1

Onderwerp: biscuit sponsig en stug! klopt dat?

hoi dames

ik heb voor het eerst cupcakes gemaakt! even oefenen voordat ik vrijdag de grote taart ga maken..

ik heb het recept van felicitaartjes gebruikt 1 ei 30 gr suiker 30 gr bloem snufje zout. Ik heb het keer 3 gedaan..

In van die muffin bakjes van papier (weet dat ik ze beter in een muffin blik kan zetten heb ik nog niet)

ik heb er net 1 geproeft en vind de cake (bescuit) erg stug net een spons in me mond.. herkennen jullie dat? doe ik iets niet goed? ik dacht dat het luchtig zou zijn..

ik heb een bakblik van 27 cm waar ik voor me dochter een cake mee wil maken en bekleden natuurlijk! (hello kitty is al af) hier op de site gaan jullie uit van een bakblik van 24.. ik weet dus niet hoeveel ik nodig heb (maak de mix zelf)

hoop dat jullie me opweg kunnen helpen...

liefs lin

2

Re: biscuit sponsig en stug! klopt dat?

voorzover ik weet is biscuit luchtiger en lichter dan cake
en ik vind het verschil tussen mix en zelfgemaakt biscuit ook anders

3

Wat je hebt gemaakt is in ieder geval geen biscuit maar cake. In biscuit gaat geen boter namelijk. Ik denk niet dat het sponzig hoort te smaken, maar het kan wel 'kleffer'  zijn dan biscuit.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

hoi hoi

ik heb geen boter gebruikt hoor...

het echt sponsig tja en erg stug! ik weet dus niet wat ik verkeerd heb gedaan...

liefs lin

5 Laatst bewerkt door Boska (11-08-2009 14:05)

Jij hebt dus biscuitdeeg gebruikt voor cupcakes als ik het goed begrijp. Dat is dus te droog geen wonder dat je dat niet lekker vindt.

Cake of cc's zijn met boter. Ik gebruik de funcake mix en vind die heerlijk!
Ook voor biscuit gebruik ik de daarvoor bedoelde mix. Vind dat minder droog dan zelfgemaakt beslag.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

hoi boska

ja het klopt helemaal... mag ik je nog een vraag stellen..

Kan ik dit beslag dan wel gebruiken voor de taart die ik ga maken van het weekend? of is het dan ook net zo stug en sponsig? wat is dan het verschil tussen beslag van cupcakes en taart?

lin

7

Ja, biscuit (zonder boter dus)gebruik je voor taart. Als je het zo zou eten is het stug en droog, maar je gaat er immers een heerlijke vulling in doen, dus dan wordt het mmmmm.

Het verschil in beslag voor cc's en taart zit 'm in het gebruik van boter en denk ik ook in de verhouding ei, bloem, water, maar omdat ik de mixen gebruik let ik daar verder niet op.
Het belangrijkste verschil is dus boter en juist dat maakt de cc's lekker smeuig.

Verdwalen in zoetigheid

8

Dit heb ik in deze topic gezet
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=63220
misschien heb je er iets aan.

Ik bak (25 cm) 35 min. op 160 gr. in de heteluchtoven en laat hem na het bakken juist even in de oven staan met de deur half open. Zo krijg je geen groot temperatuursverschil. Na ca. 5 minuten het hele blik op een rooster en na nog eens ca. 5

Verdwalen in zoetigheid

9

hoi boska

bedankt voor je tips! heb nog 1 vraagje... het beslag kwam ook helemaal niet omhoog in de oven... klopt dat? of hoort het wel omhoog te komen?

wil vrijdag de taart maken met dit beslag... maar denk toch dat ik iets fout doe.. het was absoluut niet luchtig!

liefs lin

hi,

wat ik in t begin vaak fout deed was dat ik niet lang genoeg mixte of juist weer te lang mixte! en dan krijg je beslag wat niet rijst. je moet echt 10 minuten mixen!succes

11

mamalin schreef:

hoi boska

bedankt voor je tips! heb nog 1 vraagje... het beslag kwam ook helemaal niet omhoog in de oven... klopt dat? of hoort het wel omhoog te komen?

wil vrijdag de taart maken met dit beslag... maar denk toch dat ik iets fout doe.. het was absoluut niet luchtig!

liefs lin

Kijk even in de tabellen en meet met water de inhoud van je bakblik. Dan even rekenen
en de hoeveelheden aanpassen. Je moet inderdaad heel lang mixen.
Het beslag hoort wel omhoog te komen. Kan zijn dat het (vooral in het midden)  iets te hoog wordt, maar dat kan je er altijd afsnijden.

Succes vrijdag en wel showen hoor!

Verdwalen in zoetigheid

12

hoi boska

heb even bij de tabellen gekeken en heb weer een vraag! misschien een hele stomme hahah

ik heb niet de kant en klaar mix... ik ga het beslag zelf maken.. en bij de tabbelen gaan ze uit van de kant en klaar mix...

hoe kan ik het dan goed uitrekenen?

echte beginneling he hahahha

liefs lin

13 Laatst bewerkt door Boska (11-08-2009 16:02)

http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … sisbiscuit

Kijk bij recepten, bakken, daar staan 2 recepten voor "gewoon" biscuit

Zorg er wel voor dat je eieren op kamertemperatuur zijn of even in warm water leggen.

Verdwalen in zoetigheid

14

hoi boska

dat recept gaat uit van een bakvorm van 24 cm ik heb een bakvorm van 27 cm
kan dat dan kwaad? scheelt maar 3 cm..

liefs lin

15 Laatst bewerkt door Elly67 (11-08-2009 18:09)

Lin, het recept dat je hebt gebruikt lukt bij mij ook niet. Het is niet luchtig en erg droog. Op onderstaande link staat een recept waar je een lekker en luchtig bisquit van krijgt. Ik kan het je echt aanraden.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=45302

Groetjes, Elly

16

hoi elly

bedankt!
kan ik ipv bakpoeder ook zelfrijzend bakmeel gebruiken? of zijn dit echt 2 totaal verschillende dingen?

ik heb namelijk geen bakpoeder...

liefs lin

17

Zakjes bakpoeder is verkrijgbaar bij de supermarkt bij de bakspulletjes. Ik heb geen idee of je met zelfrijzend bakmeel hetzelfde resultaat krijgt.

Groetjes, Elly

18

hoi elly

dan haal ik wel een zakje bakpoeder ik ga het dan maar niet gokken hihi! even misschien nog een hele gekke vraag...

kan je ook gewone cake mix uit de winkel kopen van koopmans ofzoiets?

liefs lin

19

Ik heb nog een foto gevonden van de bisquit

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QDE74GYA-D.jpg

Groetjes, Elly

20

In de supermarkt hebben ze wel cakemixen, maar volgens mj geen mix voor bisquit. Het merk Soezie heeft dat wel, o.a. verkrijgbaar bij de Welkoop.

Groetjes, Elly

21

hoi elly

wauw wat is die mooi hoog! welke maat bakvorm is dat?

nee ze verkopen geen biscuit mix in de supermarkt... maar kan je ook gewoon een taart maken met cake mix.. of is dat echt heel anders?

lin

22

cake mix is veels te machtig om taart van te maken ( al denken ze daar in andere landen toch wel eens anders over ;)  )

Je woont om de hoek bij de webshop ;) ik zou zeggen.. even online bestellen en ophalen :lol:

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

23

mamalin schreef:

hoi boska

heb even bij de tabellen gekeken en heb weer een vraag! misschien een hele stomme hahah

ik heb niet de kant en klaar mix... ik ga het beslag zelf maken.. en bij de tabbelen gaan ze uit van de kant en klaar mix...

hoe kan ik het dan goed uitrekenen?

echte beginneling he hahahha

liefs lin

Gewoon het aantal eieren als leidraad nemen en de rest daarop aanpassen! :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

24

Hoi Lin,

Voor cupcakes kun je gewoon cake mix uit de supermarkt gebruiken of de mix voor cupcakes uit de webshop.

Voor biscuit, dat is dus die luchtige cake bij taarten, gebruik ik de biscuitmix van de webshop. Die moet je wel zo'n 10 minuten mixen.

Mix voor biscuit kun je eventueel ook bij boerenbond/welkoop kopen.

succes!

Bedankt voor het lezen!
Groetjes Angelique...

25

Jouw ervaring herken ik; dat vond ik ook van biscuits die ik maakte van de 'losse' ingredienten.
Na een paar keer heb ik de biscuitmix van de webshop geprobeerd... en ik wil niet meer anders!
Het is heerlijk zacht en luchtig, rijst mooier en beter en het is makkelijker klaar te maken. 't Schijnt duurder te zijn, maar ik vind het dat dubbel & dwars waard, want ik vind het veeeeeel beter!

Groetjes, Marielle