: vierkante taart -> hoeken blijven lager

Ik heb hetzelfde probleem! Ik lees even mee..

Groetjes Rosanne!

3

Klopt, de truc met de handdoek werkt! http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46545
Je kunt het ook officieel doen met bake even strips
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2942

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

geweldig!
Wist dat ik het ergens gelezen had, maar waar ;)

Ga petit fourtjes maken, dus maakt die kruimelige zijkant ook niet uit (en anders de laatste 10 minuten ervanrond halen als ie gewoon vierkant moet zijn).

Ga het morgen gelijk uitproberen.
Machteld

5

Wat ook wel iets helpt is het deeg naar de hoeken uitsmeren.  Dat je in het deeg in het midden een kuil maakt zeg maar.

6

@tompoes:

moet je de taart dan ook veel langer laten bakken? Had m nu 35 minuten op 160 graden (hetelucht oven) en de taart was onder het kapsel niet gaar, de doek wel heel droog al, vandaar dat ik m eruit heb gehaald.

Alvast bedankt!

7

Ik weet niet hoe groot je vierkante vorm is, maar ik gebruik voor mijn 30cm vierkante vorm een flowernail, die je omgekeerd in het midden zet. Dan geleid de pin warmte naar het midden, waardoor deze wel gaar wordt. Kosten van een flowernail zijn niet hoog, een heating core kost meer. Ik had dit iemand zien doen op een Youtube video.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

8

http://www.youtube.com/watch?v=lyRy2QX2wKo

Dit filmpje heeft mij heel erg geholpen :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Bommeltje schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=lyRy2QX2wKo

Dit filmpje heeft mij heel erg geholpen :Y

Het ging hier niet over het bekleden, maar over het bakken van een vierkante biscuit!

Machteld schreef:

moet je de taart dan ook veel langer laten bakken? Had m nu 35 minuten op 160 graden (hetelucht oven) en de taart was onder het kapsel niet gaar, de doek wel heel droog al, vandaar dat ik m eruit heb gehaald.

Ja, je hebt gelijk, je biscuit moet inderdaad wat langer in de oven met deze manier, ik haal 'm er eigenlijk pas uit als je ziet dat de zijkanten wat los van de vorm gaan zitten en de kleur bovenop goed is. Ik doe er trouwens ook nog een flowernail in!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

hahaha ik zat er helemaal naast ... solly

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Vandaag een taart gebakken met een natte doek om de rand van het blik...
Het resultaat, een hele hoge, niet bolle taart.
Ben erg blij met deze ontdekking.

Groetjes, Heleen
Mijn foto's

12

Ik had het ook geprobeerd maar ik denk dat ik te weinig theedoek eromheen gewikkeld had, gevolg was dat ik als nog een Vesuvius had en een kurkdroge theedoek. Ik had aluminiumfolie om de theedoek gewikkeld maar dat hielp niet. Ik heb nu de Bake Even Strips van de shop besteld (zijn deze maand in de aanbieding) en moet voor volgende week weer een taart maken, dus dan ga ik dat eens uit proberen. Jullie horen nog van mij.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

13

ik heb dat ook nog wel enigszins, maar het is meestal minder dan 1 cm verschil nadat ik de taart op de kop heb uitgestort. ik smeer het beslag altijd goed in de hoeken, gebruik een flowernail en begin met grote maten op meestal 20 minuten op 130 graden dan nog 20 minuten op 160 graden en dan nog 20 minuten op 180 graden. soms moet hij dan nog wel even ..... de ruimte die ik aan de hoeken over heb als hij gevuld op zijn kop staat spuit ik langs de onderrand ook nog af met botercreme, dat doe ik zowieso als met de hele onderrand om het mooi af te kunnen smeren. soms dus op de hoeken ietsje meer...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

14

kwebbeltje schreef:

ik heb dat ook nog wel enigszins, maar het is meestal minder dan 1 cm verschil nadat ik de taart op de kop heb uitgestort. ik smeer het beslag altijd goed in de hoeken, gebruik een flowernail en begin met grote maten op meestal 20 minuten op 130 graden dan nog 20 minuten op 160 graden en dan nog 20 minuten op 180 graden. soms moet hij dan nog wel even ..... de ruimte die ik aan de hoeken over heb als hij gevuld op zijn kop staat spuit ik langs de onderrand ook nog af met botercreme, dat doe ik zowieso als met de hele onderrand om het mooi af te kunnen smeren. soms dus op de hoeken ietsje meer...

