1

Onderwerp: na het bakken, hoe afkoelen?

Hallo,

Na een tijdje zoeken op het forum heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vraag..
|Als je biscuit klaar is in de oven, (ja, 8 min en 2 min gemixt, temp op laten lopen etc..) wanneer open je dan de oven en wanneer haal je de biscuit uit de vorm en wanneer kun je 'm inpakken?

Jullie hebben vast een antwoord :)

Groetjes!

2

Re: na het bakken, hoe afkoelen?

ik haal hem als ie klaar is en ik heb gekeken of ie gaar is uit de oven laat hem heel even staan 5 min ofzo en dan stort ik hem uit de vorm. als ie helemaal af is gekoeld dan pak ik hem in een pendaalemmerzak en ze ik hem in de koelkast.

3

ik stort hem gelijk op zijn kop op een taartrooster als hij klaar is.
Als hij is aghekoeld gaat hij in en pedaalemmerzak op de aanrecht

4

Hoi, had gisteren voordat ik naar het strand ging nog gauw twee kapsels gebakken. De ene had ik meteen uit de vorm gehaald, omdat ik er nog een moest gaan bakken. Deze had ik toen in de oven laten staan, zag er mooi uit toen ik weg ging, maar toen ik thuis kwam was de bovenkant ingerimpeld en vandaag zag ik met smeren etc dat hij ook wel erg droog was. Volgens mij omdat ik hem in de warme oven had gelaten, dus geen goed idee dus.
groet Svin

5

ik haal hem uit de oven zodra hij gaar is, even testen dmv sateprikker.
dan even, tja denk 5 min op z'n kop op bakpapier in vorm laten staan, des te mooier wordt mijn onderkantje.

dan uit vorm, laten afkoelen op het aanrecht, zodra volledig afgekoeld dan in pedaalemmerzak hups de vriezer in

Bedankt voor jullie reacties! Had zelf een zeer compacte aan de bovenkant ingestorte biscuit. Misschien door het laten staan in de oven en uit de vorm halen nadat ie helemaal was afgekoeld. Ik zal straks zien of jullie tips helpen!

7 Laatst bewerkt door Jongensmeisje (11-08-2009 13:51)

GRRRR weer een mislukt!
Ik heb m direct uit de oven gehaald en vijfminuten op zijn kop gezet op bakpapier. Toen de vorm erafgehaald en ik zie zo een kuil ontstaan in de bodem.
Ik heb m 13 min op 150 graden en 22 min op 175 graden gebakken.

Nog iemand tips?? Mijn biscuitmix raakt op en verjaardag komt dichterbij........

8 Laatst bewerkt door Boska (11-08-2009 14:15)

Ik bak (25 cm) 35 min. op 160 gr. in de heteluchtoven en laat hem na het bakken juist even in de oven staan met de deur half open. Zo krijg je geen groot temperatuursverschil. Na ca. 5 minuten het hele blik op een rooster en na nog eens ca. 5

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

verwarm de oven voor op 155 en laat de temperatuur oplopen vanaf 155(10 min), 165(10min),175  de rest van de tijd en na 30

Hoi, de derde staat in de oven, hopen maar!
Ik heb trouwens een combi-oven dus alleen 150 en 175 mogelijk. Ik heb m nu ingesteld op 175 graden, 35 minuten. of zou dit te kort zijn voor een vorm van 20 cm?
Ik heb nu eerst de eieren (op kamertemperatuur) even apart gemixt met mijn nieuwe philips keukenmachine en daarna de mix erbij gedaan. Het beslag zag er hetzelfde uit (als cakebeslag eigenlijk).
Pfff spannend he?!!

Nu zien bovenkant en onderkant er goed uit, maar de zijkanten zijn wel ingetrokken (de biscuit zat al een cm los van de rand toen ik m eruit haalde. Ik ben benieuwd hoe ie eruit ziet als ik m doorsnijd.

Ik vermoed zelf dat het nu beter is gegaan omdat ik geen temperatuur laten oplopen grapjes heb uitgehaald waardoor ie nu wel goed gaar is??

Nou ik ben nog steeds op zoek naar de-perfecte-biscuit-tips en naar antwoord waarom de zijkanten intrekken.......

Worden jullie al moe van me? :) Ik heb nog wel een beetje geduld over...

12

hoi,
ik gebruik de mix van de webshop. hoeveelheid voor een 25cm en doe ik in een 24cm rond. deze verhoog ik met bakpapier. ong 40 minuten op 160 gr. Mijn bovenkant zakt altijd in... op de kop zetten, maar dan is de onderkant afgerond! De bovenkant heeft dan wel mooie strakke lijnen. Hmmm, wordt er ook moe van. De onderkant eraf snijden vind ik ook weer zo zonde. het bakpapier spray ik in met bakspray van dr oetker.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

13

Biscuit wil ook nog weleens mislukken als de eieren bijvoorbeeld niet goed op kamertemperatuur zijn :) Misschien dat dit het geval is?
Zorg dan dus dat je je eieren op tijd uit de koelkast haalt en op kamertemperatuur laat komen.

Groetjes Laura!