1 Laatst bewerkt door tutte33 (15-05-2009 09:05)

Onderwerp: kapseldrama, ervaring gevraagd!

Na een paar geslaagde barbietaarten heb ik mij gewaagd aan de rond 25 cm vorm (gekregen voor moederdag)
Ik had al wel verwacht dat het even uitproberen zou zijn, maar nu weet ik het even niet meer....3 kapsel die alledrie niet hoog worden....Hellup graag!
Ik bak met de funcakesmix van de webshop.

1e kapsel: precies het recept gevolgd, 10 min gemixt met snijmes, maar ik had niet zoveel deeg in mijn vorm. misschien 2 a 3 cm? Ik kon het er ook zo in gieten.
Oven op 175 graden. Gevolg: kapsel niet gerezen en te bruin aan de bovenkant.

2e kapsel: nu wat korter gemixt, met heatcore erin gebakken.
minder gietbaar en al een wat hoger kapsel gekregen, maar nog lang niet hoog genoeg. Oven op 150 graden. Boevnkant rimpelig, maar niet te bruin.

3e kapsel na wat leeswerk hier op het forum.
een extra eitje toegevoegd, nu met gardes in de machine gemixt en voila:
veel meer deeg en ook nog minder gietbaar. T was wel bijna wit geworden, is dat goed?
Kapsel in de oven (150) met heatcore gedaan, rees perfect tot aan de rand v/d vorm, alleen wat rimpels erop. Maar daarna zakte hij helemaal in!! 
Ik heb de oven niet geopend, hij zakte al in de oven en toen heb ik hem er maar snel uitgehaald.

Gevolg 3 mislukte kapsels en een bakster die het nou niet meer aandurft om het nog eens te proberen.
ik heb zelf het idee dat er niet genoeg mix in zit, 330 gr mix, 6 eieren en 33 ml water. Of mijn keukenmachine is te snel...zelfs met gardes.

Wie weet hoe het beter kan??

ohja van die twee minder hoge had ik mooi 1 hoge kunnen maken, ware het niet dat manlief het mes erin heeft gezet.....onder het mom van mislukt? Dan eet ik m wel op.

2

Re: kapseldrama, ervaring gevraagd!

Hoi hoi, je hebt voor het mixen echt de gardes nodig, de snijmessen zijn helemaal niet geschikt, dan komt er geen lucht in en gaat je mengsel dus ook niet omhoog.
De derde keer is gewoon goed gegaan zo te lezen, dat je taart inzakte kan gewoon te maken hebben met het feit dat ie niet gaar was. Als je de taart alleen maar op 150

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Bedankt lara voor je snelle reactie.

maar, dat is nou het gekke, de taarten zijn perfect gaar....

4

Voor 25 cm gebruik ik geen heatcore. Ik gebruik grote eieren op kamertemperatuur en ik mix in een Kitchenais met ballongarde 8 minuten full speed, 2 minuten low speed. Die witte kleur, dat hoort. In de oven op 155 graden 12 minuten, dan 165 voor 12 minuten en dan 180 voor 12 minuten. Gaat bij mij nooit fout. Ik doe de deur nooit open, behalve dan laatste 5 minuten om even te voelen of hij al gaar is.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

5

Wat bij nr 3 ook nog gebeurd kan zijn is dat je hem misschien te lang in de oven hebt gelaten? Dan gaat het nl weer krimpen. (Zo zie ik of het gaar is. Zodra het begint te krimpen haal ik ze uit de oven.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Ik klop eerst de eieren met de ballongarde tot het vrij stevig geklopt is (hoogste stand geklopt), dan doe ik er de mix en het water bij en klop verder met de andere garde (K-klopper of hoe heet ie?) Hoogste stand 8 minuten mixen, dan nog even op de laagste stand.
Het mengsel is inderdaad heel licht van kleur en ik moet het lepel voor lepel overscheppen, zo dik is het toch wel.
Ik heb het zo hier ergens op het forum gelezen, en dit gaat prima.
Verder bak ik op veel lagere temperatuur dan ik hier altijd lees, maar de kapsels zijn prima.

