1

Onderwerp: Appeltaart!

Ik roep altijd heel hard dat ik geen appeltaart kan bakken, doe mij maar een biscuit, daarvan weet ik precies hoeveel ik nodig heb en hoe lang-ie moet en zo :P Maar nou heb ik een paar kilo FunCakes koekjesmix en daar scheen je heerlijke appeltaart mee te kunnen bakken. Aangezien jongste daar helemaal waus van is, leek me dat wel een strak plan om daar wat mee te gaan experimenteren.

Vorige week was een workshopgroep de pineut, die moesten proeven en mij feedback geven :+ Ik had mix + appel, en over de appels suiker en kaneel. Tips waren: vanille suiker en m

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

2

Re: Appeltaart!

Heel klassiek met custard of ook lekker: met goed in de rum gewelde rozijnen; met gedroogde abrikozen (evt. geweld in drank); met luxe noten. Een kruimelkorst eroverheen is ook zo lekker. Zo kan ik nog wel even doorgaan..... Mmmmmm!!!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Beetje custardpoeder op de bodem strooien voor je de appels erover doet. Word ie niet zo nattig

Volg je hart...want dat klopt!

4

ananas! Kaneel, suiker, appels natuurlijk, laagje spijs mmmmh, ik krijg er trek van!

5

Ok, ik ben dus

6 Laatst bewerkt door mniek (22-06-2009 16:38)

Idd eerst het deeg in je springvorm. Dan een laagje custardpoeder, niet teveel echt een laagJE en dan je appels gemengd met suiker en kaneel en daarna de deegreepjes. Eigeel erover en in de oven. Genoeg uitleg :+ ???

Volg je hart...want dat klopt!

7 Laatst bewerkt door e.b.m. (22-06-2009 16:41)

Custard kan je als poeder over de bodem strooien (dient gelijk als "vochtslurper"), maar je kan ook de custard eerst klaar maken als vla en dat over de bodem doen. Dan de appels erover.

Spijs kan eronder en ertussen.

Kruimelkorst maak je door een restant van je bodemdeeg heel simpel tot grove vlokken boven je taart te verkruimelen. Als je interesse hebt, heb ik nog wel ergens een heel lekker recept daarvan liggen. Heel lekker met een bolletje vanille-ijs.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

8

Ja een lekkere appeltaart met room : Je maakt gewoon je deeg endan maak je de banketbakkersroom en je snijd de appels 4 ofzo en bestrooi je met suiker en kaneel, je kan der nog rozijnen doormengen als je wilt, en je vet de bakblik in van ong. 22 cm ( mag ook iets groter zijn )
Oven op 160/180 graden zetten en dan de vorm bekleden met deeg, room eroverheen gieten dan de appelmengsel erbovenop en dan met overgebleven deeg lapjes eroverheen leggen, besmeren met ei en de oven in voor een uur, tot ie mooi bruin is! succes

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

9 Laatst bewerkt door nicole (22-06-2009 18:24)

eerst je blik bekleden met je deeg en dan een laag bitterkoekjes in kleine stukjes er op en dan de appels ik doe altijd veel appels anders is het een deegbal met een kleinbeetje appel (ik gebruik ook altijd 1 pak mix voor een vorm van 20 cm)
en als je een gewone appeltaart maakt eerst je deeg en dan op de boden 3 beschuiten verkruimelen en dan de appels en de reepjes deeg. (ei vergeet ik nogal is er op te smeren)

groetjes nicole

10

de helft van de geschilde appels koken met suiker, citroensap, kaneel en rozijnen.
De andere helft geschilde appels vermengen met 1 -2 eetl custardpoeder (niet aanroeren met water, alleen poeder). De gekookte appels mengen met de ongekookte appels en dit in een met deeg beklede bakvorm schudden, mooi afwerken met een ruitpatroon.

Het custardpoeder neemt het vocht op en zorg ervoor dat de vulling van de appeltaart steviger wordt, zodat je taart niet uit elkaar valt als je hem aansnijd.

Ik gebruik voor een appeltaartje van 20 cm, het deeg voor een taart van 24 cm (mijn taarten zijn dan wel ruim 7 cm hoog) en 1 - 1,5 kg appels (liefst goudrenetten).

Veel succes met je probeersels.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

11

Bij ingezonden recepten staat de lekkerste appeltaart ooit, met kookpudding. Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar de reacties in dat topic zijn erg enthousiast.

Groetjes, Elly

12

Ik bak hem altijd 90 minuten op 150 graden, dan vinden wij het op z'n lekkerst!!

13

Een laagje frangipane onder de appeltjes en de appeltjes eerst lekker laten smoren in een klontje boter, kaneel en bruine suiker voor dat je ze in de taart doet.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

14

gedroogde cranberrys! (schrijf je dat zo?)
ipv rozijnen. deze geven net iets meer smaak af.
ook had ik er banketbakkersroom doorheen gedaan als vochtslurper. gewoon alleen de poeder, maar het is ook lekker als je banketbakkersroom normaal aanmaakt, en daar je appel kaneel mengsel doorheen doet.

15

ook lekker is je deeg niet kneden tot een bal en los de kruimels die er zijn net voordat je mixer het aan elkaar gooit, uitschudden in je bakblik en dan die kruimels aandrukken, houd dan ongeveer een derde over voor de kruimelbovenkant.
Over de bodem amandelspijs verkruimelen, door het appelmengsel een grote eetlepel custardpoeder, ik doe 1/3e krenten, 1/3e blanke rozijnen en 1/3e echte rozijnen (die dure uit de rode pot) met flink kaneel en gewone kristalsuiker op de goede gooi....... Ik heb altijd 2 appels meer nodig en ik snijd in hele kleine blokjes. Tot slot de laatste kruimels eroverheen strooien en verdelen zodat alle vulling bedekt wordt.

Snel weer eens maken.......

lekker duurt het langst!

16

Mmmm, klinkt allemaal goed :9
Appeltaart van vanavond was in ieder geval beter dan die van vorige week :Y Maar ik heb dus genoeg om uit te proberen zo. Heb nog 12 kilo-pakken staan, dus dat gaat wel lukken :P  Dat ei heb ik er trouwens niet overheen gedaan, eigenlijk ook niet gemist? Hoewel ik dan weer niet weet wat ik niet heb gemist :P

17 Laatst bewerkt door mickjuulmae (22-06-2009 21:53)

Hahahaha, mijn appeltaart is berucht! Ik ben door familie en vrienden uitgeroepen tot de appeltaartbakster van Nederland..... En zonder mezelf nou al teveel op de borst te slaan ik maak 'm echt erg lekker... :o

Men neme een pak Koopmans appeltaartmix, 6 grote jonagold appelen, roomboter, eieren 2 zakjes vanillesuiker, gewone suiker, kaneel, honing en citroensap.

Schil en snij de appels in stukjes en bestrooi deze met kaneel (2 eetlepels), suiker (3 eetlepels) en besprenkel met wat citroensap en honing.

Het deeg maak ik met deeghaken, ik doe de koopmanmix, eieren, vanillesuiker en boter in de kom en mix het deeg grof (soort van kruimeldeeg)

De bodem van de bakvorm vet ik in net als de randen en schep wat (niet alles!)kruimeldeeg in de bodem zodat deze bedekt is. Even aandrukken met je handen en dan de appels erop strooien, hierbovenop de rest van het kruimeldeeg verdelen en de bakvorm kan in de voorverwarmde oven (hetelucht 180 graden) z'on 40-60 minuten.

Taart iets laten afkoelen en serveren met warme choco en een lekkere klodder vers geklopte slagroom!

Ik overdrijf niet als ik zeg dat op verjaardagen iedereen blijft plakken voor een stuk appeltaart, en de warme choco. Het is een soort familietraditie geworden in de loop der jaren... (en ik ben niet eens oud!)

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

18

Ik maak een winterversie van goudreinetten, en dan met een laagje amandelspijs op de bodem en kaneel- en kruidnagelpoeder plus geraspte sinaasappelschil door de appels.
De zomerversie is van Elstar of Braeburn, met geraspte limoenschil en pistachenoten door de appels!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

19

Custard aan maken en dan citroenessence er aan toevoegen. Dat op de bekleede bodem en dan de appeltjesmix er op. Heerlijk fris!
Kloddertje citroenroom ebij, hmmm. Lekker zomers.

Of abrikoosjes door de appelmix, of appelcompot

20

Misschien een gekke vraag..maar waarom 12 kilopakken koekjesmix?? :-D

Appelkruimeltaart met een flinke laag amandelschaafsel erover doet het hier altijd goed. Of stukjes bitterkoekjes door de appel mixen = ook lekker!

21

Valy schreef:

Misschien een gekke vraag..maar waarom 12 kilopakken koekjesmix?? :-D

Die waren nog over van de 16 die ik had ;)

22

Chocola :P En dan mag je gerust de rest achterwege laten, dat is het allerlekkerste. :D

Worden volkomen nutteloze antwoorden ook gerapporteerd? :think:

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

23 Laatst bewerkt door Pooh (23-06-2009 19:37)

Kijk, heb ik ook nog een nuttig antwoord voor je, heb zuslief even ingeschakeld ;)
Ze zegt: "Appelcompote met paneermeel en verder niets want van meer dingen wordt hij juist minder lekker." Zij is de expert, ik durf me er niet aan te wagen en zou blindelings vertrouwen op dat antwoord :Y

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

24

Als vochtopslurper gebruik ik een verkruimeld beschuitje,
en als vulling appel, rozijntjes, kaneel, suiker en citroenschilrasp.

~ik krijg altijd zo'n trek van receptjes lezen ;-)~

25

door ei op de bovenkant te smeren wordt je taart bruiner.
Smaak geeft het niet echt.

Veel succes met uitproberen.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.