1

Onderwerp: Suikervrije botercreme

Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort graag een taart maken voor kennisen maar zij is suikerpatient.
Nu ben ik dus opzoek naar een suikervrije botercreme.
Heeft iemand hier daar een recept van ??

Alvast dank je wel!

Roller_dance

2

Re: Suikervrije botercreme

misschien met zoetstoffen werken? die poeder? maar of dat echt een vervanging is van de poedersuiker zodat je een creme krijgt durf ik je niet te zeggen...

kun je niet met suikervrije jam afsmeren? lijkt me makkelijker als botercreme.

3

Ik zou ook met suikervrije jam afsmeren.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Maar hoe ga je je biscuit dan maken zonder suiker?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5 Laatst bewerkt door Jax (14-06-2009 21:54)

Er bestaat zoetstof in poedervorm, speciaal om mee te bakken. Dat zou je in ieder geval voor je biscuit kunnen gebruiken. Ik weet niet of het fijn genoeg is om door de botercreme te doen. Misschien nog fijner maken met een keukenmachine of staafmixer?

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

6

wat jax schrijft van die poedersuiker om te bakken, die is van csm en is heel goed te gebruiken voor je bisquit. Ook is hij fijn genoeg voor je botercreme, hij zou nog beter te gebruiken zijn dan gewone poedersuiker, hij smelt weg zeg maar en het is heel fijn.

Echter de nadelen zijn, je verhoudingen, deze zoetstof is veel zoeter dan gewoon suiker, is wel erg moeilijk om dit in te gaan schatten.

Het is gemaakt van sorbitol, mannitol en natriumsacharine wat een vreselijk vieze bijsmaak veroorzaakt zeker voor je botercreme en het werkt laxerend. Op het pak staat een recept van appeltaart, maar daar gebruik je veel minder suiker als in een taart.

Ik zou als ik jou was of alleen je kapsel bakken hiermee en de verhoudingen proberen te gokken dmv proeven tijdens het maken van je deeg en dan afsmeren met suikervrije jam van cereal bv (heb je ook abrikozenjam van)

maar dan moet je ook suikervrije marsepein gaan halen die ook wel te koop is, heb ik pas ook nog opgezocht, weet het merk niet zo 123 maar is al eens een tropic over geweest dus kan je zo opzoeken.

maar ook daar zitten weer die zoetstoffen in die laxerend werken, dus geef in ieder geval aan dat ze er niet teveel van moet eten op een dag.

Wat je ook kan doen is een suikervrije soezentaart te maken, in het deeg van de soesjes zit geen suiker verwerkt als je het zelf maakt, dit is bloem, water boter, eieren en een snufje zout en dan slagroom kloppen met zoetstof maar daar gebruik je maar een klein beetje voor, wat geen kwaad kan.

ik hoop dat je hier wat aan heb, succes ermee

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

Dank jullie wel voor de tips!!

Gelukkig hoeft het niet compleet suikervrij (ze wil graag nog wel eens zondige) en wil dat dus ook bij mij doen zodat ze wel taart kan eten.
Vandaar dat ik opzoek was naar de suikervrije botercreme, had wel al de suikervrije jam gehaald, wist alleen niet dat je daar ook mee kon aansmeren. (lekker dom he) :o

8

mensen met diabetes kunnen vaak wel fructose hebben omdat dat minder snel z'n koolhydraten afgeeft.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9 Laatst bewerkt door Mialee (15-06-2009 13:41)

Ik heb ook een suikervrije taart gemaakt met zoetstoffen. Dit gaat prima hoor. Zowel bij de biscuit als bij de botercreme de suiker vervangen voor zoetstof. Heeft geen problemen opgeleverd en ze vonden hem heerlijk!!

10

en als ze inderdaad weleens zondigen, dan kan je beter inderdaad met fruitsuikers werken dan met zoetstoffen.

11

suikervrij hoeft uberhaupt niet bij diabeten dat is heeeeeeeel erg achterhaald.
Ze moet gewoon geen mega punt eten.

12

ilonal schreef:

suikervrij hoeft uberhaupt niet bij diabeten dat is heeeeeeeel erg achterhaald.
Ze moet gewoon geen mega punt eten.

sorry ilonal, dit is alleen waar voor diabeten die hiervoor medicatie slikken of insuline spuiten.
Diabeten die ervoor kiezen om hun suiker zonder medicatie onder controle te houden, dit is vaak de catagorie die nog onder de 7 a 8 punten zitten die mogen geen of heel weinig suikers en worden beperkt met hun koolhydraten gebruik.

13

er wordt gerekend dat men 10 % smokkeld met je suiker en dat je 1 punt je wel mag  ik zelf gebruik gewoon biscuitmix en botercreme om af te smeren tussen of vers fruit of suikervrij jam  heb zelf ook suiker maar laat de marsepein liggen die vind ik te zoet  ik zit bij de mensen die zonder medicatie  probeer onder controle te houden ha d eest 16 nu 6 dus het is wat je zelf wil het is soms wel moelijk maar liever niet spuiten of medicijnen

groetjess

14 Laatst bewerkt door Rene1971 (17-06-2009 13:25)

Even voor het gemak, ikzelf heb ook suikerziekte.

De bisquit kun je bakken met Splenda of de suikervervanger van CSM voor bakken.
Voor de botercreme kun je gebruik maken van de standaard natrena zoetsof in poedervorm.

Het probleem zit hem echter niet alleen in de zoetstof of de suiker, maar eerder in het meel wat immers door je speeksel wordt afgebroken tot glucose.

Maar als je maar 8 millimol suiker hebt zou ik je sowieso al niet als ernstige suikerpatient willen noemen,

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

15

Ik zelf heb diabetes en gebruik Tagatesse van Damhert.
Deze zoetstof is zowel voor koude als warme bereidingen.
Het enige nadeel is dat ie nogal prijzig is.