Onderwerp: Aantal vragen nav mijn eerste stapeltaart
Ik heb vorige week voor het eerst een stapeltaart gemaakt, zie http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=55140, maar ik liep toch tegen een aantal dingen aan. Graag jullie advies, tips en trucs!
1. Ik kan goed met de funky letter tappits overweg, ze blijven na het indrukken op het aanrecht liggen, maar ik hou van de rafels aan de zijkanten. Ik heb het geprobeerd met huishoudfolie ertussen maar dat wil niet en als ik de tappit heen en weer beweeg dan blijft de letter er in zitten...
2. Mijn aarbeienmousse wilde maar niet stijf worden (er zaten uiteindelijk wel ongeveer 6 blaadjes gelatine in) en nog bleef het slap. Ik heb er maar een dunne laag tussen gedaan zodat niet de hele taart nat werd.
3. Ik had een kroontje gemaakt, 's nachts goed laten drogen, daarna bolletjes erop gedaan. Kroon was echt goed hard, maar 's middags toen ik de taart ging aansnijden was de fondant toch weer zacht geworden. Je kon zelfs de punten weer buigen. Hoe kan dat?
Drogen jullie trouwens de kroon rond een glas en zet je hem daarna op de taart of laten jullie hem plat op het aanrecht een beetje harden en plak je het aan elkaar zonder glas? Of zetten jullie hem rechtstreeks op de taart?
4. Toen ik de fondant op de taart had zaten er verschillende luchtbellen eronder die ik met de smoother niet weg kreeg, gelukkig moest ik stapelen en zag je er dus niets meer van, maar het hoort niet. Hoe hebben jullie dat?
5. Ik had voor de 2e keer de sugarcraftgun gebruikt voor de afwerkrandjes en versiersels maar het lijkt zo droog. Ik gebruikte wel crisco dus het was goed zacht, maar echt mooie slierten waren het niet. En je kan maar iedere keer een beetje fondant erin doen, maar hoe krijg je dan een lange dikke sliert voor rond een taart van 26 cm?
6. (laatste vraag!) Ik dacht dat ik met de maten 20, 23 en 26 cm wel mooi wat verschil tussen de lagen had zitten, maar toen ik ging stapelen bleek dat juist niet zo te zijn. Als jullie stapelen welke maten gebruiken jullie dan?
Nou ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen!