1

Onderwerp: tip om scheuren in marsepein te voorkomen

Wellicht weet je dit al hoor, maar voor beginners is het misschien wel een handige tip. Het is als je geen tafelzeil gebruikt, maar poedersuiker om plakken te voorkomen.
Ik rol marsepein uit op mijn aanrecht en gebruik dan poedersuiker, zodat het niet plakt. Hierdoor wordt dan de marsepein nogal droog. Als ik de gewenste grootte heb, draai ik de marsepein om (die dus behoorlijk met poedersuiker zit) dan was ik eerst mijn handen (want die zijn ook droog van de poedersuiker) en dan vet ik mijn handen een beetje in met plantaardig vet (bijv. crisco) en wrijf dit over de marsepein. Dan draai ik hem weer om naar de goede kant en bekleed de taart.
Het scheelt mij in ieder geval een hoop scheuren in mijn marsepein en voor de omgeving is het ook zeer prettig ;) (ik kan dan nogal wat lelijke woorden uitkramen...:O ) Het is nu al een tijdje, verdraait rustig in de keuken :D

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

Re: tip om scheuren in marsepein te voorkomen

Goede tip om op te slaan!

Arnhems Meisje 2008

3

Bedankt want ik had van de week ook weer een scheur waardoor ik zo de balen er van had en er verder niks meer van heb willen maken.

www.spullenvoorjetaart.nl  www.taartvoorgrootenklein.nl Taartwinkel en workshops in Dordrecht. Ook voor PME en Wilton.

Je kan natuurlijk ook geen poedersuiker gebruiken dan heb je hellemaal geen last meer van scheuren. En om het plakken tegen te gaan crisco gebruiken :)

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

5

Smeer je dan je blad in met crisco?

www.spullenvoorjetaart.nl  www.taartvoorgrootenklein.nl Taartwinkel en workshops in Dordrecht. Ook voor PME en Wilton.

6

Ik heb zowiezo het idee dat marsepein meer scheurt dan fondant. Had een taartje bekleed en de marsepein wat te dun uitgerold waardoor het een klein scheurtje gaf en je door de marsepein de taart kon zien. Echt zonde en had ik met fondant altijd veel minder (nog nooit doorgeschenen en minder goed te dun uit kunnen rollen....

Groetjes Marlies

7

ja, ik vind marsepein ook veel sneller scheuren dan fondant!

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8

Maar smeren jullie crisco dan gewoon op je blad?
Heb nog niet met fondant gewerkt dus ken het verschil nog niet.

9

ja, gewoon met crisco insmeren!
ik gebruik nooit meer poedersuiker.
en ik gebruik (bijna) alleen maar marsepein.

10

Bedankt ga ik dat maar eens proberen.
Want hier baalde ik echt van.

11

ja je smeert er je werkblad ermee in en je handen. Ik werk alleen met marsepein 1:3 en is nog nooit bij mij gescheurd.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

12

waar rollen jullie op uit? ik kan niet direct op het aanrecht uitrollen dat is geribbeld. heb al lopen klooien met bakpapier op mijn eettafel maar dat blijft niet zitten.

13

jolanda80 schreef:

waar rollen jullie op uit? ik kan niet direct op het aanrecht uitrollen dat is geribbeld. heb al lopen klooien met bakpapier op mijn eettafel maar dat blijft niet zitten.

ik heb gewoon een tafelzeil gekocht, werkt prima.

14

Uitrollen op een bureaublad van Ikea. Werkt prima zowel bij fondant als marsepein. En inderdaad indien nodig inwrijven met crisco.

Nu het zo warm is gebruik ik ook poedersuiker en nasmeren met crisco.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

15

ok gewoon tafel zeil ga eens opzoek daarnaar.

16

Ik heb zo'n zeiltje uit de shop, ideaal ook voro de grootte, en ik smeer het in met crisco, plakken gebeurt dus ook niet meer..........maar scheuren.....jazeker.........pff, ik bewonder die strakke bekleedde taartjes die ik hier vaak zie. Als ik het erop leg, en probeer glad te maken, dan krijg ik vaak scheurtjes aan de onderkant....(alsof het uitrekt tijdens erop leggen aan de onderkant.....en vandaag een barbapapa taart bekleed en daar scheurde hij net naast het bolletje aan de bovenkant...pfoe, heb er maar een barbapapapoppetje opgezet om het te verdoezelen......en wat armen aan de rand geplakt....het is en blijft moeilijk. Was nog maar mijn 7e taart hoor, wordt het makkelijker hoe vaker je het doet??

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

17

Wat bij mij goed werkt is de marsepein eerst heel goed kneden totdat het "warm" is dan pas rollen en idd met crisco werken

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl

18

Het scheelt inderdaad als je de marsepein goed warm kneed en rol vanuit het binnenste, vaak is het midden van je uitgerolde marsepein dikker dan aan de zijkanten en de zijkanten zijn nou juist het meest fragile.

Ik rol zelf uit op een nonstick board en gebruik geen poedersuiker of crisco, kan er niet meer zonder!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

19

hoi bien wat is een nonstick board?

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

20

vandaag weer scheuren grrrr. gelijk bij het oppakken van de mars. al dus kon weer overnieuw rollen.