1

Onderwerp: Filmpje over de tafel van Achtien

Kwam op de site van de telegraaf het volgende filmpje tegen

http://www.telegraaf.nl/eigenvideo/vide … 874643.ece

Een slordige keuken is een blije keuken.
Mijn keuken is absoluut in de zevende hemel

2

Re: Filmpje over de tafel van Achtien

Ik begrijp het niet goed :S zij smeert af met slagroom???? en smelt die dan niet????

Vele en lieve groetjes Nicole

3

Nou ja....dat zat ik dus ook net te denken...Afsmeren met sl

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4

ik snap het ook niet. misschien toch een keer proberen (als we niets anders te doen hebben)

5

:/

Groetjes van Moniek
Voor een lekkere taart is altijd wel een gelegenheid (te bedenken).

6 Laatst bewerkt door Ottolien (08-05-2009 19:55)

Ik dacht precies hetzelfde. Maar insmeren met water kan maar het wordt er niet mooier op. En je moet zeker niet teveel water erop doen.
Ik heb het wel eens gedaan als ik watervlekjes had, die zie je dan niet meer :o
Maar die slagroom schokte mij ook.

O ja, en er stond vanmorgen een groot interview met Petra van Achtien in de krant! Welke.... tja ook de Telegraaf

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ik heb een workshop gevolgd bij haar.
We smeerden inderdaad af met hele dikke slagroom. De decoratie hebben we eerst allemaal uitgesneden. De eerste laag marsepein moesten we met een natte kwast insmeren. Daarna de decoratie erop plakken. Zo plakt alles goed en de poedersuiker is weg.
Pas heb ik mijn eerste taart thuis gemaakt met marsepein. Toen heb ik hem ook met water afgesmeerd. Niet gesmolten. En makkelijk. Ik hoefde niet elk bloemetje apart in te smeren.
Ik vond niet dat het er minder uitzag.

8

En dat is dan gewoon slagroom met klop-fix?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

9

Ik weet het niet precies. Het stond al klaar toen we kwamen. Maar ze zei dat het slagroom was.
Het was wel heel dik. Nog dikker dan een bekertje slagroom met een zakje klopfix. Het ging toch wel richting boter.

10

Doordat de slagroom zo dik en vet is zal het misschien wel kunnen...:S
Maar mooi kan ik het absoluut niet vinden zo'n glimmende taart :nooo

11

...

Gr, Juul

12

Voor een professionele taartenbakster, vind ik de hele afwerking niet mooi. Hier zitten toch echt genoeg (hobby) dames die het stukken mooier kunnen.

"They claim everyone was born, but I don't recall it. Maybe I was having one of my blackouts "

13

De beschrijving stond ook in de Telegraaf, volgens mij ook dat 't slagroom was met klop-fix...

Ik dacht dat ze afsmeerde met eiwit om te glimmen... ben daar geen fan van.
Maar blijkt nu dus water te zijn

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

14

zou het geen pati-creme zijn waar sommigen het hier op het forum over hebben, daar schijn je wel mee af te kunnen smeren

15

hmm dat vroeg ik me dus ook inderdaad af... :S beetje raar.. sowieso slagroom afsmeren?!? en met water de taart insmeren.. heb ik weleens al eerder van gehoord! zal niet mijn keuze zijn maar ja..

16

Hoi dame's,

Om een antwoord op deze vraag(over de slagroom)te krijgen,heb ik Petra vanmiddag gemaild.En dit is haar antwoord:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste Anne Marie,

De voornaamste reden waarom ik het  boek " taart om blij van te 
worden" heb geschreven , is om het verhaal van " smeltende taarten" 
uit de wereld te helpen.
In America en Engeland werkt men hoofdzakelijk met rolfondant, daar 
moet je inderdaad botercreme onder smeren tegen dit soort smelten.
Maar wie houdt er hier nu van een laag botercreme met rolfondant 
eroverheen ....? In America en Engeland eet men de buitenkant van een 
taart ook niet op ....! Het is puur voor de sier !
Aangezien we hier in Nederland graag wel de hele taart willen eten, 
gebruik ik liever een goede marsepein, en onder marsepein hoef je geen 
botercreme te doen
Wat wel belangrijk is dat de slagroom wordt verstevigd met bijv. 
klopfix oid.
Een nadeel van het werken met slagroom is dat de taart minder lang 
houdbaar is, een alternatieve room heet " pati creme" , bij 
groothandels te koop en bij mij in de winkel.
Succes met je taarten !