Ik werk precies 't zelfde, en zo te lezen met precies 't zelfde resultaat :) , maar ik vind 't zo neigen naar een overdosis botercreme om je taart dan mooi strak te krijgen.

"Begin de dag met een dansje..."

15

Voor: http://94.100.113.154/718100001-718150000/718118601-718118700/718118629_6_g8jq.jpeg
Na: http://94.100.115.243/718100001-718150000/718118601-718118700/718118632_6_iXJp.jpeg

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

16 Laatst bewerkt door Heleen61 (03-09-2009 09:43)

Heb net weer een paar taartjes gebakken, met theedoek, ben echt enthousiast, had meestal een behoorlijke toeter op de taart, terwijl ik het beslag in het midden lager had dan aan de rand.
Voor mij werkt de theedoek methode dus goed want ik kon flink balen van het zo veel wegsnijden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UNNQDIUD.jpg

Welke boter blijft volgens jullie het hardst na het vullen, afsmeren en koelen in de koelkast?
Heb nog wel eens dat het wat zachter wordt dan mij lief is, tijdens het decoreren.
Tips zijn zeer welkom...

(taartjes zien er donkerder uit dan ze zijn)

Groetjes, Heleen
Mijn foto's

17 Laatst bewerkt door G.I. Jane (03-09-2009 11:57)

Ik gebruik het liefst roomboter  en dat gaat wel goed. Echter met dat warme weer de laatste tijd vind ik dat de creme best zacht blijft. Even opstijven in de koelkast dan wordt het weer goed hard.

Je kan ook wat meer poedersuiker toevoegen, ik meen daarover wat gelezen te hebben bij de botercrememix van de shop.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

18

Ik lees net even mee en heb hier een vraagje over, kan dit ook bij een ronde vorm? want bij mij komt het midden ook zo erg omhoog (gelukkig niet zo erg dat het  kapot gaat, maar toch...) en hoe bevestig je zo'n theedoek?
liefs ilse

Groetjes, Ilse

19

Als je de temperatuur langzaam laat oplopen heb je hier eigenlijk geen last van... Ik niet in ieder geval. Vaak ontstaat zo'n berg in het midden doordat de temperatuur te hoog is toch?

I'm not bossy, I just have better ideas...

20

haha tref ik je hier weer....ik ga de temperatuur dan maar eens lager zetten, die staat nu op 180 graden en ga het maar eens proberen op 160 graden. (heb een heteluchtoven en iets er tussen heb ik helaas niet)

Groetjes, Ilse

21

Ik heb een temperatuur meter in mijn oven hangen, en kan dus goed de temperatuur in de oven in de gaten houden. Maar dan nog heb ik dat het midden meer omhoog komt.

Ilse: het werkt ook voor een ronde vorm, die theedoek, ik had hem vastgezet met nietjes maar een metalen veiligheidspeld is beter. Ik ga die Bake Even Strips van de shop nog uitproberen.

Als je een erg grote ronde of vierkante vorm hebt is een flowernail in het midden aan te raden.

Je kan ook de eerste 10 min op 160 graden en daarna verhogen tot 175 a 180 graden, om de Vesuvius te vermijden. Ik had laatst 1 eetlepel eiwitpoeder toegevoegd, de cake was hoger en luchtiger, maar de Vesuvius ook.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

22

Ilse: Ik heb een oude theedoek in de lengte doormidden geknipt en met veiligheidsspelden aan elkaar gespeld. Daarna om het blik gedaan en weer vast gespeld. Spelden worden wel heet.. duh, maar dat begrijp je natuurlijk wel :+

Groetjes, Heleen
Mijn foto's