1 Laatst bewerkt door Pebbles (21-04-2009 23:04)

Onderwerp: Scheve taart?

Ik ben al de hele week het forum aan het afzoeken naar tips over het bakken van taarten maar kom toch niet echt tegen wat ik zoek.

Mijn eerste biscuit heb ik gemaakt naar een recept hier op het forum gevonden (basisbiscuit), ik dacht laten we simpel beginnen. De taart ging prima in de oven maar zakte compleet in nadat k hem uit de oven gehaald had. En dat was balen want ik zat al helemaal klaar met uitstekers en al. Geen paniek, naar een taartwinkeltje hier in Limburg gereden en kant en klare moskovich mix gekocht. Volgens aanwijzing gemaakt, gebakken op 180 graden (staat op verpakking), advies 25 minuten, prima taartje, niks aan de hand. Dit was een 20cm springvorm. (zie resultaat in avatar)

Deze week zelfde idee, alleen nu met 16cm vorm. Hoeveelheden wat aangepast in verhouding, taartje ging weer prima. Alleen zag ik toen ik het uit de oven haalde dat het boven wat gekrompen was. Met als resultaat dat als ik de taart omkeer de taart scheef is. Begrijpt iemand wat ik bedoel wat ik heb eigenlijk geen idee hoe het uit te leggen en ik ben zo slim (not) geweest geen foto ervan te maken. De taart is dus aan de onderkant smaller dan aan de bovenkant (wat in de oven de onderkant is om het makkelijker te maken hahaha). Heeft iemand een idee waar dat aan ligt? Te lang in de oven, toch te warm, ik heb geen idee maar als ik het taartje eenmaal bekleed heb en zie staan irriteert het me toch mateloos. Hoop dat jullie een tip voro me hebben.

groetjes, Jolanda

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

2

Re: Scheve taart?

dat is iets wat bij mij ook het geval is en volgens mij is dat redelijk normaal
Je kunt wel je oven ietsjes lager zetten (170 ofzo)
Je kunt dit randje opvullen met botercreme.. of de bovenkant afzagen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Even ter verduidelijking op m'n allerbest een snelle tekening gemaakt. Van voor gezien ziet mijn taart er dus (bietje overdreven) uit als de bovenste tekening, niet als de onderste. Afsnijden lijkt me geen optie dan?

groetjes, Jolanda

http://i6.photobucket.com/albums/y214/webstekkie/Image1.jpg

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

4

dan kan je met botercreme hem toch nog wel recht krijgen neem ik aan?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

5

Heb je hem geproefd? Misschien, als hij erg droog was, volgende keer iets korter in de oven? Kleinere taartjes moeten soms ietsjes korter in de oven. Ik heb het nog nooit zo gehad, dus ik weet het niet zo goed...

of nog zo eentje bakken, stapelen en een wonky cake ervan maken ;)

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

ik heb hetzelfde probleem. en lees dus even mee....

7

korter in de oven. als dit je weer zou overkomen zou ik gewoon rechtsnijden opvullen met botercreme lijkt mij erg machtig.