1

Onderwerp: Voor iedereen die last heeft van het warme weer

Hallo!

Ik zie al jullie prachtige taarten langskomen met een grote klacht: HET WEER!

Omdat ik tegenwoordig alleen maar taartjes maak in een tempratuur van 30 graden en hoger dacht ik wat tips met jullie te delen voor het warme weer in Nederland:

- Wanneer ik werk, is de airco aan, EN de ventilator op mn werkplek.
- Al het rolfondant dat ik uitrol, wacht ik eerst 10 minuten langer mee voordat ik het oppak om op de taart te leggen, zo ook met uitgestoken vormpjes, door het wachten wordt het weer iets harder en rekt het niet zo uit elkaar.
- dit geldt ook voor boetseerder figuurtjes, je moet ze veel langer van te voren maken, en de onderdelen tijd geven om te harden voordat je hem opbouwt anders zakt de boel in elkaar. (zo werd een geboetseerd meisje opeens heel kort omdat haar rok als een pudding in elkaar zakte, omdat ik het lijfje er meteen had opgezet)
- Wanneer je de taart hebt bekleed, de ventilator op de taart zetten, anders gaat ie direct zweten
- hoe meer Crisco je gebruikt hoe erger het plakken en zweten is, probeer waar je kan poedersuiker als ondergrond te gebruiken
- wanneer de taart klaar is, gaat ie in de airco (of ventilator) wachten op de klant
- in de auto nooit ramen open, alleen airco aan

ik maak geen taarten die in de koelkast bewaard moeten worden, want door het tempratuurverschil gaat t daarna toch zweten, en dat gaat niet meer weg (naar mijn ervaring)

Biscuits die ik gebruik zijn eerst minstens 12 uur in de vriezer geweest en dan bewerk ik het meteen (bevroren dus) want het ontdooit heel snel, en dat geeft even n koud laagje voor de vulling en een stevige ondergrond voro de BC

hoop dat ik hiermee iemand heb kunnen helpen

verder hoor ik heel graag nog meer tips!!!!

Groetjes
en geniet ook lekker van het zonnetje!!!

nu officieel verslaafd aan taartjes, koekjes en cupcakes

2

Re: Voor iedereen die last heeft van het warme weer

oeps, zie net dat esspijk al zo een soortgelijk topic heeft geopend, weet niet hoe ik dat moet samenvoegen, sorry!

3

GEWELDIG, wat een fantastische tips heb je gegeven. BEDANKT. Hier kan ik wel wat mee.

4

Goed zo'n berichtje uit Israel met ervaring. Wij blij met het mooie weer en de tips.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

5

Bedankt voor de tips! ik heb net een taart moeten maken en het was Afschuwelijk! op een gegeven moment werd ik zo verdrietig dat de lap fondant maar bleef breken dat ik het volgende gedaan heb:

Fondant even in de ijskast en over het werkblad een bak uit de vriezer gehaald en die een min of 5 over het werkblad gewreven. Zo werd mijn werkblad heerlijk koud en na goed afdrogen kon ik in 1x het fondant uitrollen en optillen (daarvoor ben ik na 5x mislukken maar gestopt met tellen :( ) dat werkte gelukkig ook.

Enig andere ideeen, GRAAG! dit was echt moeilijk werken. ik wil denk ik alleen maar in de winter taarten maken :)

6

Dank je voor je tips..

Wellicht wel een aanvulling..
De temparatuur in Israel is wel anders dan die hier in NL
Het gaat niet alleen om de temparatuur maar ook om de vochtigheidsgraad, en je kent ons kikkerlandje... zodra het warm wordt is de vochtigheidsgraad mega hoog..

En dan de airco.. in Israel vrij standaard maar er zijn maar zelden huizen met een airco in Nederland.. Ik heb een kleine mobiele airco.. wellicht dat ik die nog naar een andere ruimte kan zetten waar ik ook fondant / marsepein kan rollen..
Maar zodra de taart uit die ruimte komt gaat hij wel zweten ;)

Dus prima tips maar niet helemaal werkbaar... zo heeft mijn auto bijvoorbeeld ook geen airco.. ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

@ bommeltje: ik woon op een plek waar het super vochtig is, (je komt buiten en je gezicht is direct nat van het zweet) dus dat is hetzelfde

verder snap ik dat airco in NE niet gangbaar is, de tips waren als tips bedoelt....en als opening voor in Nederland wonende om andere tips te geven

dit is wat ik ermee doe, wellicht doen andere het anders, alle tips zijn welkom, toch?

geniet van het weer, (wanneer je geen taartjes maakt ;-)

8

dank je wel voor de tips. Zal de ventilator morgen meteen naar beneden halen.
Ook wel fijn om te weten hoe het dus wel goed kan gaan. Van de week meteen eens ff proberen want een compleet ingestorte taart afleveren is echt niet leuk meer

9

K-tootje, begrijp ik het goed dat je een bevroren taart vult en bekleedt? Snij je de taart dan al wel in lagen voor je 'm invriest? Is er anders wel doorkomen aan?
Dank voor je reactie!

Groetjes, Tessa

10

Oeh.. eigenlijk.. naast een Kennie.. willen we ook allemaal een mobiele airco :D

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

kerkvliet schreef:

K-tootje, begrijp ik het goed dat je een bevroren taart vult en bekleedt? Snij je de taart dan al wel in lagen voor je 'm invriest? Is er anders wel doorkomen aan?
Dank voor je reactie!

Hoi!

Ja, een bevroren taart haal ik uit de vriezer wanneer ik begin. Dan haal ik al mijn spulletjes tevoorschijn, (duurt 10 minuten ofzo, je weet wel, wat drinken klaarzetten, telefoontje tussendoor) en dan het biscuit doorsnijden. Alles is dan meestal wel ontdooit behalve het hart van de taart niet, maar dat is niet erg, wordt ie lekker strak gesneden van. En ja, dan vul ik het 'bevroren' heel erg bevroren is het dan al niet meer. Afsmeren en een goed half uur weer in de koelkast voordat ik m bekleed

Succes! hoop dat dit nuttig is, voor mij werkt t

12

Ik heb nog pas een taartje gemaakt met mijn eerste puzzel. Ik had nog totaal geen ervaring met het maken van een marsepeinen taart in zulk warm weer. Nou ik heb het geweten! De taart is half op en zweet nog steeds. Niet dat ie minder smaakt maar het zicht wil ook wat hihi...

Maar bedankt voor de tips. Hier kan ik wat mee.