Onderwerp: kapseldrama, ervaring gevraagd!
Na een paar geslaagde barbietaarten heb ik mij gewaagd aan de rond 25 cm vorm (gekregen voor moederdag)
Ik had al wel verwacht dat het even uitproberen zou zijn, maar nu weet ik het even niet meer....3 kapsel die alledrie niet hoog worden....Hellup graag!
Ik bak met de funcakesmix van de webshop.
1e kapsel: precies het recept gevolgd, 10 min gemixt met snijmes, maar ik had niet zoveel deeg in mijn vorm. misschien 2 a 3 cm? Ik kon het er ook zo in gieten.
Oven op 175 graden. Gevolg: kapsel niet gerezen en te bruin aan de bovenkant.
2e kapsel: nu wat korter gemixt, met heatcore erin gebakken.
minder gietbaar en al een wat hoger kapsel gekregen, maar nog lang niet hoog genoeg. Oven op 150 graden. Boevnkant rimpelig, maar niet te bruin.
3e kapsel na wat leeswerk hier op het forum.
een extra eitje toegevoegd, nu met gardes in de machine gemixt en voila:
veel meer deeg en ook nog minder gietbaar. T was wel bijna wit geworden, is dat goed?
Kapsel in de oven (150) met heatcore gedaan, rees perfect tot aan de rand v/d vorm, alleen wat rimpels erop. Maar daarna zakte hij helemaal in!!
Ik heb de oven niet geopend, hij zakte al in de oven en toen heb ik hem er maar snel uitgehaald.
Gevolg 3 mislukte kapsels en een bakster die het nou niet meer aandurft om het nog eens te proberen.
ik heb zelf het idee dat er niet genoeg mix in zit, 330 gr mix, 6 eieren en 33 ml water. Of mijn keukenmachine is te snel...zelfs met gardes.
Wie weet hoe het beter kan??
ohja van die twee minder hoge had ik mooi 1 hoge kunnen maken, ware het niet dat manlief het mes erin heeft gezet.....onder het mom van mislukt? Dan eet ik m wel op.