1

Onderwerp: Barbietaart

Hellup!!

Maar eerst even voorstellen, wel zo netjes als ik jullie ga bombarderen met vragen hahaha. Ik ben Renske, 29 en moeder van 2 kindjes. De oudste word bijna 3 en de jongste is bijna 1. Verder woon ik samen en werk ik op een kinderdagverblijf..

En nu mijn vraag ( ehmmm meervoud eigenlijk ;)).
Ik wil graag voor mijn oudste haar verjaardag zo'n barbietaart bakken. Maar... hoe groot moet de tulband zijn, kon daar niks over vinden.
Hoeveel biscuitmix heb ik nodig, en hoeveel marsepein?
Wat is lekker in de vulling, ik dacht zelf aan aardbeienjam en botercreme, kan dat?

Is er iemand die me kan helpen? Ben echt een leek hoor, dus als iemand me tips kan geven en kan aangeven wat ik nodig heb dat ben ik erg geholpen, alvast bedankt!

Renske

Taartelijke groetjes, Renske
Mijn taartjes kan je bekijken op http://cakesforyou.mijnalbums.nl

Re: Barbietaart

Ik gebruik een grote tulband en daarbovenop een kleine.
Daarvoor gebruik is 400 gr mix, 40 gr water en 6 eieren.
Ongeveer 550 gr fondant.

Ik zet de kleine tulband op de grote (eerst de vulling erin) en snij hem dan in model.
Dan botercreme erover, opstijven in koelkast, glad maken en fondant erover.
Aardbeienjam en botercreme zal vast goed gaan. Ik gebruik zelf meestal banketbakkersroom ipv botercreme, maar dat is meer omdat ik botercreme erg machtig vind.

Het voordeel van 2 tulbanden is dat de barbie erin past (en ik vind het model barbie wat je krijgt ook mooier dan bij een wondermold, maar dat is persoonlijk)

Succes ermee!

If live gives you lemons, make lemonade!

3 Laatst bewerkt door renskie (21-07-2009 13:12)

Dank je wel Ans!
Maar een grote tulband klinkt zo rekbaar, enig idee van de doorsnede? En is een tulband van aluminium dan weer handiger als een siliconen, of maakt dat niet uit?

Het aantal gram van fondant zal wel ongeveer gelijk zijn aan de marsepein toch? Banketbakkersroom is ook wel erg lekker...moet ik dan nog ergens op letten, las iets over dijkjes?? Hoe dik is zo'n laag vulling ongeveer? 1cm ofzo? en hoeveel lagen maak je dan?

Enne, wat is een wondermold:think:? sorry...

De grote tulband is aan de brede kant ca. 25 cm, de kleine (siliconen) is ca. 16 cm.
Ik vind zelf de siliconen bakvorm niet echt handiger dan een aluminium.
Hoeveelheid fondant of marsepein maakt niet uit.

Bij banketbakkersroom maak ik geen dijkje, dat is nogal dik dus dat loopt er niet zo vlug tussenuit. Bij aardbeienjam of - vlaaivulling maak ik wel een dijkje.
Dikte van de laag is inderdaad bijna 1 cm (denk ik).

Een wondermold is een bakvorm in de vorm van een barbiejurk. Deze is echter iets breder en lager dan 2 tulbanden op elkaar. In de webshop hebben ze hem volgens mij ook, kun je eens kijken.
Sommigen vinden het helemaal geweldig, maar ik heb hem niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

5

ans ik heb ff in je album gekeken mooie taartjes hoor. wat heb je voor die hele kleine bloempjes gebruikt  op de barbie?

wat heb je voor die hele kleine bloempjes gebruikt  op de barbie?

De kleinste van deze set:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1549

7

ik heb hem al vakeer gemaakt in de wonder mold en vindt dat toch wel het lekkerste werken. de truc van de 2 tulbanden op elkaar is mij niet zo goed bevallen en ook kreeg barbie er ook een stel bredere heupen door.
Maar het is wel weer een hele aanschaf. Misschien is er iemand in je buurt waarvn je hem kan lenen  ? (zou een optie kunnen zijn)

8

Dat van die bredere heupen was mij ook al opgevallen bij sommige taarten...
Is het niet mogellijk om de 2 vormen bij te snijden? Zodat de vorm wat beter word? Of kan dat niet? Iemand ervaring?

Ja, dat kan! Je kunt bijsnijden wat je wilt. Dat moet ik bij mijn volgende barbie ook meer doen, maar och, al doende leert men, nietwaar?