1

Onderwerp: Bolvorm niet gaar?

Hoi allemaal,

Ik ben pas net begonnen met taartenbakken en ik vind het hartstikke leuk!
(nu nog even beter mijn tijd inplannen want het is nu elke keer een chaos als ik zin heb om te bakken ;))

Maargoed, mijn vraag.
Ik wilde vanmorgen voor het eerst een bolvorm taartje maken.
Heb een vorm van de Ikea (weet niet of het de blenda oid is)
Ik meet 20 cm en er kon iets meer als anderhalve liter in.
Dus ik heb 200 gr mix genomen, 3 eieren, 20 ml water en gemixt.
De schaal was ongeveer voor 2/3e vol (zoals moest) en ik heb de oven op 160 graden gedaan. Hij ging er 30 min in maar toen ik hem eruit haalde en omkeerde op een bord, zakte hij in als een pudding.
Nog even 5 min in de oven gedaan maar dat hielp natuurlijk niet meer.
Dus heb ik hem maar afgeschreven en door gesneden. Is hij aan de binnenkant nog helemaal nat (eh vloeibaar)
Dat is dus de bovenkant van de schaal, het brede gedeelte zeg maar.
Wat heb ik nu fout gedaan?

Oh en als het me de volgende keer wel lukt, snijd je deze taart dan ook 2x door om te vullen? Of doe je maar 1x?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Angelina

2

Re: Bolvorm niet gaar?

Ik denk dat je een langere baktijd of de temperatuur oplopend had moeten doen.
Voordat je de taart uit de oven haalt er even inprikken met de sateprikker dan kun je zien of die gaar is.

2x is wel te doen volgens mij.

3

Hmm, dus wel de oven opendoen, zakt ie dan juist niet in? (dacht nl dat je de oven niet open mocht doen)
Het kapsel was wel hoog gelukkig, er zat nog een klein bolletje op, alleen was ie dus niet gaar.
Kan het zijn dat ik iets teveel ei heb gebruikt?
Had 2 eieren uit het ene pak (denk middel) en 1 groot ei geloof ik......

4

Oh enne....................bedankt voor je snelle antwoord Knutsel ;)
(was ik toch nog vergeten te zeggen)

5

Als de taart bijna gaar is kun je de oven wel een stukje heel even opdoen. Er een paar keer in prikken en als de taart gaar is houd je een mooie droge sateprikker

6

ik heb dat dus ook altijd!
ik bak alles, nooit problemen gehad...met geen enkele vorm. Maar die blanda bolletjes krijg ik nooit gaar.
Zelfs al eens een uur in de oven gehad, nog niet gaar :S

dus ik probeer het niet eens meer :D, ik heb nu glazen schaaltjes van de blokker en daar heb ik geen problemen mee

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

7 Laatst bewerkt door jufdorien (06-08-2009 13:37)

.

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

8

ik laat de temepratuur ook oplopen. begin met 155 ong. 10 min, 165 ong. 10min de rest van de tijd 175 en na 30

9

Dat probleem heb ik ook. Maar ik denk idd dat ik op te hoge temp zit gelijk. Dat dan wel de buitenkant gaar wordt, maar hij geen tijd heeft om van binnen gaar te worden.
Met kleine bolletjes heb ik geen probleem

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

10

ik bak altijhd op 175 graden en check meestal naar 40 min, ik steek geen sateprikker erin maar voel gewoon met mijn vinger zacht, veert de taart terug is hij gaar. verder heb ik nooit problemen gehad met de boltaart.

11

gisteren de 20cm gemaakt, geen probleem als je de temp laat oplopen!
15m.- 150graden
15m- 165 graden
15 min op 180 graden

werkte super! Succes...!

12

bij mij moet de blanda er wel 45-50 minuten in hoor! na een half uur is een gewone taart bij mij nog niet eens klaar.
de oven verwarm ik voor op 150 graden, en als ie erin gaat zet ik hem op 175.

13

ik heb hem nu ook meerdere malen geprobeerd en ik doe het niet meer, ik heb hem vorige week verkocht en de klantjes dachten dat de taart al oud was, (gelukkig een vriendin) ik ga de bolvorm gewoon bekleden met laagjes en plakjes biscuit. er zijn er bij mij nu al 5 mislukt, en ik heb al wat taarten gebakken dus ervaring zat. alle vormen doen het goed bij mij maar die blanda dat is het echt niet. Mijn oven gaart zowieso al erg snel, de tijd die er normaal voor staat is bij deze oven al veel te lang. zo hoeven cupckes bij mij maar maximaal een half uurtje.

14

Sandra2504 schreef:

gisteren de 20cm gemaakt, geen probleem als je de temp laat oplopen!
15m.- 150graden
15m- 165 graden
15 min op 180 graden

werkte super! Succes...!

Zo doe ik het ook, en nooit problemen gehad met niet gaar worden. ;)  Wel met eruit halen hahahaha :lol: Dat is al een paar keer mis gegaan :x  :s Maar goed das een ander verhaal. ;)

15

30 minuten is veel te kort bij een Blanda 20cm meer tegen de 45 á 50 minuten bij mij en gaat altijd goed :)

Groetjes Melanie