1 Laatst bewerkt door @ngela (09-05-2009 17:38)

Onderwerp: biscuit mislukt...?!

En het leek zo simpel.... Biscuitmix van de taartwinkel. Precies het recept aangepast voor 300 gram mix, netjes 10 minuten gemixt (oke... 10 min hoogste stand). En wat denk je... na 25 minuten bakken zat onder de kap (aan de bovenkant) nog een hele ongebakken brei. Nou dan nog maar 5 minuten erbij. Nog steeds niet gebakken. Dan de kap er maar af en nog 10 minuten. en nog niet?
Wat doe ik in hemelsnaam fout?
De oven stond op 175 graden.

Gelijk nog een vraagje voor de volgende keer. Als ie dan wel lukt... Pas aansnijden als ie afgekoeld is neem ik aan?

Op de workshop ging het goed, maar ik had het goed ingeschat dat ik nog wilde oefenen voor ik aan de slag ging voor een verjaardag ;)
Opnieuw beginnen wordt pas dinsdag trouwens. Want ik heb niet genoeg mix meer over voor mijn vorm :w

2

Re: biscuit mislukt...?!

Ik prik altijd even met een sate prikker of m'n taart gaar is. De ene keer duurt het bij mij nl langer dan de andere keer. En zelfs als de prikker er droog uitkomt gaat hij nog een paar minuutjes terug.
Toevallig had ik gisteren 2 taarten van 20 cm. De 2e heeft er langer in gestaan dan de eerste. Waarom?? Ik weet het ook niet.

Heb je overigens wel goed gekeken op welke stand je oven staat? Je bent niet de eerste waar hij per ongeluk op een andere stand is belandt. Dit klinkt nl ook ee beetje als alleen verwarming van onderen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

kan ook zijn dat hij gewoon iets langer erin had moeten staan, ik heb dit ook 1 keertje gehad dat ik hem net iets tevroeg eruit heb gehaald, en dan krijg je die ongare smurrie ook niet meer gaar lijkt het wel. Voortaan eerst goed voelen en ik leg mijn hand op de taart en veert hij mooi dan is hij gaar!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

4

25 minuten is wel erg kort, zeker als er al op de mix staat dat je hem 30-35 min. moet laten bakken.
mijn 20 cm springvorm met verhoging heeft er vorige keer 45 minuten ingestaan.
15 minuten op 140 graden, 20 min. op 150 graden en 10 minuten op 160.
hete lucht oven.

5

kaar schreef:

25 minuten is wel erg kort, zeker als er al op de mix staat dat je hem 30-35 min. moet laten bakken.
mijn 20 cm springvorm met verhoging heeft er vorige keer 45 minuten ingestaan.
15 minuten op 140 graden, 20 min. op 150 graden en 10 minuten op 160.
hete lucht oven.

op de mix stond 30 minuten en dat was voor de 500 gram dacht ik...
Zal volgende keer beginnen met 35 minuten. Hij stond ook op het plateau en niet op een rooster, zal dat misschien uitmaken?
Zijn die stappen in de temp echt nodig?
bedankt voor jullie reacties!!

6

je moet hem in ieder geval op een rooster zetten, anders kan de lucht niet overal komen.
en die 30 minuten voor 500 gram?
er gaat bijna nooit 500 gram mix in de taart, of je moet een hele grote taart maken.
meestal gaan mijn ronde taarten van 24-26 cm 35 tot 40 minuten de oven in.

7

ik heb vandaag vier gebakken,doe altijd hete lucht 160 gr.35 minuten voor een ronde vorm,een klein bolletje van 15 cm 20 minuutjes,is altijd precies goed

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

8

chantal1980 schreef:

je moet hem in ieder geval op een rooster zetten, anders kan de lucht niet overal komen.
en die 30 minuten voor 500 gram?
er gaat bijna nooit 500 gram mix in de taart, of je moet een hele grote taart maken.
meestal gaan mijn ronde taarten van 24-26 cm 35 tot 40 minuten de oven in.

op de mix (totaal 500 gram) staat 30 minuten. Ik heb 300 gram gebruikt en ben begonnen met 25 minuten, leek me wel in verhouding..
Maar het zal ook aan het rooster hebben gelegen denk ik.

9

het verschilt ook gewoon per oven, want zoals je ziet chantal doet hem 35-40 minuten.
Bij mij was hij na 45 minuten goed gaar, en dan had ik ook een kleinere vorm.
Wat voor mix heb je?

10

ik had mix van de taartwinkel uit den bosch. Zit eraan te denken om mix te halen van souzie. ik weet niet wat de ervaringen daarmee zijn. Ligt er puur aan dat de openingstijden van de taartwinkel niet echt handig zijn voor mij.

11

Ik heb geen rooster in mijn oven, maar mijn biscuits zijn nog niet een keer mislukt... lijkt me niet dat het daar aan ligt. Ik heb ook nog nooit met die wisselende temperaturen gewerkt... maar mijn kapsels zijn altijd keurig mooi hoor.

happiness is a piece of cake!

12

juja schreef:

Ik heb geen rooster in mijn oven, maar mijn biscuits zijn nog niet een keer mislukt... lijkt me niet dat het daar aan ligt. Ik heb ook nog nooit met die wisselende temperaturen gewerkt... maar mijn kapsels zijn altijd keurig mooi hoor.

Dan heb jij vast geen heteluchtoven. Bij hetelucht moet de lucht nl wel kunnen circuleren!!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

13

nee, een 'gewone' oven... heb wel hetelucht, maar gebruik die stand nooit!

happiness is a piece of cake!