1

Onderwerp: plaatje + tylose?

Als je een puzzelplaatje maakt doen jullie dan ook tylose door de fondant?
Het schoot me te binnen gisteravond om dat te doen, maar of het werkt?
Ik heb altijd met puzzelplaatjes dat de fondant wat te zacht is en dat je het niet netjes kan snijden. En ik zie altijd van die strakke plaatjes hier voorbij komen.
Misschien dat het beter gaat als de fondant niet zo zacht is door wat tylose??

2

Re: plaatje + tylose?

ik doe het door een puzzelplaatje niet,alleen bij boetseren, maar goed ik ben dan ook wel nog niet zo heel lang aan het taarten ;)

Veel liefs Rafaëla

3

Ik puzzel met marsepein, is wat stugger!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

4

Ik denk dat die strakke plaatjes met marsepein gepuzzeld zijn. Dat schuift niet zo weg tijdens het snijden. Als je er tylose doorheen doet, wordt je fondant (snel) hard en dat wil je ook niet als je gaat puzzelen.

5

ik doe er nooit tylose doorheen, anderen wel heb ik wel eens gelezen. Maar ik vind het niet prettig als het zo stijf wordt omdat je af en toe de lijntjes e.d. mooi aan elkaar moet gaan smeden en dat lukt mij niet als er tylose doorheen zit. Dan is het zo stug. Maar ik puzzel altijd met marsepein.

6

Ik puzzel altijd met fondant en doe er eigenlijk nooit tylose doorheen. Alleen als het echt superzacht is iets om het wat steviger te maken, maar dat is dus uitzondering.
En marsepein is in elk geval wel het fijnst om te puzzelen!

Geen idee of mijn puzzelplaatjes strak genoemd kunnen worden, maar tips die bij mij werken voor werken met fondant:
1. Laat fondant altijd eventjes liggen voordat je er mee aan de slag gaat. Het wordt dan ietsje harder en trekt niet zo snel stuk
2. Probeer zo min mogelijk echt te snijden met een mesje. Maak gebruik van vormpjes en bijvoorbeeld linealen om strakke lijnen te krijgen (een lineaal recht in fondant zetten en hem daarmee "snijden geeft een veel strakkere lijn dan langs een lineaal met een mesje snijden. Ook met een (palet)mesje korte stukjes "zetten in je fondant werkt beter dan erdoorheen snijden; dan trek je de boel vaak uit elkaar.
3. werk randjes na het snijden altijd even af met je vinger of een tooltje, zo haal je eventuele rafeltjes weg.
4. Werk waar je kunt met poedersuiker en niet met crisco! Van crisco wordt fondant zachter, van poedersuiker steviger. En een (heel dun) laagje poedersuiker op je werkblad zorgt er bij het uitsnijden hoogstens voor dat je plaatje tijdens het snijden wat meeglijdt, ipv dat de rest van je fondant door de crisco aan je blad blijft plakken en het zo weer stuktrekt.

Misschien kun je hier iets mee. Succes!