1 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (14-05-2009 21:26)

Onderwerp: Aantal vragen nav mijn eerste stapeltaart

Ik heb vorige week voor het eerst een stapeltaart gemaakt, zie  http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=55140, maar ik liep toch tegen een aantal dingen aan. Graag jullie advies, tips en trucs!

1. Ik kan goed met de funky letter tappits overweg, ze blijven na het indrukken op het aanrecht liggen, maar ik hou van de rafels aan de zijkanten. Ik heb het geprobeerd met huishoudfolie ertussen maar dat wil niet en als ik de tappit heen en weer beweeg dan blijft de letter er in zitten...
2. Mijn aarbeienmousse wilde maar niet stijf worden (er zaten uiteindelijk wel ongeveer 6 blaadjes gelatine in) en nog bleef het slap. Ik heb er maar een dunne laag tussen gedaan zodat niet de hele taart nat werd.
3. Ik had een kroontje gemaakt, 's nachts goed laten drogen, daarna bolletjes erop gedaan. Kroon was echt goed hard, maar 's middags toen ik de taart ging aansnijden was de fondant toch weer zacht geworden. Je kon zelfs de punten weer buigen. Hoe kan dat?
Drogen jullie trouwens de kroon rond een glas en zet je hem daarna op de taart of laten jullie hem plat op het aanrecht een beetje harden en plak je het aan elkaar zonder glas? Of zetten jullie hem rechtstreeks op de taart?
4. Toen ik de fondant op de taart had zaten er verschillende luchtbellen eronder die ik met de smoother niet weg kreeg, gelukkig moest ik stapelen en zag je er dus niets meer van, maar het hoort niet. Hoe hebben jullie dat?
5. Ik had voor de 2e keer de sugarcraftgun gebruikt voor de afwerkrandjes en versiersels maar het lijkt zo droog. Ik gebruikte wel crisco dus het was goed zacht, maar echt mooie slierten waren het niet. En je kan maar iedere keer een beetje fondant erin doen, maar hoe krijg je dan een lange dikke sliert voor rond een taart van 26 cm?
6. (laatste vraag!) Ik dacht dat ik met de maten 20, 23 en 26 cm wel mooi wat verschil tussen de lagen had zitten, maar toen ik ging stapelen bleek dat juist niet zo te zijn. Als jullie stapelen welke maten gebruiken jullie dan?

Nou ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen!

2 Laatst bewerkt door tipseytaartje (14-05-2009 12:12)

Re: Aantal vragen nav mijn eerste stapeltaart

4: even met een naald en gaatje prikken en de lucht eruit duwen en dan weer smootheren
5: nog beter doorkneden of anders even 5sec in de magnetron. als het goed is doorgekneed komen de sliertjes er goed glad uit
6: mijn minimale verschil is 5cm tussen taarten, maar dan nog is het vrij klein. ik zet wel ns de bakblikken  ondersteboven op elkaar om te zien of het mooi staat

verder kan ik je niet helpen...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik weet niet hoe je de aardbeienmousse maakt. Maar aardbeien zijn natuurlijk vrij nat van zichzelf dus als ze gepureerd zijn is het een hoop vocht. Heb je de gelatine eerst in het  koude water gezet, toen uitgeknepen en toen vermengd met een warme vloestof, zodat hij goed oplost, en toen, door een zeefje om klonten te voorkomen in de aardbeienpuree met suiker gedaan. Heb je slagroom helemaal stijf geklopt en daarna door het aardbeienprutje gedaan. Voor het opstijven moet de aardbeienmousse wel in de koelkast daarna. Overigens wordt  mijn mousse niet stijf, stijf, dat zou ook niet lekker zijn maar stevig zou hij wel moeten zijn. Met aardbeienmousse zou je bijvoorbeeld een bakring moeten kunnen vullen en dat zou na een paar uur in de koelkast vanzelf moeten blijven staan. Ik zou zeggen, nog een keer proberen, oefening baat kunst. Succes!

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

Aardbeienmousse maak ik alrtijd een dag van te voren, en dan wordt het na een nachtje in de koelkast wel stijf hoor!

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

Zijn er verder geen tips?

6

de rafeltjes bij de tappits werk ik altijd weg door na het uisteken de tapit nog even over mijn werkblad heen en weer te schuiven

mijn kroontjes doe ik om een glas (vaasje ) eerst bakpapier en dan de fondant eromheen en drogen maar
toch minstens een nachtje
daarna pas de bolletjes erop

de maten .... ik heb toch altijd minstens 5 cm verschil
30 /25/20  ofzo
dan heb je toch nog een mooi randje over en niet een taart die helemaal doorloopt
iets meer verschil vind ik zelf eigenlijk nog mooier

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

7

letter tappits.. op een non stick ondergrond of poedersuiker er onder
schuiven op de ondergrond en als je hem dan optilt dan met de muis van je hand over de letter wrijft haal je zo alle on effenheidjes weg en kun je de letter er uit slaan..

Tylose door de fondant letters (ik vind fondant makkelijker met tappits dan marsepein)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Wat betreft de aardbeienmousse, ik heb gewoon het recept gevolgd en het daarna 2 uurtjes in de koelkast laten opstijven. Het word dan echt een mousse. Lekker luchtig, maar echt stijf genoeg om een flinke laag ( lekkerrr) tussen de taart te doen.

Tappits: ik rol de fondant heel dun uit, laat het dan eventjes drogen, en dan de tappit er op, goed aandrukken , beetje heen weer schuiven en dan er uit "meppen". Oja ennuh poedersuiker er onder.

Dank jullie wel! Hier heb ik zeker wat aan!

Alleen zit ik nog steeds met de vraag of jullie een lange ononderbroken sliert fondant krijgen of houden jullie rond een 25 cm taart ook een wegwerkrandje bestaand uit meerdere delen?