1

Onderwerp: Botercreme mix, botercreme extra, HELPPPP

Uren, en dat is niet overdreven, heb ik gezocht, topics doorgespit, maar ik kom er niet uit. Sorry dat het het zoveelste topic is over botercreme, maar ik heb mijn antwoord niet kunnen vinden. Mijn vraag is namelijk...

Ik heb de mix van de webshop, daarmee kan ik afsmeren en de laag onder fondant doen. Is hij ook als vulling te gebruiken, want het is niet de 1;1 botercreme toch???

Nu wilde ik een laag botercreme extra als vulling gebruiken. In

2

Re: Botercreme mix, botercreme extra, HELPPPP

De botercr

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

Ik gebruik wel botercr

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

4

Ik gebruik die mix ook gewoon voor afsmeren. Werkt prima. Je moet wel goed mixen zodat alle ingredienten goed door elkaar heen zitten (vooral het water) en als je het een dag in de koelkast hebt laten staan weer op kamertemp. opnieuw goed doormixen voordat je het gebruikt.
Ik vind de 1:1 botercreme voor afsmeren niet lekker. Ik proef het gewoon dat dat onder de marsepein zit en vind de botercrememix drie keer lekkerder. Ik smeer ook best dik af volgens mij, juist omdat ik die botercrememix zo lekker vind.
Mijn vriend eet altijd de restjes als broodbeleg ipv pindakaas ofzo.

En verder is het als vulling alleen of met een smaakje heerlijk. En je kunt er ook nog van alles bij doen zoals lemoncurd of jam of nou ja ga maar door...

5 Laatst bewerkt door Binkie1428 (26-07-2009 01:15)

Graag wil ik hierbij ook wat vragen over dit topic.
Ik vul mijn taarten en smeer mijn taarten altijd af met de botermix van de hebshop.
Dit ging altijd perfect, nu heb ik laatst een vreselijk taart drama gehad.
Ik had de taart gevuld en gesmeerd zoals altijd, bekleed enz .Maar doordat ik de taart aan het decoreren was stond deze natuurlijk een tijdje uit de koelkast.
Het leek allemaal goed te gaan maar toen moest ik de taart weg brengen het was behoorlijk warm in de auto, de airco aangedaan maar ik zag zo de fondant wegglijden van mijn taart.

Nu heb ik net nog een taart gebakken en besmeerd enz maar nu met een afsmeer recept van 100 gr mix 50 poedersuiker en 250 boter.
Geen water ivm smelten, dit gebeurd mij natuurlijk niet meer.
Ivm het decoreren van de taart staat deze enige tijd uit de koelkast het ging perfect totdat ik net keek aan de achterkant zie ik mijn fondant bobbelen alsof er een luchtbel onder de fondant zit.

Ik raak een tikkeltje$%^&&^ gefrustreerd , is het nu verstandig om tijdens het decoreren de taart zoveel mogelijk in de koelkast te houden???
Wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Zelf zat ik te denken om voortaan maar af te gaan smeren met ganache.

Ik hoor graag van jullie, want als ik heel eerlijk ben raak ik zo de lol een beetje kwijt zeker na al die uren die je toch steekt in een taart maken.

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

6

Het zou  heel goed kunnen dat je taart is gaan smelten door het warme weer, goed koelen of veel geluk hebben is dan de enige manier om je taart smeltvrij te houden.
Je taart zo veel mogelijk in de koelkast houden, ventilator erop zetten, decoraties van te voren maken en dan uitvinden wat het beste werkt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Ik gebruik altijd de botercreme mix,maar wel met 100 ml water ipv 200 ml en heb nog geen problemen gehad. Ik laat de taart wel eerst opstijven in de koelkast voordat ik ga bekleden. Maak ook mijn decoraties zo veel mogelijk klaar voordat ik de taart uit de koelkast haal. Snel bekleden en dan weer terug in de koelkast.
De botercreme maak ik een dag van te voren. Dan bewaren in de koelkast. Voor gebruik een halfuurtje er uit, beetje doorkneden in de zak en dan gebruiken, dus dan is de botercreme behoorlijk hard tov als het net gemaakt is.
Succes.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

8

Als afsmeren met de mix 1 keer misgaat, doe je het nooit meer ;)
Na mijn eerste smelttaart gebruik ik nog wel mix maar doe er ongeveer de helft meer boter bij (en de helft meer suiker). Ik denk dat minder water hetzelfde effect heeft.
Als de koelkast niet te koud staat heb je minder last van smelten, een ventilator is inderdaad ook erg handig met warm weer!

Wat botercreme extra betreft, ik doe altijd een grote schep botercreme door de banketbakkersroom. Je merkt niet zoveel verschil of dat 1:1 of mix is. Maar ik vind het lekkerder dan alleen botercreme of alleen bbr. Vooral in combinatie met mandarijntjes en een laag jam.

9

Bedankt voor jullie antwoorden!!! Ik ben na het lezen wel een beetje huiverig geworden voor het afsmeren met de mix ivm smelten. De volgende keer toch maar de 1:1 proberen!!

10

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
ik denk dat het het makkelijkste is als we de 1:1 botersubstantie 'gewone' botercreme noemen.
Die kun je 'extra' maken door er een deel banketbakkersroom door te doen.
In de ingredienten van de botercrememix zullen soortgelijke ingredienten zitten, dus de botercrememixbotercreme (volg je 't nog) is dus ook botercreme 'extra'.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"