1

Onderwerp: Droog kapsel

Op 9 juni heb ik mijn eerste workshop taartdecoreren. Voor deze dag wil ik graag een goede basistaart maken. Vorige week is mijn kapsel in de prullenbak beland, hij was veels te laag en ongelooflijk droog.
Deze week een nieuwe poging. Er zit verbetering in maar geweldig vind ik hem niet. Hij is denk ik 7 cm hoog ( eieren bij een vorm van 20 cm). Ik heb er ditmaal 25 gram gesmolten boter doorgeroerd maar ik vind hem nog te droog.
Ik heb de taart slechts eenmaal doorgesneden en van binnen afgestreken met gesmolten chocolade en verse aardbeien in chocoslagroom en ik heb hem afgestreken met chocoladeganache.
Ik twijfel of biscuitdeeg wel iets voor mij is. Misschien bak ik het niet goed maar misschien ben ik meer van het type zwaar en vet, Zoals de brownie van Nigella Lawson mmmm
Wat denken jullie?

2

Re: Droog kapsel

Zoek eens op het woord tremperen...
En probeer ook eens de mix voor biscuit, dan wil je nooooooit meer wat anders!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Misschien heb je de biscuit te lang gebakken? Zodra de biscuit gaar is deze uit de oven halen; anders wordt die droog! En zoals Tom Poes hierboven al aangaf; tremperen!

4

Met biscuitmix exacte baktijd aanhouden en wanneer kapsel afgekoeld is direct goed verpakken. Heb het inpakken wel eens aan mijn man overgelaten en die deed dat toen dus pas na een paar uur. Tja droge biscuit inderdaad!!
Mijn ervaring is ook dat wanneer je er een "droge" vulling indoet, bij mij bv met botercreme, zit wel wat water in maar is toch redelijk "droog", de biscuit ook wat droog aandoet. Vul ik het kapsel bv met zwitserse room is hij veel lekkerder. Dus dan is extra tremperen ook een optie.

5

Idd, tremperen. Andere opties schijnen te zijn hem een nachtje in de vriezer te leggen. Je kan natuurlijk de 2e proberen en als je hem dan nog te droog vind na het doorsnijden gaat tremperen. Heb het een paar keer met suikerwater gedaan maar had daar nu even geen zin in en heb creme de cassis genomen. Je proeft dan niet de alcohol maar je bescuit is niet meer droog.

Groetjes Marlies

6

Dank voor jullie reacties. Ik ga vrijdag weer bakken.... Zat te twijfelen of ik de biscuit uit de webwinkel zou bestellen maar dan wordt het vanwege de verzndkosten wel wat duur. Na de workshop wil ik pas wat meer spullen bestellen.
Marlies bespray je de biscuit dan met creme de cassis? En wt bedoel je met goed inpakken?
Ik heb hem in elkaar geknutseld en er zilverfolie over gedaan.

Ik heb hem 30 minuten gebakken.