1 Laatst bewerkt door Audrey BG (17-05-2009 08:28)

Onderwerp: Overdatum fondant

Hoi,

Ik heb ballina "paste-to-cover" die TOT MEI HOUDBAAR is. Toen ik de tas opendeed kwam een sterk azijn lucht uit  (ik had hier gelezen dat het wakker gebeurde) en het was nat, klevig en maakte soort van bolletjes...(sorry, mijn Nederlands is niet goed genoeg om het beter uit te leggen). Ik vermoed dat het komt omdat ik het naast de vaatwasser heb gedaan en dat hij dus te warm is geworden...Ik heb het in de mixer gedaan (lang leven de kenwood!!) met (veel) wat poedersuiker en het is gelukkig goed gekomen. De geur was ook minder opvallend...Met tylose daarbij heb ik wat moois van kunnen maken.
Mijn vraag is : kan ik het nog bewaren of moet ik het weggooien? Mijn volgende taart zal pas in Augustus worden gegeten en ik wil niemand ziek maken!!! Is de datum een indicatie of echt een waarschuwing? Aangezien hoe het was toen ik de (nieuwe) tas heb opengemaakt, mogen we het straks wel op eten of liever niet?

Alvast bedankt,
Audrey.

2

Re: Overdatum fondant

Ik zou dat dan toch niet meer gebruiken. Als iets niet meer fris ruikt of ruikt zoals het zou moeten dan gebruik ik het niet, ongeacht of de datum nog wel goed zou zijn. En als iets houdbaar is tot mei dan zou ik dat zeker niet tot augustus bewaren.
Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben maar bij mij was het in de kliko beland.

Groetjes Fatima

3

Dat was ik al bang voor: het is een 750g pak dat ik pas in december had gekocht en gisteren heb open gemaakt...misschien 50g ervan gebruikt... jammer!

4

Ik zou het absoluut weg doen! Zoals je het omschrijft, lijkt het mij niet goed meer. En naast de vaatwasser; dat wordt elke keer hartstikke warm. Een bron van bacteri

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

5

Ik zou het ook niet meer eten hoor, zeker niet meer in augustus. Je kan er nog wel een dummy mee maken :Y

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Tot mei houdbaar betekent meestal dat - zeker bij fondant - nog wel in mei prima houdbaar is en in juni ook. Maar ik zou deze zeker niet meer eten (Ballina hoort zoet te ruiken, niet naar azijn :nooo), ik denk inderdaad ook dat hij te warm heeft gelegen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag