1

Onderwerp: SPOED: help, witte chocolademousse mislukt!!! Veel te dik

Help help help.

Ik heb witte chocolademousse gemaakt (gisteren) naar het recept van Tatacadabra. Per 125 ml slagroom, 300 gr chocolade.

Ik heb de slagroom warm gemaakt, toot het net kookte, toen de stukjes chocolade toegevoegd (vuur uit). Alles was gesmolten, af laten koelen en met de mixer geklopt. Toen was het al niet echt dat je zegt luchtig, maar heb het in de koelkast gezet.

Haal ik het er net uit om de taart te vullen....is t gewoon echt heel dik, net pasta!!!!

Wat kan ik hieraan doen om het alsnog luchtig te krijgen????

Please help!

Bedankt!

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

2

Re: SPOED: help, witte chocolademousse mislukt!!! Veel te dik

opnieuw opkloppen denk ik vaak word het daar weer smeuiger van maar dan niet te lang

3

Ik ken het recept niet maar heb je wel de juiste verhoudingen gebruikt. Lijkt me niet dat je zo een mousse krijgt maar een ganache en die hoort dus dik te zijn. Je krijgt er wel weer beweging in door iets te warmen en te kloppen maar dat blijft gewoon een smeuige massa.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

Volgens mij heb je ganache gemaakt en geen mousse (daar moet nog gelatine in). Die is inderdaad best dik. Gewoon weer even flink doorkloppen met de mixer, maar het blijft wel een soort pasta.
Succes!

5

Bedankt voor de reacties.

Ik race toch maar even naar de AH (fijn om in de stad te wonen) om nieuwe ingredienten te kopen, en nu zijn de verhoudingen omgekeerd, 3 x zoveel room dan chocolade.

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

6

Ik heb het even nagekeken op de site van Lara, maar je hebt inderdaad de ganache genomen, ze staan onder elkaar.

De chocola hoef je alleen maar even te smelten, de slagroom hoef je niet te verwarmen.

Succes verder!

Groetjes, Tante Fondante
www.tantefondante.tk

7

Hoi Amy, dat is inderdaad de ganache, die wordt heel dik. Je kunt hem wel opkloppen hoor, dan is het wel erg lekker als vulling. Wat vers fruit erbij wat een beetje zurig is zoals frambozen en heerlijk!
Je kunt er ook heel eenvoudig wat extra warme slagroom doorheen doen, en dan goed doorroeren, wordt het wat dunner, en daarna opkloppen!

Voor het recept van de witte chocomousse (de eenvoudige), dat staat bij kerstvullingen (even voor iedereen hier ;) ), heeel eenvoudig. 200 gram witte chocola, 5 dl slagroom en 2 eetlepels likeur naar keuze (of niet ;) ).
125 ml van de slagroom in een steelpannetje warm laten worden, chocola erbij doen en blijven roeren totdat het gesmolten is. Overige slagroom stijfkloppen met de likeur erin. Dan de chocola (afgekoelde) erdoor spatelen. Echt ontzettend lekker en makkelijk!!
Het enige is dat het wel vrij lang duurt voordat het opstijft, dus geen zorgen dat het zo lang slap blijft, ik maak het meestal al de avond van de voren dan is het de volgende ochtend perfekt qua dikte!

Sukses, voor iedereen die die leest, en voor Amy! ;)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"