1

Onderwerp: men fondant smelt

hallo

ik bak al geruime tijd taarten en ben pas aan het bekleden met rolfondont geslagen.
dus normaal doe ik ze afsmeren met merengeu creme ( nooit problemen mee gehad). hoefde ook niet perse in de koeling

dus nu kwam ik weer eens op een ander idee ;-(
merengue en jem  afsmeren met zelfgemaakte aarbeien jem.
dus ik alles afgesmeerd en bekleed met blauwe fondant. ( als zee bedoeld , wou vakantie taart maken)

gans afgewekt dus ik dacht laat hem even staan en ga dan effe de kleine halen van school.
2 u later (gvd) is menne blauwe fondant over de tafel heen gelopen en ze zij kanten er af gevallen.

ik had wel kunnen janken.
hoe kan dat nou ?
had hij koud moeten staan; kan de rolfondant niet tegen jem

is mischien de jem te zuur geweest?

ik weet het niet ?

weet iemand nog raad?

groetjes

dat * bling bling * is dus echt men ding

2

Re: men fondant smelt

ik denk dat er teveel vocht in de bc zat door de extra jam. Vocht en marsepein zijn absoluut geen goede vriendjes ;)
Ik zet wel al mijn taarten in de koelkast. (Op stand 1) Ik zou zeggen.... blijven proberen! Als je iemand nodig hebt om te proeven..... ik ben er zo hoor hihihihi

3

komt echt door teveel vocht, zowel marsepein als fondant kunnen daar niet tegen.

eraf halen en bij werken en opnieuw bekleden, zal wel niet meer zo mooi worden maar is het proberen waard  succes

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

4

hoorde eergister eerst laagje marsepein en daarna pas de rolfondant, want rolfondant kan niet tegen vocht,dan smolt het weg. Klinkt dus als jouw verhaal. En Jam eh is toch wel wat vocht.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

5

te laat

hij was zo gesmolten dat zelfs de binnenkant van de taart blauw was.

zag echt niet uit.

heb hem dus in de vuilnisbak gegooid.

jammer maar helaas. dus op na de volgende taart gaat morgen gebeuren ;-)

6

sypeyu schreef:

hoorde eergister eerst laagje marsepein en daarna pas de rolfondant, want rolfondant kan niet tegen vocht,dan smolt het weg. Klinkt dus als jouw verhaal. En Jam eh is toch wel wat vocht.

marsepein kan ook echt niet tegen vocht hoor! en een dubbele laag lijkt mij niet echt lekker.
niet meer de zelfgemaakte jam gebruiken dus. er zat waarschijnlijk water in.
jam uit de winkel kan wel, maar eerst zeven om de klontjes eruit te halen. en maar een dun laagje.

7

sypeyu schreef:

rolfondant gebruik je op dezelfde manier als marsepein, allebei mogen ze niet in aanraking komen met vocht.

de aardbeienjam is de boosdoener geweest helaas, als ik aardbeienjam maak gaat daar geen water in maar aardbeien bevatten van zichzelf zoveel vocht dat het niet goed gaat in combinatie met fondant en marsepein.

maarja dat doe je nooit meer op deze manier, op naar de volgende

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

8 Laatst bewerkt door sypeyu (09-06-2009 23:02)

ik dacht hetzelfde als jullie hoor 2 lagen is dat niet wat veel,
maar idd beide kan iet tegen vocht,
maar ja dat zei dus iemand

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

9

ik zal dus nooit meer jem boven op doen alleen tussen in.

zal dan wel afsmeren worden met merengeu.

maar dan vraag ik me af moet ik den daadwerkelijk een smoother gaan kopen om alles zo mooi str

ak te gaan krijgen

10

een smoother heeft niet zo zeer te maken met wel of niet Jam gebruiken ;)

die helpt ook als je hem met meringue creme afsmeerd of met botercreme

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!