Onderwerp: sorry en holle rand

Hoi allemaal ten eerste sorry dat ik nooit meer iemand help of op het forum ben. Ik heb het erg druk en kom er gewoon niet aan toe! Ik krijg alsmaar opdrachten terwijl ik eigenlijk had besloten dat ik even helemaal niet meer zo gestrest wilde doen! Nu kom ik wel steeds hetzelfde probleem tegen en ik weet niet onder welk trefwoord ik zou moeten zoeken hier op het forum. Ik zal proberen om het uit te leggen en misschien heeft iemand er ook last van: Als ik mijn bisquit gebakken heb en de taart stort dan is mijn rand langs de bovenkant van de taart (als de taart in de vorm zit dus dat onderste rand), heel luchtig en eigenlijk maar een heel dun laagje deeg met een luchtrand eronder. Het enige is dan om het gewoon weg te halen en dan heb je een afgeronde taart. Dit 'luchtige' randje is ong. 1cm breed) Dat is vaak wel leuk maar toch wel een beetje onregelmatig en het zou toch wel handig zijn als dat gewoon strak is. Is dit een beetje te begrijpen en weet iemand er wat op? Anders kan ik er wel een foto van maken...
Ik hoop dat iemand een oplossing weet!
Alvast onwijs bedankt!

Hoii, Els
taart van mij: http://www.prinsesopdetaart.nl

2

Re: sorry en holle rand

Daar kan ik je niet mee helpen... heb ik nog niet gehad.
Succes ermee !

3

Ik snap wel wat je bedoeld omdat ik dat ook af en toe heb!!!
Je moet het "vellletje" er wel af halen omdat je anders kruimels krijgt bij het afsmeren.

Ik kijk dus even mee!!!

4

http://i42.tinypic.com/29mlunl.jpgzo komt het bij mij uit de oven (laat het nog 5 minuten in oven met open deur) dan zakt de bolle gedeelte en dan krijg ik ook precies wat jij nu beschrijft. Soms leg ik iets zwaars erop, zoals een broodplank, dan wordt het plat, maar toch nog rimpelachtig. Dus het beste is toch maar afzagen.

5

Nee dat is het niet.
Het "velletje" zit aan de vlakke kant van de taart, onderkant van het bakblik zeg maar.

6

monique53 schreef:

http://i42.tinypic.com/29mlunl.jpg
zo komt het bij mij uit de oven (laat het nog 5 minuten in oven met open deur) dan zakt de bolle gedeelte en dan krijg ik ook precies wat jij nu beschrijft. Soms leg ik iets zwaars erop, zoals een broodplank, dan wordt het plat, maar toch nog rimpelachtig. Dus het beste is toch maar afzagen.

Die lijkt op de taart die ik gisteren hier postte: klik

7

Seja schreef:
monique53 schreef:

http://i42.tinypic.com/29mlunl.jpg
zo komt het bij mij uit de oven (laat het nog 5 minuten in oven met open deur) dan zakt de bolle gedeelte en dan krijg ik ook precies wat jij nu beschrijft. Soms leg ik iets zwaars erop, zoals een broodplank, dan wordt het plat, maar toch nog rimpelachtig. Dus het beste is toch maar afzagen.

Die lijkt op de taart die ik gisteren hier postte: klik

IDD. ik laat wel de temperatuur oplopen, met de mix van de webshop. Ik ga het maar een keer proberen op een temperatuur.

maar ja, wat holle rand onderin betreft, het enige wat ik je kan zeggen is, een tip dat ik ooit op BBC kookprogramma zag, je bakblik vullen en dan van een hoogte laten vallen op het aanrecht, zo krijg je alle lucht eruit  VOOR het de oven ingaat. Wel goede kant omhoog houden hahahahaha

8

He Elsie,

Ik heb dat inderdaad ook, maar weet er geen oplossing voor dus ik kijk even hier mee. :D
Je denkt als je de taart eruit haalt, wow mooi strak randje, maar er zit dus lucht onder waardoor je strakke randje dus afbrokkelt....

Pluk de dag!
Maar laat wat hangen voor morgen...

Ik zit maar effe mee te denken...
Bij mij is het deeg vrij stevig als ik het in de vorm doe. Ik probeer ervoor te zorgen dat ie overal goed in de hoek zit (duw het er als het ware in) en probeer er geen luchtbellen in te laten komen met het vullen. Dus de volgende schep deeg doe ik op het deeg wat al in de vorm zit, en strijk/duw het dan in de goede richting en vlak.

Ik heb het probleem wat je beschrijft nog nooit gehad, misschien dat de hoeken niet helemaal gevuld zijn en er wat lucht zit?
Ik doe maar een wilde gok, weet het anders ook niet.

If live gives you lemons, make lemonade!

10

Ja ik heb ditzelfde probleem ook elke keer, vandaag weer. De ene helft van het kapsel is goed en de andere kant heeft een luchtig randje. Ik haal het weg en probeer het mooi af te smeren met 1:1 maar ik zou het liever niet hebben dus de juiste oplossing wil ik ook wel horen!!!

