1

Onderwerp: 3-D taart, kan wel tips gebruiken

Hoi,

Ik ga binnenkort beginnen met mijn eerste taarten-avontuur, en dan meteen een 3-D Nijntje-met-ballon. Heb het plaatje uitvergroot, en uitgemeten. Wil de taart in 3 delen maken: het hoofd, het lijfje en dan de ballon, die ik met een dropveter ga verbinden aan het lijfje.
Alles heeft de juiste maat om uit 2 ronde taarten van 26 m gehaald te worden, dus daar ga ik er 2 van bakken.

Heb vandeweek in Duitsland al bekleed-marsepein gekocht, dit is blanco, maar ik heb ook kleurstof aangeschaft dus dan kan ik gaan kleuren.

Alle3 de delen geef ik een eigen vulling, dus voor ieder wat wils.

Maar: 'moet' ik botercreme gebruiken om alles af te strijken voordat ik het marsepein erop doe?

Hoe lang is een taart houdbaar? Dinsdag is ze jarig, en dan moet het grootste gedeelte natuurlijk al af zijn, maandag heb ik een avonddienst en zondag moeten we naar de afsluitende dansvoorstelling van onze zoon.

Kan ik de koek beter maken van cake of van buiscuit?

Wie wil me hiermee helpen?

Marguerite

2

Re: 3-D taart, kan wel tips gebruiken

Hallo Marguerita,

Je gaat de uitdaging wel aan zeg. Meteen een heel groot object, succes.
Voor wat betreft de botercreme, gebruik ik (op advies, dus niet zelf bedacht)
100 gram botercrememix met 100 gram poedersuiker en 100 ml water, goed mengen en daarna zeker een uur laten rusten.
Dan 100 gram margarine en 100 gram roomboter in een mixer luchtig kloppen en het bovenstaande mengsel erdoor doen. Ik laat mijn kenwood KM40 dan gerust 15 minuten op een lage stand draaien, waardoor de creme lekker luchtig wordt en een prachtige kleur en smaak krijgt.

Je kunt de taart rustig zaterdag al maken en hem daarna op een koele plaats (niet in de koelkast) bewaren tot dinsdag.

Ikzelf gebruik graag cake omdat ik dit een lekkere smaak vind hebben, bovendien is dit steviger bij het bekleden.
Uiteraard moet je ook een dun laagje botercreme aan de buitenkant doen. Dit is dan de lijm voor de marsepein.

Succes, groetjes,
Lucy

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

Ik zou wel botercreme gebruiken om af te smeren, dan is het mooi strak.
Het ligt een beetje aan je vulling tot hoe lang de taart lekker is en waar je hem bewaart. Je kunt ook de taart alvast maken en hem dan invriezen, 24 uur van tevoren in de koelkast (in pedaalemmerzak) en een paar uur buiten de koelkast laten drogen.
Ikzelf vind biscuit juist lekkerder, lekker luchtig. Marsepein of fondant maakt het al machtig genoeg. Maar smaken verschillen.

Succes!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

4

Ik zou de taart niet al zaterdag helemaal maken, dan is de taart 4 dagen oud voor hij gegeten wordt

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/

5

Hoi,

ik was van plan om het lijfje te vullen met mokkacreme - 1 of 2 lagen, afhankelijk van hoe dik de koek is als die uit de oven komt - en dan het hoofd met aardbeienmousse, en een eventueel 2e laagjes met banaanvulling. Alle recepten heb ik hiervandaan.

Marguerite

6 Laatst bewerkt door Jax (07-06-2009 16:41)

LucyBW schreef:

Hallo Marguerita,

Je gaat de uitdaging wel aan zeg. Meteen een heel groot object, succes.
Voor wat betreft de botercreme, gebruik ik (op advies, dus niet zelf bedacht)
100 gram botercrememix met 100 gram poedersuiker en 100 ml water, goed mengen en daarna zeker een uur laten rusten.
Dan 100 gram margarine en 100 gram roomboter in een mixer luchtig kloppen en het bovenstaande mengsel erdoor doen. Ik laat mijn kenwood KM40 dan gerust 15 minuten op een lage stand draaien, waardoor de creme lekker luchtig wordt en een prachtige kleur en smaak krijgt.

Je kunt de taart rustig zaterdag al maken en hem daarna op een koele plaats (niet in de koelkast) bewaren tot dinsdag.

Ikzelf gebruik graag cake omdat ik dit een lekkere smaak vind hebben, bovendien is dit steviger bij het bekleden.
Uiteraard moet je ook een dun laagje botercreme aan de buitenkant doen. Dit is dan de lijm voor de marsepein.

Succes, groetjes,
Lucy

Ik zou deze botercreme niet gebruiken om af te smeren! Er zit water doorheen en als zich dat gaat scheiden van de boter, kan je marsepein gaan "smelten". Zonde natuurlijk als dat zou gebeuren. Als je met botercreme af wilt smeren, kun je beter 1:1 botercreme gebruiken. Dat is 1 deel boter en 1 gelijk deel poedersuiker. Dus bijvoorbeeld 250 gram boter en 250 gram poedersuiker. Dit kun je veilig gebruiken om mee af te smeren. De botercreme met de mix is wel heerlijk om als vulling te gebruiken, waar je trouwens ook heel goed mokka van kunt maken.
Je zou ook met (abrikozen)jam af kunnen smeren of met witte chocopasta. Het doel van afsmeren is dat je marsepein (of fondant) blijft plakken aan je taart.
Ik vind persoonlijk wel dat je strakkere taarten krijgt als je met botercreme afsmeert, omdat je dat eventueel een klein beetje dikker zou kunnen doen op oneffenheden. Die kun je daar mooi mee wegwerken. Dat is met chocopasta of jam wat lastiger.
Van cakemeel krijg je inderdaad een wat steviger kapsel, wat handiger is als je een taart in vorm gaat snijden. Het schijnt (zelf nog nooit gedaan) dat een bisuitkapsel te kruimelig en zacht is voor een vorm/3Dtaart.
Ik zou ook zondag of liefst maandag de taart maken, als ie voor dinsdag is.
Succes ermee!!

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

7

ik sluit me bij de tips van jax aan... ik zou de taart nooit zo ver van te voren maken.....wel als je hem als geheel invriest en in de koelkast laat ontdooien..dan is dat geen probleem...
succes
ben benieuwd

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com