1 Laatst bewerkt door chantal-jaden (31-07-2009 15:26)

Onderwerp: Taart na 1 dag al schimmelvorming?

Hallo,

Ik heb nu al een paar taartjes gemaakt. De laatste was een piratenschiptaart voor mijn zoontje. Deze had ik dondermiddag af en heb ik in de taartdoos in de kelder gezet. Op vrijdag tijdens zijn kinderfeestje sneden we de taart aan en deze was op 2 plekken gaan schimmelen. Ik kon wel huilen, gelukkig was het alleen op die plekken en niet verder op de taart.

Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? Ligt het aan de temperaturen van de afgelopen weken? (van koud naar warm en omgekeerd?)

http://94.100.114.25/664450001-664500000/664454801-664454900/664454854_5_ZsjX.jpeg

Zo zag de taart eruit. Nergens was er een opening...

Re: Taart na 1 dag al schimmelvorming?

Ik zou zowiezo al je taarten met dit weer in de koeling zetten. Maar ik heb geen idee hoe je taart is gaan schimmelen. Had je geen schimmel vorming in je kelder misschien? Want dan slaat het snel over op de taarten hoor.

3

Dat is gek. Een taart in de koeling bewaren lijkt me bij botercreme niet lekker want dat wordt hard.

Heb je iets bijzonders gebruikt als vulling?

Groetjes Marlies

4

Met warm weer doe ik mijn taarten met botercreme ook gewoon in de koelkast hoor :) Als je hem er maar even van tevoren uithaalt, dan wordt de botercreme vanzelf weer zacht.

Maar als er inderdaad al schimmel in de kelder zit heb je grote kans dat dit is overgegaan op jouw taart, want het is niet mogelijk dat je taart na 1 dag al is gaan schimmelen.

Groetjes Laura!

5

zat de schimmel op je marsepein of op het biscuit/vulling? Of heb je jam (of andere vulling) gebruikt uit een potje dat al open was? Want als het op de marsepein zat, zat het er misschien al op? anders idd de optie die de andere dames noemen.

ik zou het met dit weer ook in de koeling zetten. Inderdaad, gewoon van tevoren eruit halen en dan wordt de botercreme wel weer wat zachter.

Ik heb fondant gebruikt en geen marsepein. Dus de koeling is geen optie.

Nee, de kelder is schimmelvrij. We hebben toevallig een paar maanden terug een expert laten komen!

De schimmel zat op de biscuit, de botercreme was 'vrij'.

Ik had hem nu in de doos alleen gezet, miss de volgende keer een grote curverbox met deksel er nog om doen?

Dankjulliewel voor jullie reacties!

7

chantal-jaden schreef:

Ik had hem nu in de doos alleen gezet, miss de volgende keer een grote curverbox met deksel er nog om doen?

ik gebruik ook fondant en zet al mijn taarten in de koelkast hoor ;)

Je kan hem het beste bewaren in een kartonnen taartdoos met dito deksel. Plastic gaat erg zweten zeker als je het luchtdicht verpakt.

Nathalie schreef:
chantal-jaden schreef:

ik gebruik ook fondant en zet al mijn taarten in de koelkast hoor ;)

Je kan hem het beste bewaren in een kartonnen taartdoos met dito deksel. Plastic gaat erg zweten zeker als je het luchtdicht verpakt.

Ik zet mijn taarten met fondant ook altijd in de koeling hoor!! Nog nooit problemen er mee gehad.
Ik kan je verder ook geen tips geven ivm de schimmel. Ik zou alleen nooit een plastic bak gebruiken maar altijd een taartdoos die je dicht kunt doen of zo.

9

chantal-jaden schreef:

Ik weet dat er al twee dames voor mij geantwoord hebben, dus ik hoef mijn ervaring niet meer toe te voegen ;), maar ik ben gewoon nieuwsgierig waar je gehoord hebt dat fondant niet in de koeling zou kunnen? Het kan nl ook interassant zijn waar verkeerde info vandaan komt :)
Ik kan je helaas geen extra tips geven ivm de schimmel, het lijkt me nl dat ook de temperatuur niet de oorzaak is: bij te hoge temperaturen stort nl. je taart in elkaar van ellende lang voordat je schimmel kunt krijgen :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

Wanneer had je de biscuit gebakken?

Groetjes, Daphne

11

dat is raar zeg, maar al mijn taarten gaan in de koelkast, wat voor vulling er ook in zit, of marsepein of fondant.
dat is gewoon het veiligst.
wat voor vulling had je erin? en idd, wanneer had je het biscuit gebakken?
want ik heb wel eens een stukje biscuit op het aanrecht liggen wat ik niet gebruik, in een plastic zakje.
maar dat is na een week nog niet beschimmeld. heel vreemd hoor!

12

Weet je zeker dat er niks met je eieren was? Dat is echt het enige dat ik kan bedenken.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

13 Laatst bewerkt door MicieK (02-08-2009 12:43)

Ik zet mijn taarten meestal niet, inderdaad ivm het hard worden van de botercreme. Nou is mijn schuur redelijk koel, dus dat is mijn opbergplek.

Wat ik wel een keer heb gehad is iets wat leek op schimmel. Ik had een fruitprutje (fruit uit de vriezer fijngemalen met gelatine suiker) gemaakt waarin blauwe bessen zaten. Toen de taart aangesneden werd bleek dat er wat blauw/groenige plekjes in het biscuit zaten. Ik heb het helemaal uitgeplozen (was natuurlijk erg beroerd ervan) en het was geen schimmel maar een verkleuring van het fruit.
Kan het ook zoiets zijn?

14 Laatst bewerkt door chantal-jaden (02-08-2009 21:29)

Ik had deze info via mn amerikaanse vriendin :$ zij vertelde namelijk dat vooral bij zo'n grote werken je problemen kon krijgen bij warm weer ivm zweten en glijden van het fondant van de botercreme.

Hmmm in het vervolg toch gewoon in de koelkast dus ;) De doos kon dicht, de eieren was vers uit de winkel (woensdag gekocht en op kamertemperatuur verwerkt) Biscuit was donderdagochtend gebakken en om 2 uur in de middag aangesneden en verwerkt.

Verder heb ik gewoon kartonnen taartdozen (zie je ook op de foto!) Die goed dicht kunnen. Geen curverdoos eromheen dus :)

Dankjulliewel voor al jullie reacties :) (zodra mn griepje over is ga ik weer aan de slag!!!!)

15

In een koelkast kan je evengoed schimmel krijgen... en snel ook, zeker met fruit, aardbeien etc kunnen flink beschimmeld zijn terwijl je enkele uren daarvoor nog niets zag...

16

ijzeren vorm in combinatie met kersen is gegarandeerd blauwe taart. geen schimmel maar een reactie van het ijzer op het zuur. dat zou dus ook nog kunnen.

en hoe oud was de boitercreme?

17

Wel vervelend zeg.
Maar ik zet inderdaad ook alles in de koelkast en dan zo'n twee uur voor het aansnijden haal ik ze uit de koelkast.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

Botercreme was ook vers, samen met de biscuit gemakt op donderdag ochtend.

Maar goed... Binnenkort gaan we het weer proberen ;)

Dank voor al jullie reacties :)

19

mikado schreef:

ijzeren vorm in combinatie met kersen is gegarandeerd blauwe taart. geen schimmel maar een reactie van het ijzer op het zuur. dat zou dus ook nog kunnen.

oja!
dat heb ik als ik een kwarktaart maak in mn springvorm!
die krijgt ook blauwe strepen waar de 'slotjes' zitten!

20

ik heb nu speciaal voor kwarktaart een roestvrijstalen springvorm. hopeloos om mee te bakken (want hij geleidt de warmte niet goed) maar IDEAAL voor kwarktaart.