11

Ik heb dit ook meestal, als je bakpapier op de bodem van de vorm legt is het meestal niet, maar daar ben ik weer te lui voor :O
Ik zorg altijd als ik ga afsmeren en ik heb zo'n randje dat ik ehh hoe leg ik dat uit... ik smeer vanuit het midden naar de randen toe en probeer zoveel mogelijk uit de buurt van dat randje te blijven. Dus niet beginnen met smeren op die losse stukjes maar ernaartoe en snel er overheen smeren. Hmm hoop dat je dit vage verhaal een beetje begrijpt...

12 Laatst bewerkt door lilo (18-04-2009 09:32)

Ja, dit heb ik ook. Eigenlijk bijna altijd. Gek is het he?!
Weet ook geen oplossing eigenlijk, misschien inderdaad bakpapier.

Ik haal het losse randje altijd zoveel mogelijk weg, maar lastig blijft het wel...

Wat voor bakpannen gebruiken jullie? Ik de Wilton pannen...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Ha gelukkig ben ik dus niet de enige! Dat idee van bakpapier ga ik maar eens proberen. Het stomme is alleen dat ik me kan herinneren dat ik het niet altijd gehad heb... Maar wat er toen anders was? Laten vallen of kloppen op de aanrecht probeer ik ook maar dat helpt niet echt. Bedankt allemaal!

Hoii, Els

14

elsiefiederelsie schreef:

Het stomme is alleen dat ik me kan herinneren dat ik het niet altijd gehad heb... Maar wat er toen anders was? Laten vallen of kloppen op de aanrecht probeer ik ook maar dat helpt niet echt. Bedankt allemaal!

Dat heb ik nou ook?!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

15

Ik merk ook dat mijn biscuit 'anders' gaar wordt als hij op een rooster of een bakplaat staat. Dat geleid de warmte weer beter denk ik ...

16

hij moet niet op een bakplaat, maar op een rooster...

17

We zijn even verder maar ik heb wat uitgeprobeerd. Ik doe tegenwoordig het beslag voor de helft in het bakblik. Mijn bakblik is ingesprayed met bakspray. Dan ga ik met een spatel heen weer richting de rand van de taart. Dit doe ik dan helemaal rond. Dan de rest van het beslag eroverheen verdelen. Bakken op een rooster.
Weg zijn mijn luchtrandjes!!

Ik hoop dat het voor de anderen ook een oplossing is!!
Succes

18

Ik heb gister voor het eerst mn bakblik ingesmeerd met boter ipv bakspray (was op dus bij gebrek aan bakspray met roomboter ingesmeerd)
Toeval of niet....ook geen luchtrandje.
Vanavond nog 1 proberen en dan als mn bakspray binnen is weer 1 met bakspray.
Ik bak altijd al op een rooster dus dat is het bij mij niet.

19

Gelukkig ben niet de enige was er al bang voor.
Ik blijf even meelezen totdat het probleem is opgelost hi hi hi.

Groetjes,
Susan

Groetjes,
Susan

20

Ik heb er ook wel eens last van wat ik dan doe ik haal het weg en leg er dan een snijplank op dan wordt het wel mooi plat van boven en heb dan geen last van een afgeronde taart.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

21

Heel apart; ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik smeer mijn bakvorm altijd in met boter m.b.v. een keukenpapiertje. Daarna bestrooi ik met bloem. Dan klop ik er het overtollige bloem er goed uit. Zo is er bij mij nooit een biscuit blijven plakken. En ik zet de vorm op het rooster natuurlijk.

Maar ik zeg er wel bij: ik gebruik geen mix uit de webshop..

22

Sofia schreef:

Heel apart; ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik smeer mijn bakvorm altijd in met boter m.b.v. een keukenpapiertje. Daarna bestrooi ik met bloem. Dan klop ik er het overtollige bloem er goed uit. Zo is er bij mij nooit een biscuit blijven plakken. En ik zet de vorm op het rooster natuurlijk.

Maar ik zeg er wel bij: ik gebruik geen mix uit de webshop..

Maar het ging ook niet over het blijven plakken.
Ik spuit mijn bakvorm altijd in met bakspray en dat gaat altijd goed

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

anstart schreef:

We zijn even verder maar ik heb wat uitgeprobeerd. Ik doe tegenwoordig het beslag voor de helft in het bakblik. Mijn bakblik is ingesprayed met bakspray. Dan ga ik met een spatel heen weer richting de rand van de taart. Dit doe ik dan helemaal rond. Dan de rest van het beslag eroverheen verdelen. Bakken op een rooster.
Weg zijn mijn luchtrandjes!!

Ik hoop dat het voor de anderen ook een oplossing is!!
Succes

Nu heb ik deels een luchtrandje en deels niet! Het lijkt dus wel de oplossing maar nog even oefenen dus! Bedankt, els

Hoii, Els

24

Ik heb het niet en bak altijd op een rooster.

Jouw taart is goud waard...
dus bak eens voor A Sister's Hope t.b.v. borstkankeronderzoek.

25

Ik heb dit ook steeds en ben op deze site op zoek gegaan naar de oplossing.
Is deze nog steeds niet gevonden of is er inmiddels een ander topic over geopend?
Ik bak met biscuitmix van FunCakes, vet mijn vorm in met bakspray van dr. Oetker en bak op 160 graden, op een rooster