1

Onderwerp: een paar beginnersvraagjes..

Hallo allemaal!

Ik ga binnenkort mijn eerste taartje maken en zit nog een beetje met de planning. De taart moet op een zondagmiddag klaar zijn. Ik wil donderdag het kapsel maken, vrijdag vullen en afsmeren met botercreme en zaterdag met marsepein bekleden en decoreren.
Is het de moeite nog om het kapsel in te vriezen zodat het beter in lagen te snijden is zonder kruimelen, en hoe lang duurt het dan voor het ontdooit is? Ik gebruik een springvorm van 25 cm.
En hoe lang laten jullie de botercreme opstijven. Is het goed als ik het 's avonds afsmeer en de volgende dag glad maak en bekleed met marsepein? Of zal ik de marsepein er zondagochtend pas op doen? Geen idee hoe lang je daar mee bezig bent. Voor de vulling zit ik te denken aan een laag jam en de andere laag weet ik nog niet.
Ik ben al een aantal dagen bezig met het forum uitspitten, supergoede tips zitten daar bij en ik heb dan ook al een boel opgeschreven. Maar hoe leuk het lezen van alles ook is, er gaat wel veel tijd in zitten....
Dus, alle tips zijn welkom, bedankt!

Re: een paar beginnersvraagjes..

botercreme opstijven? Je bedoelt neem ik aan 'wat harder laten worden in de koelkast'? want dat hoeft niet per se namelijk. Het wordt alleen gedaan om de botercreme wat harder te laten worden, dan kun je daarna de botercreme heel strak afsmeren door er met een droog ietwat warm paletmes overheen te gaan.
Maar het hoeft dus niet....

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Eh, ja, denk dat ik dat bedoel...:) Heb ondertussen zoveel gelezen.
Maar het kan dus wel? Ik ken mezelf namelijk, denk altijd dat ik iets in 1x kan... Dus vond het al heel verstandig dat ik er 3 dagen voor uit wil trekken! :)

4

ik zou zelf op vrijdag bakken, en zaterdag vullen, afsmeren en decoreren.
dat vullen en afsmeren heb je binnen een half uurtje wel gedaan.
daarna kan eigenlijk gelijk de marsepein erover heen, ik zet hem nooit in de koelkast om op te stijven.

5

chantal1980 schreef:

ik zou zelf op vrijdag bakken, en zaterdag vullen, afsmeren en decoreren.
dat vullen en afsmeren heb je binnen een half uurtje wel gedaan.
daarna kan eigenlijk gelijk de marsepein erover heen, ik zet hem nooit in de koelkast om op te stijven.

ik dus wel.
zodra het hard is, ga ik met een heetmes over de botercreme heen en dan wordt hij super glad. zo haal ik alle oneffenheden eruit.
maar dat opstijven is met een half uurtje gebeurd