1

Onderwerp: Kroon stort in, wat doe ik fout??

Hoi,
Ik ben net bezig om voor 't eerst een kroontje te maken, maar 't lukt nog niet. Ik heb 250 gram fondant gemengd met theelepetje tylose (zaterdag al). Gister heb ik een patroon van 'n kroontje gemaakt en uitgeknipt. Net de fondant uitgerold, en kroontje uitgesneden, dat ging best aardig, maar dan?? 'k Heb het losgemaakt van de placemat die ik had ingesmeerd met crisco, dat ging ook nog goed. Maar toen geprobeerd het kroontje om de pastapot te zetten, hij zakte gelijk in als een mislukte pudding :nooo  en 1 'punt' afgebroken. 'k Heb het nog een x geprobeerd en dan de fondant niet dun uitgerold, maar dat zakte ook in..wat doe ik fout??

Groetjes, Diana

2

Re: Kroon stort in, wat doe ik fout??

Ik denk ten eerste dat er meer tylose in moet: 250 gr is best veel voor maar 1 theelepeltje. Verder is ie misschien iets te hoog?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

hoeveel tylose zou ik er bij moeten doen? nog een theelepeltje of meer?

Groetjes, Diana

4

Ik zou tenminste voor twee gaan, maar ik heb eigenlijk nog een vraagje: hoe dun noem jij niet te dun? Het moet echt wel flink dikker dan voor een taart bekleden, lijkt me.
( je begrijpt uit mijn antwoord dat ik zelf mijn eerste kroontje nog moet maken O-), maar dat betekent niet dat nie kan inschatten wat fondant gaat doen ;) :Y )

Groetjes, Adrienne

5

bedankt voor je antwoord weer!! ga ik zo nog ff tylose kneden en dan morgen weer verder...
Niet dun is dik :) ik heb 250 gram zo uitgerold tot de lap groot genoeg was om het kroontje te snijden, ik denk dat het toch wel 4 mm dik was..

Groetjes, Diana

6

:think: Ja, dat lijkt me zeker wel genoeg...
Dan kan ik je in ieder geval geen verdere tips geven! :nooo

Groetjes, Adrienne

4mm is zeeeker dik zat, heb er nu 1 te drogen staan van 2mm denk ik...

ik laat het uitgesneden stuk liggen, maak het alleen los van het plateau. ik leg het glas waar ik het omheen doe op zn kant op de fondant en zorg dan dat ik de lap erom heen doe. vervolgens zet ik hem rechtop en check ik of alles recht zit etc....

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Aha, iemand met ervaring! Waar denk jij dan dat het aan kan liggen, Tirza? Ik ben namelijk van plan om komend weekend ook een kroontje te gaan maken, en wil graag verzakkingen voorkomen :)

( Die is trouwens by the way voor mijn andere petekind: alleen wordt deze geen 18 maar 7 :lol: )

Groetjes, Adrienne

Haha.... gekkie! snap dat je t gelijk goed wil doen! vind t zo leuk dat ik je op de cc-picknick ga ontmoeten! echt super leuk!

maar goed, de kroon... ik denk echt aan het te weinig tylose. ik hou nooit bij hoeveel erin gaat, ik voel aan het fondant of het stevig genoeg is waar ik t voor wil gebruiken.
en verder raad ik aan, kroon om glas doen en dan komende uren vanaf blijven. ja voorzichtig voel of ie droog is kan wel, maar niet aan die flapjes zitten, want dan heb je kans dat fondant afbreekt... :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

tipseytaartje schreef:

Haha.... gekkie! snap dat je t gelijk goed wil doen! vind t zo leuk dat ik je op de cc-picknick ga ontmoeten! echt super leuk!

maar goed, de kroon... ik denk echt aan het te weinig tylose. ik hou nooit bij hoeveel erin gaat, ik voel aan het fondant of het stevig genoeg is waar ik t voor wil gebruiken.
en verder raad ik aan, kroon om glas doen en dan komende uren vanaf blijven. ja voorzichtig voel of ie droog is kan wel, maar niet aan die flapjes zitten, want dan heb je kans dat fondant afbreekt... :S

Thank you!! En tot 5 juli :D

Groetjes, Adrienne