1

Onderwerp: Hoe doen jullie dat toch???

Ik had voor afgelopen vrijdag mijn eerste opdracht, een vierkante taart van 30x30 cm. Nu had ik natuurlijk inmiddels verschillende taarten gemaakt maar alleen kleineren. Nu vraag ik me af hoe krijgen jullie die mooi bekleed? Ik had mijn fondant al tig keren uitgerold maar met het optillen, constant scheuren. Ik had een keer bij iemand op een site gezien dat ze uitrolden op huishoudfolie dus toen dat maar gedaan, nou dat lukte redelijk... De klant was heel tevreden en haar dochter helemaal, leuk zo'n glunderent gezichtje;) maar ik was dus zelf op de verjaardag en eerlijk gezegt vond ik de laag fondant te dik.... maar had ik dunner uitgerold was het nooit gelukt... Hoe doen jullie dat?

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

Re: Hoe doen jullie dat toch???

Hoi,

Om je fondant goed uit te rollen kun je het beste gebruik maken van suikerbakkerspoeder en je paletmes. Steeds als je je fondant hebt uitgerold, haal je dit aan de onderkant los met je paletmes. Je moet het fondant echter niet optillen, maar verplaatsen. Dan weer je werkvlak bestrooien met suiker en je deeghaak hierover heen verder uitrollen. Als je fondant dun genoeg is, moet je er eerst voor zorgen dat deze helemaal los is, voordat je deze optilt.
Leg het dan op je arm (niet dubbelvouwen want dan scheurt het ook) en til het over je taart heen. Je kunt het nog gladstrijken met een smoother of een schraper voor een glad en strak resultaat.
Succes met je volgende taart!

Nou weet je het plakken was het probleem ook niet... Ik smeer mijn werkblad altijd heel lichtjes in met crisco... en ik til het ook als het ware op met mijn armen, ik rol als het ware mijn arm eronder, als je begrijpt wat ik bedoel....maar dan nog, omdat de lap zo groot was scheuren of zou het aan het merk fondant liggen? ik heb de laatste keer de fondant besteld van bouwhuis met marsmallowsmaak.

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

4

Oefenen baart kunst ;) Ik heb dat ook gehad in het begin, en het duurt wel even voordat je de uitrol, oppak en bedeken echt onder de knie hebt zonder te scheuren.

O, en fondant scheurt snel als het opgedroogt is. Met fondant moet je sneller bewerken als marsepein.

Als je het niet te dun uitrolt, dan moet het goed gaan. Ik ben het met je eens, dan krijg je wel een dik plak marsepein in sommige gevallen, maar het helpt wel.
Success!

Groetjes Tweety!

5

Fondant uitrollen op een stuk plastic tafelzeil. Zo kan je het makkelijk op tillen en over de taart leggen... voorzichtig de tafelzeil er af en voila! Veel minder kans op scheuren.

6

ik ben er helemaal mee eens met taan... tafelzeil is super handig.

ok, tafelzeil kopen dus! Supertip, bedankt!

8

Op plastic zeil, dit werkt het beste en dan met zeil en al omgekeerd hup op de taart en het zeil trek je zo los.........

Hoi,

Ik gebruik altijd een werkblad van IKEA, supermakkelijk en alles is zo weer schoon.
Het is zo'n doorzichtig werkblad dat je ook voor een bureau kunt gebruiken. Daarnaast is ie ook niet duur, ongeveer

10

ok dank je ;)

11

even een tip als je een tafelzeil haalt, je moet die nooit vouwen! Ik spreek uit ervaring, want de volgende keer dat je die moet gebruiken krijg je de vouwlijntjes mee.

Ik heb ook de bureaublad van Ikea sinds kort, heerlijk spul!

Groetjes Tweety!

12

Het werkt echt super met zo'n zeil!!

Bij Blokker koop je het van de rol en het kost echt bijna niks!
En let op dat ze het inderdaad niet opvouwen in de winkel al; ik rol het om mijn pvc-buis heen.

13

ok, hier hebben ze een marskramer en daar hebben ze inderdaad ook van die rollen, ik geloof dat ik vanmiddag maar wat ga halen en ik ga er dan meerdere op maat maken zodat ik ook makkelijk in kan schatten hoe groot ik de fondant uit moet rollen ;)

reuze bedankt voor al jullie goede tips! Helaas is de ikea hier niet in de buurt dus ik ga in eerste instantie voor het zeil ;)

14

misschien dat ik dit berichtje verkeerd begrijp, maar ik bekleed mijn taartjes anders. Ik rol mijn fondant heel dun uit, en rol de grote lap dan op mijn deegroller (nou ja, pvc-pijp), en rol hem weer af boven mijn taart. Ik bak nog niet lang taarten, maar heb via een vriendin een workshop(je) mee mogen maken, en daar deden ze het zo. Mijn vriendin heeft bij een bakker gewerkt, en daar doen ze het ook zo. Werkt prima!!

Groetjes, Mariska.

Mijn taartjes kun je hier bekijken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DN4OYRM3-D.jpg

15

plakt de fondant of marsepein dan niet aan elkaar?

Ik gebruik een houten deegroller, maar die is bv kleiner dan 30 cm dus dan lukt dat toch niet??? want dan heb je toch flappen aan de zijkant er overheen hangen als het ware?

16

deegroller is idd te klein dan. pvc buis kun je zo lang maken als je wilt. die van mij is 50 cm. dus altijd groot genoeg!

17

Dat zal misschien wel beetje gaan met fondant, marsepein zal zeker aan elkaar plakken. En als het een grote lap is lukt het niet aan de zijkanten.

18

Nou ik heb zeil gekocht dus ik ga het morgen uit proberen ;)

Ik heb weleens een taart van 60 bij 30 bekleed en dat deed ik door de fondant (marsepein in dat geval trouwens) uit te rollen op een tafel en dan de plank met de taart ernaast zetten, en dan sleepte ik het fondant zo op de taart.
Ging perfecto.. ook dun uitgerold btw.

20

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Ik gebruik altijd een werkblad van IKEA, supermakkelijk en alles is zo weer schoon.
Het is zo'n doorzichtig werkblad dat je ook voor een bureau kunt gebruiken. Daarnaast is ie ook niet duur, ongeveer

21

Dit is hem
www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500

Ze zijn mooi om naar te kijken.
Maar te lekker om te laten staan.

22

Heel erg bedankt voor je antwoord! Top!! :)

23

Sinds mijn eerste fr

Enjoy!

24

rosajati schreef:

Sinds mijn eerste fr

25

Suzan1970 schreef:

Welke dikte pvc buis gebruik je / jullie.

Ik heb een buis van 5cm doorsnee. Had eerst een dunnere maar dat vond ik niet handig (heb m daarna kleiner gezaagd om kleine stukken uit te rollen).

Ik rol uit op een Silpat siliconen mat van de Hanos.

Berichten [ 1 tot 25 van 39 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Hoe doen jullie dat toch???