If live gives you lemons, make lemonade!

7

ik heb dus altijd hetzelfde als jij bij je 3e kapsel. vandaag ook weer. Zijkanten zijn mooi hoog en lekker luchtig maar toch stevig. in het midden is ie zeker 1 a 2 cm later *snik*
ik ga je topic ff goed volgen om te bekijken of ik nog tips kan vinden waar ik wat aan heb.

Groeten Nathasja
Nee hoor dokter, ik ben niet ziek... ik ben gegrepen door het "Taartvirus"

8

Ja, tegen hoge randen en een deuk in het midden kan je een natte theedoek om de zijkanten van je vorm heen doen voor het bakken. Dan rijst het gelijkmatiger......... of was dat nou tegen te snel gebakken randen en een bobbel op het midden?....... :S sorry, nu weet ik het zelf ook niet meer........

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mirjam5 schreef:

Ja, tegen hoge randen en een deuk in het midden kan je een natte theedoek om de zijkanten van je vorm heen doen voor het bakken. Dan rijst het gelijkmatiger......... of was dat nou tegen te snel gebakken randen en een bobbel op het midden?....... :S sorry, nu weet ik het zelf ook niet meer........

Volgens mij is dat inderdaad tegen een bobbel!

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

10

Piece of Cake schreef:
Mirjam5 schreef:

Volgens mij is dat inderdaad tegen een bobbel!

bobbel heb ik eigenlijk nooit. Tis altijd de zonk in het midden. Tijdens het bakken lijkt ie wel goed omhoog te komen, lampje van mijn oven is stuk, dus vandaar dat ik het niet goed genoeg kan zien.
Maar ik vermoed dat er wel es iets zou kunnen zitten in het "te lang laten bakken' verhaal. De voglende keer toch es proberen wat korter in de oven te hebben

Groeten Nathasja
Nee hoor dokter, ik ben niet ziek... ik ben gegrepen door het "Taartvirus"

11

Nou, kapsel no 4.....(toch geprobeerd, laat me toch zeker niet klein krijgen door een taart :))

Ik heb eerst het aantal liter van de bakvorm gemeten en daar kwam ik op 3,5 liter inhoud. Volgens het schema van felicitaartjes (jaja concollega) heb ik dan 400 gr mix, 40 ml water en 6 eieren nodig.
Dus dat maar geprobeerd, mix moest ik wel in 2 keer mengen trouwens.
Ik heb de timer aangezet bij het mixen zodat ik zeker wist dat ik lang genoeg had gemixt.
Nu idd een veel steviger deeg en ook nog witter van kleur geworden.
Gebakken op een stand van 160 gr, zonder heatcore.
Ik dacht als de experts zeggen dat het niet hoeft, dan doe ik het ook niet :)
Maar ik vind wel dat de taart mooier van vorm wordt als je hem wel gebruikt.
Nu had ik een grote bult op de taart, ik denk toch een beetje teveel deeg.....
aan het einde van de baktijd (30 min) zag ik dat hij idd weer iets begon te krimpen, maar gelukkig was ik er op tijd bij, hihi, ik lag plat voor de ovendeur!

volgende keer probeer ik het toch eens met de heatcore, gewoon om het verschil ervan te zien. Mocht ik dan weer een bult hebben, dan maar eens wat minder deeg proberen. of naar de buitenkanten strijken.

Duss jullie tips werpen vruchten af! of beter gezegd: taarten!

12 Laatst bewerkt door tutte33 (16-05-2009 20:56)

Zoals beloofd, mijn eerste ronde taart voor mijn moeder!
Gevuld met bokkepootjesvulling en verse aardbeien.
http://img40.imageshack.us/img40/7486/afbeelding008.jpg