1

Onderwerp: wat in plaats van botercreme

Al vast mijn excuus als er toch al een topic over geweest is, maar ik heb gezocht en het antwoord niet gevonden.

Ik vind botercreme een taart zo zwaar maken. Ik had ergens gelezen dat je dan jam kan gebruiken in plaats van botercreme, maar dat is toch niet om de taart mee af te smeren? Wat kan ik gebruiken in plaats van bc, zodat de marsepein wel mooi blijft en niet nat wordt door de vulling?

2

Re: wat in plaats van botercreme

Jam kan inderdaad of (witte) chocopasta.

Groetjes, Elly

3

maar houd de chocopasta of jam ook de vulling op zijn plaats? Gaat dat goed met marsepein?

4

Chocopasta en jam kun je prima gebruiken om mee af te smeren :)
Vaak wordt er abrikozenjam gebruikt omdat de kleur hiervan het meest neutraal is, en je de jam dan dus niet door de marsepein/fondant heen ziet. Wel eventjes de jam zeven, vanwege stukjes.

Om wat nattere vullingen op zijn plek te houden zul je toch echt dijkjes van botercreme moeten spuiten. Maar wat voor botercreme heb je dan eerst gebruikt om te vullen, aangezien je het zo zwaar vond? De botercreme van de mix uit de webshop is namelijk hartstikke lekker, en merengue botercreme is ook heel erg lekker en niet zo boterig.

Groetjes Laura!

5 Laatst bewerkt door witje75 (10-08-2009 09:15)

Botercreme zwaar?
Een vulling van botercreme vind ik ook zwaar, en minder lekker.
Maar met afsmeren gebruik je een heel dun laagje over je taart, die maakt het echt niet zwaar.
Dus net als je boterham, die smeer je licht met boter, dat is iets anders dan een laag boter van 1 cm dik op je boterham.
En ja, om vochtige vullingen op hun plaats te houden kan je het beste toch een dijkje ervan spuiten.
Nog een mogelijkheid is, om de vulling niet te dik te maken, en een cm. van de rand af te blijven. Dit betekend dus dat de laatste cm. niet gevuld is.
Nadeel is dan dat je geen dikke vullingen kunt gebruiken, anders is je taart niet meer recht, maar loopt bij de randen wat af, omdat daar niets zit.

Gezeefde jam kan ook, maar botercreme werkt veel makkelijker, omdat je dan eventuele gaatjes nog op kunt vullen.

6

Ik sluit me aan bij Witje75 botercreme hoef je niet dik te smeren en als je gaat vullen en je wil geen botercreme gebruiken zie je duidelijk de snij schaduw door de fondant want ook hier zorg de botercreme dat dit niet/ minder erg doorschijnt

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

7

Ik denk dat ik idd dat dijkje maar eens moet proberen. Ik heb wel de mix van de shop, is ook wel lekker, maar te veel niet.
Ik had een tulband glad gemaakt en dan zit er veel bc in de randen. En dat was echt teveel.
Maar ik heb weer wat ideeen hoe ik verder moet.
Bedankt