Met vriendelijke groet,

Petra Achtien

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Trouwens... nu bedenk ik me ineens dat een bekende bakker hier in de buurt ook slagroom onder de marsepein doet.

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

17

Maar wat ik me dan weer afvraag is, alle smeltende taarten die op het forum wel eens voorbij zijn gekomen, waren die dan allemaal bekleed met fondant/mmf?? En dus niet met marsepein?

18

Zij heeft het over marsepein 1:3....die zou dus niet smelten. Dat vind ik de moeite van het proberen waard. Even kijken of die hier in de shop te krijgen is.

19

Ik heb wel eens een zwetende marsepeintaart gehad :( Dat ziet er net zo uit als een met water ingesmeerde taart, ik vind dat dus niet mooi zo glimmend :nooo en de kleuren van de decoraties gaan ervan uitvloeien :/ Diede's smeltende topsy turvy van van de week was trouwens ook met marsepein bekleed....Ik hou me dus maar gewoon aan botercreme als afsmeerlaag.

Ik kan trouwens bijna niet geloven dat ze slagroom met klop-vast gebruikt, het ziet er qua smeerbaarheid meer uit als botercreme of aangevette slagroom....

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

Amarie schreef:

In America en Engeland werkt men hoofdzakelijk met rolfondant, daar 
moet je inderdaad botercreme onder smeren tegen dit soort smelten.

Met alle respect, maar dit is natuurlijk wel een beetje onzin. In Amerika gebruiken juist vaak alleen botercr

21

Vind het ook niet zo'n bijzondere taart, Ziet er niet heel proffessioneel uit. De taart is niet mooi recht en strak en de versiering best eenvoudig... Wat vraagt zij voor zo'n taart?

happiness is a piece of cake!

22

Amarie schreef:

Hoi dame's,

Om een antwoord op deze vraag(over de slagroom)te krijgen,heb ik Petra vanmiddag gemaild.

Dat vind ik wel een hele goede zet van je, regelrecht van de bron dus :thumb:

Maar wat betreft het antwoord...

Amarie schreef:

"Beste Anne Marie,

Met vriendelijke groet,

Petra Achtien

Ik werk hier met en voor heel veel Amerikanen en Engelsen en die eten met veel plezier de botercreme EN de (marshmallow)fondant op, hoor!! Het is dus echt niet alleen voor de sier ;)
Ben wel benieuwd wie van het forum als eerste de marsepein+slagroom uit gaat proberen, ben benieuwd naar de ervaringen :Y ( Hoewel ikzelf bc-mix veel lekkerder vind dan slagroom :9 )

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

23

Ik heb een workshop bij haar gevolgd en gister ook een taart met paticreme afgesmeerd voor het bekleden met marsefond.
Gaat heel makkelijk, vind het makkelijker dan met botercreme. Ik heb allebei geprobeerd maar vind paticreme en lekkerder en makkelijker.
Dat met water insmeren voor de glans doe ik niet omdat ik met marsefond werk maar ze liet het daar alle workshoppers doen en de vriendin waar ik mee was had geen gesmolten taart, wel een glimmende!

24

ik heb slagroom en marsepein gebruikt..

mn allereerste taartje (nooit een foto van gemaakt, was dus veeeeelste mislukt:-()

maarre ik had nog nooit van botercreme of smeltende marsepein gehoord, en dacht: hoe zou die marsepein nou blijven plakken? ach ik doe een laagje slagroom...

nou er was geen marsepein meer over:-) er vielen allemaal gaten in, en er druipte zoveel marsepein langs, een druipsteengrot was er nix bij:-D

ik weet alleen niet of het 1:3 of 1:4 was?

25

zie je dat ze de taart eerst laat glimmen door hem helemaal met eiwit in te smeren. ik heb mijn eerste kennismaking met het taartvirus bij haar gehad.

wil je zien wat ik gemaakt heb, kijk dan even op www.soetenzo.nl]