1

Onderwerp: hoelang doet jullie oven over een biscuit?

Beetje gekke vraag omdat het erg gaat verschillen natuurlijk maar ik vraag het omdat mijn oven steeds sneller gaat (of misschien denk ik dat alleen maar).
Ik bak nooit op tijd dus ik weet niet hoe lang hij er vroeger over deed maar nu heeft hij een 28 vorm 7 hoog klaar op 17min. En ik denk dat dat eerst toch een klein half uur was.
ik bak steeds opdezelfde functie (aparte gebakfunctie) en altijd de rooster op stand 2 en altijd op 180

groetjes Carla

2

Re: hoelang doet jullie oven over een biscuit?

nouja, hoe sneller hoe beter toch! ik heb vorige week een biscuit van dezelfde afmeting gebakken en die heeft een kleine 40 minuutjes in de oven gestaan, op 175 graden.

3

Ja hoe sneller hoe beter maar het is precies of het altijd maar sneller en sneller gaat dus ik hoop gewoon dat mijn oven niet aan het stuk gaan is want ik ben er best tevreden mee en een nieuwe is dadelijk een flink bedrag. 17min voor zo een grote biscuit leek me een beetje abnormaal snel.
Maar goed zal me zorgen maken om niks denk ik.

groetjes Carla

4

ja,dat is ook zo. Vind het ook wel raar dat het steeds sneller gaat. Misschien wordt ie steeds heter ofzo? Zou je even met een oventhermometer in de gaten kunnen houden.

5

Als je over steeds heter wordt zal de buitenkant wel snel bruin of zwart zijn, echter de warmte penetreerd dan niet meer door je hele taart en de taart zal dan van binnen niet meer gaar zijn.
Als je taart nog wel goed gaar wordt denk ik eerder dat je tijdsbesef subjectief begint te worden :-) maar dat is bij wachten alleen maar fijn.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

6

ik denk dat je je oven minder hoog moet gaan zetten.
geen idee of hij het gaat begeven..
maar 17  minuten is idd niet echt normaal voor zo'n grote taart!
wel makkelijk natuurlijk, als hij er ook echt goed uit komt.

7

Ja hij komt er nog steeds perfect uit. Ik heb nog maar 2x een mislukte biscuit gehad en dat was telkens mijn eigen domme fout omdat ik het water bij de mix vergat. En het is echt wel dankzij mijn oven dat mijn biscuits altijd lukken want ik zondig tegen veel regeltjes :zo doe ik hem ook in het begin rustig open voor bv nog een restje in een bolletje bij te zetten. Prik ik altijd om te controleren, kijk ik nooit naar de tijd... en nooit problemen met de biscuit. Ik wil die oven dus echt niet kwijt.
Ik heb ondertussen de temperatuur gecontroleerd en dat is ok.
Een kleinere vorm (22cm) staat ook 15min zelfs een 12cm bolletje heeft 15 min nodig. Het is dus enkel de grotere vormen waar hij in verhouding zo snel mee is en die gebruik ik nog niet zo lang, het zal dus mijn tijdsbesef wel zijn bovendien zit ik nu niet te wachten tot hij klaar is maar doe ik al vanalles voor de decoratie en dat doet de tijd natuurlijk ook sneller gaan.

groetjes Carla

8

15 minuten :S Die oven wil ik oooooook!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag